Többek között felesleges meetingek, rosszul elmentett dokumentumok keserítik meg a hazai irodai dolgozók életét, derül ki a META-INF reprezentatív felméréséből.

Elkészült az első hazai reprezentatív produktivitáskutatás. A META-INF felmérése, melyet az NRC piackutató közreműködésével készítettek, egyebek közt arra keresett választ, hogy melyek azok a tényezők, melyek a hazai fehérgalléros dolgozók napi munkavégzését hátráltatják, és amelyek akár kiégéshez is vezethetnek.

A dolgozók munkahelyi közérzetét számos dolog befolyásolja. Például hogy megfelelő-e a munkaszervezés, mennyi idő megy el felesleges értekezletekre, hogyan találnak utat a jó ötletek, vagy mennyire hatékony a cégen belüli információáramlás, és ennek hogyan tud részese lenni a munkavállaló. A Nagy Produktivitás Körképhez 1000 fehérgalléros dolgozót kérdeztek arról, mennyire látják hatékonynak saját munkájukat és cégük működését.

Ez a meeting egy e-mail is lehetett volna

"Ez a meeting egy e-mail is lehetett volna" – az irodai kultúrában szállóigévé vált mondat kifejezően írja le az egyik legelterjedtebb céges jelenséget: a felesleges értekezleteket, megbeszéléseket. A megkérdezettek közel kétharmada legalább heti 1-2 alkalommal érzi ezt, de 12 százalékuk heti 3-4 megbeszélést is inkább e-maillel váltana ki.

A válaszok nem függetlenek a vállalatmérettől: az ötven fő alatti cégeknél a válaszadók fele soha nem érzett így, az ennél nagyobbaknál viszont kétharmaduk azt mondta, hogy hetente van legalább heti 1-2 olyan meeting, ami időpocsékolás. A legritkábban az IT-fejlesztésen dolgozók és a programozók panaszkodnak a felesleges találkozókra, a leggyakrabban pedig a hagyományosan állandó időnyomás alatt dolgozó menedzserek.

A felesleges meetingek versenyében az építőipar vezet, ahol 10-ből 9-en élnek át hetente felesleges értekezleteket, a mezőgazdaságban viszont egyenesen azok vannak többségben, akik minden személyes meetinget pótolhatatlannak tartanak.

A személyes találkozóknak bizonyos esetekben jelentős hatása lehet egy cég életére, sok helyen azonban egyfajta hagyomány, hogy akkor is megbeszélnek, amikor nincs rá szükség – kommentálta az eredményt Gáspár Attila, a META-INF társügyvezetője.

Gyakori probléma az is, hogy nincs kéznél az éppen szükséges információ. A megkérdezettek kétharmadának heti szinten 0,5-2 órát, minden huszadik válaszadónak 2-3 órát vesz el a munkaidejéből, hogy olyan el nem mentett vagy rosszul rendszerezett dokumentumok, e-mailek, fontos információt tartalmazó anyagok után kutat, melyekre sürgősen szüksége lenne. Meglepő, hogy azoknál az 500 főnél nagyobb cégeknél a legrosszabb helyzet, ahol azt feltételezhetnénk, hogy profi dokumentumkezelési rendszerek segítik a dolgozókat.

Elakad az üzenet, elsikkad az ötlet

A belső kommunikációs akadályok szintén jelentős problémát okoznak. A válaszadók csaknem ötöde úgy érzi, hogy kimarad a vállalati információs körforgásból, és nem értesül időben a fontos eseményekről. A részlegek közötti kommunikáció minőségével és gyorsaságával 18 százalékuk elégedetlen, 20 százalék pedig nem is fér hozzá távolról a munkájához szükséges információhoz. Mindez nem fest túl jó képet a pandémia után hibrid munkavégzésre berendezkedett cégek működéséről.

Az pedig már egyenesen az üzleti versenyképességet érintő probléma, hogy a magyar cégek jó részében nem találják a megfelelő platformokat az alulról érkező új ötletek, innovációk becsatornázására. A válaszadók 19 százaléka nem tudott egyetérteni az állítással, hogy ha valakinek van egy jó ötlete a vállalatnál, az könnyen utat talál magának a megvalósításhoz, 31 százalékuk pedig semlegesen nyilatkozott erről.

A BeBalanced Pszichológiai Pont munka- és szervezetpszichológusa, Ádám Annabella szerint, ha az ötletek a fiókban maradnak, az veszteség az üzletnek, és rombolja a dolgozók motivációját. Ez pedig hosszú távon a munkavállalók teljesítményének és elkötelezettségének romlásához is vezethet. "Az alkalmazottak lojálisabbak azokban a szervezetekben, ahol azt érzik, hozzájárulhatnak a cég alakulásához, fejlődéséhez. Ez pozitív öngerjesztő folyamatot szül: azokban a szervezetekben, ahol szorgalmazzák az alulról jövő ötletek beépítését, ott nyitottabbak a munkavállalók az innovációra, könnyebben megküzdenek a változásokkal, aminek köszönhetően hosszú távon nő a cég versenyképessége" – mondta.

Nem segít a helyzeten az sem, hogy a válaszadók 56 százaléka saját bevallása szerint a munkaideje legalább 10 százalékában olyan munkát végez, amit egy nála alacsonyabb képzettségű, kevesebb tapasztalattal rendelkező kolléga is el tudna látni. E kör több mint negyede munkaidejének legalább 40 százalékát tölti képességeinek, képesítésének nem megfelelő munkával. E téren az átlagosnál rosszabb helyzetben vannak a nők, a 40 év alatti korosztály, az 500 főnél nagyobb vállalatnál dolgozók, valamint többek közt az egészségügyben, a közigazgatásban, a kiskereskedelemben és a mezőgazdaságban foglalkoztatottak.

Közösség & HR

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.