A CMT apró eszköze rögzíti és továbbítja a vezetéssel kapcsolatos méréseit, a sofőrök cserébe kedvezményeket – például alacsonyabb biztosítási díjakat – remélhetnek.

Az idáig összesen 2,5 millió dollárnyi befektetői tőkét vonzó New England-i Cambridge Mobile Telematics (CMT) egy alapos lökettel, a SoftBank Vision Fund 500 millió dolláros befektetésével folytathatja a DriveWell platform felfuttatását. A 2010 óta működő amerikai startupot a MIT korábbi professzorai alapították azzal a céllal, hogy úttörő fejlesztéseket végezzen a telematika és a használat- vagy viselkedés-alapú biztosítások (UBI, BBI) területén, ezzel pedig közvetett és közvetlen módon is javítsák a közúti közlekedés biztonságát.

A CMT eddig 14 országban 20 biztosítási partnerével telepítette eszközeit, amelyekből a cég saját adatai szerint 2014 óta 6 millió darabot értékesített. A megoldás méri és begyűjti a vezetésre jellemző kismillió adatot – kezdve attól, hogy ki milyen gyakran és mennyire keményen fékez, egészen odáig, hogy milyen gyakran használja vezetés közben a telefonját. Ezeket az adatokat folyamatosan továbbítja a vezeték nélküli kapcsolaton keresztül, lehetőséget adva a statisztika elemzésére.

Miért kellene ez bárkinek is?

A sofőrök az eredményekkel összefüggésben ösztönzőket kapnak a biztonságosabb vezetési szokások felvételére, mondjuk abban a formában, hogy olcsóbb biztosításokat köthetnek, ha igazodnak az optimálisnak jelölt értékekhez – igaz, a díjak durván el is szállhatnak, ha a mérések alapján továbbra is veszélyesen vezetnek. A CMT szerint mindenesetre az DriveWell platformot használó vezetők körében már az első 30 napos használat során 20 százalékkal csökken a veszélyesnek minősíthető gyorshajtások aránya, vészfékezésekből pedig 30 százalékkal mértek kevesebbet az első hónap végére.

Az összességében 100 milliárd dolláros befektetői tőkét forgató SoftBank úgy látja, hogy a CMT kiváló helyzetben van a biztosítóknak nyújtott szolgáltatások és a felhasználók támogatásának szempontjából. Az alap egyébként is szeret olyan feltörekvő cégekbe fektetni, amelyek keresztbe értékesítik egymásnak a techológiákat és szolgáltatásokat, és ezen az iparágon belül sem ez az első szerepvállalása. Igaz, talán ez lesz a legkockázatosabb, legalábbis az idevágó felmérések szerint.

A Pew Research egy 2016-os kutatása szerint a sofőrök nagyjából fele úgy gondolja, hogy az alacsonyabb díjak ígérete nem lenne elegendő, hogy önként alávesse magát az ilyen jellegő adatgyűjtéseknek. A használat alapú konstrukciók viszont ettől függetlenül is egyre-másra jelennek meg a biztosítók kínálatában, hiszen könnyű belátni, hogy az ő szempontjukból mennyire előnyös dolog az adatgyűjtésre alapozva különbséget tenni a hasonló biztosítási csomaggal rendelkező, de nagyon is eltérő kockázatot jelentő vezetők között.

Az biztos, hogy sok pénz lesz benne

Ezek a termékek már a gépjármű-biztosítások leggyorsabban növekvő szegmensét jelentik világszerte. 2020-ra a belőlükszármazó díjbevételek globálisan elérhetik az 50 milliárd dollárt is, tehát a CMT egy igen szép jövő előtt álló piacon próbl meghatározó szereplővé válni. Ahogy korábban beszámoltunk róla, Magyarországon ilyen kiegészítő biztosítás egyelőre csak a Casco mellé köthető, de a hazai ügyfelek még túlzottan árérzékenyek – elsősorban a telematikai berendezések 20-30 ezer forintra tehető költségét sokallják, amit a jelenlegi felállásban a biztosítók máshol is csak ritkán nyelnek le.

A szakértők egyébként arra számítanak, hogy az ilyen-olyan készségekkel a netre kapcsolódó járművek végső soron a hirdetési zaj durva fokozódását eredményezik majd , ami esetenként kétségessé teszi az okos járművek szolgáltatásainak használhatóságát is. Ezek ugyanis a személyes adatok begyűjtésének egészen új távlatait nyitják meg, így rengeteg kompromisszumot kell majd kötni az adatok védelme és a testre szabott kényelmi funkciók viszonylatában.

A CMT megoldása sem tűnik zavarónak, de érdemes belegondolni, hogy a hirdetési kiszolgálók és a hirdetők szó szerint minden személyes információval kezdeni fognak valamit. Ez alól pedig a sofőrre jellemző telematikai adatok sem jelentenek kivételt: gondoljunk például arra az egyszerű dologra, hogy az illető hol szokott lassabban vagy gyorsabban menni, esetleg hosszabb-rövidebb időre megállni, vagy mikor nyomkodja a telefont, és ehhez igazodva hol, mikor, milyen hirdetésekkel érdemes őt megszórni.

Cloud & big data

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.