Hiába próbálta átláthatóvá és követhetővé tenni a Microsoft az operációs rendszere frissítési rendjét, a felhasználók máshogy gondolkodnak.

Brit kutatók utánajártak annak a szóbeszédnek, hogy a felhasználók többségének követhetetlenek a Windows-frissítések. Tanulmányuk szerint a Windows 10 Home Edition használóinak valóban nagyon sok bosszúságot okoz a frissítés: váratlan újraindításokat tapasztalnak, vagy például a lehető legrosszabbkor, munka közben indul el a frissítések telepítése. Sokuk szerint egyszerűen nem jók a Windows-update alapértelmezett beállításai, és a függőben lévő frissítésekről érkező értesítések sem kielégítőek.

Otthon másként megy, mint vállalati környezetben

Vállalati környezetben nem a gépet használó munkatárs határozza meg a frissítés menetrendjét, ám ott a felhasználónak nem is kell ezzel foglalkoznia, hiszen a frissítés az IT-osztály feladata. A vállalati kiadásoknál egyébként is nagyobb szabadságot élvezhetnek a felhasználók abban, hogy a frissítések mely összetevőit és milyen ütemezésben telepítik.

A Home Editionnél azonban mindez másként működik. Ott a felhasználóknak sokkal kevesebb lehetőségük van arra, hogy beavatkozzanak a frissítési folyamatba. Ennek alapvetően biztonsági okai vannak: az IT-biztonság egyik alapvető szabálya ugyanis, hogy mindig olyan operációs rendszer fusson a gépeken, melyekben minden ismert biztonsági rés be van foltozva.

Mivel a kikényszerített frissítést nagyon sok kritika érte, a Microsoft adott legalább egy apró eszközt a Home Editiont használók kezébe is: az Active Hourst (magyar verzióban: Gépház/Windows Update/Aktív időszak módosítása). Itt a felhasználó beállíthatja, hogy általában a nap mely időszakában használja a rendszer, így az automatikus frissítés ezen az időszakon kívül fog lefutni. Ezenkívül a felhasználó a Speciális beállítások alatt beállíthatja, hogy értesítést kér, ha a rendszer újra akar indulni.

A tanulmányból azonban kiderült, hogy nagyon nehéz megtalálni az egyensúlyt az alap biztonsági követelmények kielégítése és a felhasználói elégedettség között. Újra bebizonyosodott, hogy a felhasználók többségét semmi sem zavarja, ha az úgy történik, hogy észre sem veszik (ez az adataik ellopására éppúgy igaz, mint a Facebook-jelenlétükre). A tanulmány megállapításainak súlyát növeli, hogy a válaszadók többsége jól képzett és tapasztalt PC-használó volt.

A kutatásban részt vevők több mint fele (53 százalék) úgy vélte, hogy az újabb Windows-verziók frissítési metódusa jobb, mint a korábbi verzióké, ám volt 8 százalék, aki épp ellenkezőleg: azt tapasztalta, hogy romlott a helyzet. Azzal az állítással már csak 43 százalék értett egyet, hogy a frissítések ritkábban szakítják meg a munkafolyamatokat, mint korábbi verzióknál. És persze 21 százalékra emelkedett az állítással egyet nem értők száma is.

Még mindig túl bonyolult a folyamat

A kutatók készítettek a folyamatvázlatot arról, hogy mi történik a Windows 10 frissítése során (lásd a folyamatábrát). Szerintük a Microsoft törekvése ott hasalt el, hogy olyan kifinomult frissítési szisztémát épített fel, amely egy otthoni felhasználónak túlságosan komplikált. Ebbe olyanok is beletartoznak, hogy például az aktív időszak alapértelmezett beállítása a válaszadók 97 százalékának nem megfelelő – és ez csak egy apróság, amit mindenképpen be (kellene) állítaniuk, amikor használatba veszik az operációs rendszert.

A Windows 10 frissítési folyamata
(kattintson a képre a nagyobb mérethez)


És akkor jönnek az egyéb problémák: a válaszadóknak mindössze 28 százaléka tudott arról, hogy van egy Active Hours beállítás. Így aztán a rossz alapbeállításba (8-17 óra) bele is van kódolva a felhasználói frusztráció, ugyanis a válaszadó egészen elenyésző kisebbsége használja gépét ebben az időszakban (munkaidőben), a nagy többség hétköznap este ül le a gépe elé. Még azok sem mind igazították az Active Hourst a napi géphasználati ritmusukhoz, akik ismerték a beállítást.

Így aztán a válaszadók fele értelemszerűen kellemetlen meglepetésként élte meg, amikor frissítésnél újraindult a gépe. Mindezt megfejeli, hogy a felhasználók többségének fogalma sincs arról, hogy mi a különbség a havi biztonsági frissítések és a félévente érkező ún. funkciófrissítések között. Így ők azt sem értik, miért tart az egyik kevesebb mint negyed óráig, a másik pedig akár egy óránál is tovább.

Mi lehet a megoldás?

A kutatók szerint már apróbb változtatások is csökkenthet a frissítéssel szembeni ellenérzések. Érdemes lenne például az alapértelmezett aktív időszakot hozzáigazítani a Home Edition kiadás használati szokásaihoz. Emellett újra kellene gondolni az újraindítási metódust is. Egyrészt hatékonyabban fel kellene hívni a felhasználók figyelmét arra, hogy a frissítés a rendszer újraindításával jár, másrészt a felhasználói jóváhagyást kellene kérni az újraindításhoz. Arra is nyomatékosan fel kellene hívni a felhasználók figyelmét, hogy a félévente érkező nagy funkciófrissítések a havi patchek telepítésénél jóval hosszabb időt igényelnek. A kutatók számára egyébként az is kérdéses, hogy a Home Edition esetében van-e értelme a féléves funkciófrissítési ciklusoknak, és nem lenne-e érdemes átállni az éves ütemezésre.

A teljes tanulmány innen tölthető le.

Biztonság

A törvényhozóknak sem tetszik, hogy már a gondolatokból is árucikket faragnak

Nem újdonság, hogy folyamatosan gyűjtik és értékesítik az emberek személyes adatait azok a cégek, amelyeknek az alkalmazásait használják, de még ebben is szintlépést jelenthet, amit a neurotechnológiai vállalatok művelnek.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.