A YouTube tavaly ősszel lengette be a tartalomszolgáltatók által elérhető, kifizetéseket érintő átalakításokat. A héten az új rendszer részleteit is nyilvánosságra hozta a videómegosztó platform. A február elsejével életbe lépő szisztéma legfontosabb újdonsága, hogy immár a rövid jelenetek (Shorts) előállítói is közvetlenül részesedhetnek az azok megtekintésével generált reklámbevételekből.
Tartalomelőállítóként a legfontosabb lépés a cég partnerprogramjához való csatlakozás. A YPP-hez január közepétől bárki csatlakozhat, akinek a csatornája legalább 1000 feliratkozóval rendelkezik, továbbá fel tud mutatni 4000 órányi nyilvános megtekintési időt (Shorts nélkül) az elmúlt 12 hónapban, avagy 10 millió nyilvános Shorts-megtekintést az elmúlt 90 nap során.
A partnerprogramba került alkotók kedvük szerint aktivizálhatnak egy csokor különböző pénzszerzési modult, de a Google irányítása alatt álló közösségi hálózat természetesen azt ajánlja, hogy ezek mindegyike legyen kipipálva, amennyiben a tartalomelőállító maximalizálni szeretné potenciális bevételeit.
A harmadának a fele
Egy ilyen modul a Shorts-anyagok monetalizációja is. Ennek elfogadásával az alkotó bekerül abba a körbe, amelynek havi elszámolás alapján oszt vissza forgalmából a YouTube. A rendszer az ezeknél a fevételeknél rendszerint használt, és többnyire jogdíjas zenék miatt meglehetősen összetett.
A rövid filmecskék közé beszuszakolt hirdetésekből generált pénzen a YouTube a zenei licencelő cégekkel és az alkotókkal osztozik. A tartalomgyártóknak járó teljes havi összeg attól függ, adott idő alatt milyen gyakorisággal szerepeltettek jogdíjas számokat aláfestésként. Egy zene nélküli klip esetében a videóhoz kapcsolódó reklámbevétel teljesen az alkotói alapba megy. Egy szám esetében viszont már csak a kétharmada, két dallal rendelkező rövidfilmek után pedig mindössze a hirdetési pénzek harmada gazdagítja a közös üstöt.
Miután kiderül, hogy egy adott hónapban és egy adott országban mennyi jött össze a Shorts-anyagok mellé rakott reklámokból, a cég megtekintés arányában osztja szét a pénzt a filmek készítői között. Itt azonban már nem számít az, hogy az adott alkotó sok vagy éppen nulla darab jogdíjas zenét használt fel anyagainál. A végül a számlára érkező pénz persze a kiszámítottnál lényegesen kevesebb lesz, hiszen a reklámbevételekből a YouTube 55 százalékot tart meg magának, és csak a maradék 45 jut el a tartalomkészítőkhöz.
A partnerprogram kibővítésével párhuzamosan megszűnik az a 100 millió dolláros támogatási alap, amelyből eddig a vállalat egyedi elbírálás szerint osztott kisebb-nagyobb összegeket azoknak, akik jeleskedtek a legnépszerűbbnek bizonyuló Shorts-anyagok előállításában.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak