A Microsoft, az Intel a Twitter, a Sony, a Nikon, sőt a Photoshopot gyártó Adobe is beszállt abba a koalícióba, melynek célja, hogy nyílt szabványokkal lépjenek fel a deepfake képek ellen.

Csipgyártók, kamerás és szoftverfejlesztő cégek fogtak össze a deepfake terjedése ellen. Az Adobe (amely ugye a legfontosabb képmanipuláló eszköz, a Photoshop gyártója) és a Microsoft mellett az Intel, Twitter, a Sony és a Nikon, valamint a BBC és az Arm is tagja annak az iparági szövetségnek, amelynek célja, hogy szabványokkal lépjen fel az online térben megosztott hamis képek és videók ellen. A szövetséghez csatlakozó cégek szerint ugyanis az egyre kifinomultabb hamisítványok globális veszélyt jelentenek a közbeszédre.

A Coalition for Content Provenance and Authenticity (C2PA) iparági szövetség célja, hogy olyan nyílt szabványt dolgoz ki, amely bármilyen szoftverrel működhet, és alkalmas a hamisítások kimutatására.

Az Adobe tartalomhitelesítésért felelős vezetője, Andy Parsons szerint már ebben az évben több olyan, a C2PA szabványait követő funkció megjelenhet a piacon, amely ezt a célt szolgálja. Parsons azt mondta a Nikkeinek, hogy pár éven belül több end-to-end ökoszisztéma is kialakulhat.

Belekódolnák a tartalomba a manipulációt

Az utóbbi években a mesterséges intelligencia egyik leglátványosabban terjedő ágazata a deepfake volt. (Ebben nyilván közrejátszik az is, hogy a hamis hírek/képek/videók azokat találják meg, akik eleve fogékonyak az adott irányú ferdítésekre). Ezzel párhuzamosan persze megjelent az igény olyan eszközökre, melyek segítenek eldönteni, hogy az adott információ valós vagy hamis (ami a pillanatnyi hatásra építő képeknél/videóknál talán még fontosabb, mint pl. a feldolgozásnál, értelmezésnél az empirikus tapasztalatokkal és logikával is szembesítő szöveges információknál). A Nikkei példaként egy a közösségi médiában terjedő hamis videót hozott fel, amelyben Zelenszkij ukrán elnök az ukrán csapatokat megadásra szólítja fel.

Az iparági szövetség tagjai remélik, hogy kezdeményezésükhöz a közösségi médiaplatformok is csatlakoznak. A hitelesség ugyanis számukra különösen fontos, hogy a felhasználók (legyenek azok tartalom-előállítók vagy tartalomfogyasztók) számára az ott megjelenő tartalmak valódisága ne kérdőjeleződjön meg.

A szövetség olyan technikai szabványokat dolgoz ki, amelyek a képi vagy videós tartalmakhoz olyan kódot rendelnek, amely azonnal kimutatja, ha az adott tartalmat manipulálták. A cél az, hogy bármilyen módosítás, manipuláció észlelhető legyen.

Jelenleg a hamisítványok csak munkaigényes eljárással szűrhetők ki, például hiteles képekkel való aprólékos összehasonlítással. Hiába tartalmaznak a képek szerkesztési előzményekre vonatkozó információkat és egyéb metaadatokat, speciális szoftverekkel ma már szabad szemmel azonosíthatatlan hamisítványokat lehet létrehozni. Ezek kiszűrésére egyelőre nincs jó módszer; a közösségi oldalak lényegében szélmalomharcot vívnak a tartalommanipulátorokkal.

Az Adobe-nak, amelynek vezető termékének fő célja eleve a képmanipuláció, már csak reputációs okokból is fontos, hogy a tartalomhitelesítési harc élére álljon. A Photoshopba már beépítettek olyan technológiákat, melyek úgy képesek nyomon követni a módisításokat, hogy közben nem veszélyeztetik a felhasználók személyes adatait, írja beszámolójában a Nikkei. Azt azonban Parsons is elismerte, hogy ezekkel a fejlesztéseikkel még nagyon az út elején járnak. Sokat kell dolgozni azon, hogy a technológiákat más platformok is átvehessék.

Cloud & big data

Sztrájkba kezdenek a videójátékok szinkronszínészei az MI miatt

A hollywoodi színészek és a játékkészítő stúdiók képviselői közel álltak a megállapodáshoz, ám a generatív algoritmusok jelentette problémákat egyelőre nem sikerült megnyugtatóan rendezni.
 
Általános jelenség a hazai nagyvállalatok körében, hogy a szükségesnél jelentősen többet költenek nyilvánosfelhő-szolgáltatásokra. Utánajártunk, mi a pontos helyzet, és mit lehet tenni a költségek optimalizálásáért.

a melléklet támogatója a 4iG Nyrt.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.