Jeff Bezos és űripari cége, a Blue Origin máshogy közelít az űrutazáshoz, mint Elon Musk és a SpaceX, ahol egyfajta backup tervnek tartják a Hold és a Mars meghódítását, és az emberiség túlésésének zálogát látják az újabb égitesteken létesített kolóniákban. A Blue Origin ezzel szemben évek óta azzal haknizik, hogy a Földet próbálná meg élhetőbb hellyé alakÍtani, és az űrkutatást is olyan eszköznek tekinti, ami a következő földi generációk jólétéhez járul majd hozzá. Bezos egy 2019-es fellépésén azt javasolta, hogy aki a Marson szeretne élni, az próbaképpen költözzön fel a Mount Everest tetejére, ami trópusi nyaralás lenne a vörös bolygóval összehasonlítva.
Érdekes elképzelésekből persze a Blue Origin háza táján sincs hiány: a társaság alapítója szerint egy napon minenki óriási, hengeres űrállomásokon fog élni a Naprendszer távoli pontjain. Egy közelmúltban megjelent interjúban Bezos már arról beszélt, hogy szívesen látná, ha billiónyi ember élne ilyen állomásokon, mert úgy az arányokat figyelembe véve mindig lenne ezer Mozartunk és ezer Einsteinünk. A dolog azonban nem valósítható meg az emberiség "multiplanetárissá" válásával, vagyis városok létrehozásával más bolygókon, mivel azok felülete szerinte túl kicsi. Végül maga a Föld olyan üdülési célponttá válna, mint amilyen most a Yellowstone Nemzeti Park.
A végső határ egyelőre a légügyi hatóság
Bezos némileg öncélú jövőképében az emberek választhatnának, hogy vissza akarnak térni a bolygójukra, vagy az Amazon egyik O'Neill-hengerében élnek. Ez utóbbi a két, egymással ellentétes irányba forgó hengerből álló űrmetropolisok koncepciója, amelyek elég gyorsan forognak a mesterséges gravitáció megteremtéséhez, de ahhoz még éppen elég lassan, hogy az ott élőknél ne alakuljon ki a kinetózis. Az ilyen, egyenként akár 10 millió embert befogadó szerkezetek létrehozásának első elméleti akadálya az építőanyagok odaszállításának költsége és nehézsége, amire – egyelőre ugyancsak elméleti – megoldásként az aszteroidák felahsználását javasolják.
Ami biztos, hogy Bezos és a Blue Origin víziója nem mostanában valósul meg. A társaság éppen több mint egyéves szünet után térne vissza a világűrbe, miután egy 2022 szeptemberi balesetet követően az amerikai szövetségi légügyi hivatal egy sor korrekciós intézkedés végreahajtását írta elő. A kilövést eredetileg december 18-ára írták ki a Blue Origin texsi bázisán, de a hideg időjárásra és egy földi rendszerproblémára hivatkozva a következő napra halasztották. A cég kereskedelmi célú nehézrakétájának (New Glenn) első repülését jövőre tervezik: a 98 méter magas eszköz állítólag 45 metrikus tonnányi hasznos terhet juttathat alacsony Föld körüli pályákra.
(kép forrása: blueorigin.com)
Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban
A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió. A valódi előrelépéshez olyan infrastruktúrára, szolgáltatásokra és partneri támogatásra van szükség, amelyek nemcsak technológiai válaszokat adnak, hanem üzletileg is működőképes megoldásokat kínálnak.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak