Izmosak a veszteségei, és a szabályozási irány sem kedvez az üzleti modelljének. A befektetők azonban szeretik, és harcolnak a vállalat felügyeletéért.

Újabb információk szivárogtak ki az Uber pénzügyi eredményeiről köszönhetően annak, hogy a Softbank komoly bevásárlást tervez a cégbe. A Financial Times megszerezte azt a dokumentumot, melyet a vezetőség a Softbank ajánlata miatt küldött a részvényeseinek a jelenlegi helyzetről, valamint arról, hogy mik a tervek a működés nyereségessé tételére.

Ami biztos, hogy a The Wall Street Journal unikornislistáját 68 milliárd dolláros cégértékkel (ezt az értéket az eddigi befektetésekből kalkulálták) toronymagasan vezető vállalat idén sem lesz nyereséges, bár a tavalyi hasonló időszakhoz képest valamelyest jobban áll. Míg a múlt év első három negyedévében összesen 2,2 milliárd dolláros veszteséget halmozott fel, most "csak" mínusz 1,46 milliárdig ment le a mutató.

Pozitív fejlemény viszont, hogy éves és negyedéves összevetésben is nőttek a bevételek. A tavalyi harmadik negyedév 1,7 milliárdot hozott (5,4 milliárdos foglalás mellett), az idei viszont 2 milliárd dollárt (9,7 milliárdos foglalásból). Negyedéves összevetésben – tehát az idei második negyedévhez viszonyított – növekmény mind a bevételekben, mind pedig a veszteségben 14 százalék volt. A foglalások valamivel kisebb mértékben, 11,5 százalékkal nőttek a második negyedévhez képest. Így alakult ki a harmadik negyedév mínusza: 743 millió dollár.

Kalanick után is vannak nehézségek

Ez mindenképpen pozitív, különösen annak fényében, hogy nagyon nehéz időszakon van túl a vállalat. A vállalatkörül egy ideje sorozatosak a botrányok, volt ott munkahelyi zaklatástól a hatóságok és a részvényesek megtévesztéséig minden – utóbbiért az egyik nagy befektető, a Benchmark Capital perli is a korábbi vezért, Travis Kalanickot. Kalanick alatt a vállalat menedzsmentje leginkább egy átjáróházra emlékeztetett, a befektetők elégedetlenkedtek, a társalapító-vezérigazgatót mégis csak hosszas huzavona után sikerült lemondatni.

A helyzet valamelyest javult az új CEO, Dara Khosrowshahi érkezésével, aki kinevezése után pár nappal elő is állt a terveivel, többek között hogy három éven belül tőzsdére vinné a vállalatot. Az első lépéseknek már van látszatja. Többek között egy a NASA-val közös repülő autós projekt és egy önvezető Volvókra kötött megállapodás is javított a cég megítélésén.

Bár Khosrowshahi új stílust, új cégkultúrát ígért-hozott, kinevezése óta újabb csontvázak estek ki a szekrényből. A közelmúltban a kiderült, hogy a vállalattól lenyúlták 57 millió ügyfelük adatait. Ez önmagában nem újdonság, hiszen lassacskán már minden nagy cégnek megvan a maga hasonló sztorija, de a kezelés módja finoman szólva is problémás: nem jelentették az incidens, amivel törvényt sértettek, ráadásul fizettek a kiberbűnözőknek, hogy ne hozzák nyilvánosságra az adatokat.

Az eset meglehetősen friss, az illetékes hatóságok egyelőre vizsgálódnak, így csak később derül ki, hogy a sajátos incidenskezelés mekkora számlát generál.

A Softbank nagyon hisz az Uber-modellben

Ezzel együtt hiba lenne temetni a vállalatot. Ezt jelzi a Softbank bevásárlási szándéka is. A japán óriásvállalat, amely egyébként már a kezdeteknél ott volt az Uberben, irdatlan összegeket költ olyan cégekre, melyek várakozásai szerint a jövő technológiai iparágát meghatározzák. Így került a tulajdonába idén nyáron a Boston Dynamics, aminek a vételára valószínűleg aprópénz volt, ahhoz képest amennyit az ARM-ért adott. Az Uber szektorában is nagy fantáziát lát, többe között a szingapúri Grab és az indiai Ola autómegosztó szolgáltatásban is növelni szeretné a részesedését.

 
Uber Revenue 2013-2016
Infogram


Az Uber igazgatótanácsa már jóváhagyta, hogy a japánok akár a vállalat 20 százalékát is birtokolhassák. Az ár azonban egyelőre kérdéses. A Softbank a Reuters értesülése szerint ugyanis 30 százalékkal kevesebbet szeretne fizetni a csomagért, mint ami a vállalat jelenlegi 68,5 milliárdos értékéből kijönne. Az eladókat tendereztetné. Emellett venne 1 milliárdért a jelenlegi értékelésen új részvényeket is, ha a tender során sikerül elérnie legalább a 13,4 százalékos tulajdoni arányt.

A Softbank a nagyobb részesedését a vállalatvezetésre gyakorolt hatásban is érvényesíteni akarja. Bővítené az igazgatótanácsot – nyilván saját emberekkel –, korlátozná a korai részvényesek szavazati jogát, és még jobban eltávolítaná Kalanickot a vállalattól.

Itt is érvényesül a kereslet-kínálat...

A Softbank szóvivője azt mondta, hogy két fontos befektető, a Benchmark Capitalt és a Menlo Ventures értékesítené részvényinek bizonyos százalékát. A Menlo ezt meg is erősítette a Reutersnek, hozzátéve, hogy csak akkor lesz üzlet, ha megfelelő árat kapnak a részesedésükért. A Benchmark viszont nem kívánt nyilatkozni az ügyről, ám a Reuters hivatkozik a befektető társaság egy korábbi twitjére, amelyben azt jósolja, hogy az Uber hamarosan eléri a 100 milliárdos értéket. Ez akár arra is utalhat, hogy per ide vagy oda, a befektetőtársaság továbbra is lát fantáziát az Uberben.

A Reuters egyébként több más befektetőt is megkérdezett, akik egyelőre nem kívánják értékesíteni részesedésüket, sőt volt olyan is, aki növelni akarja befektetéseit a világ legnagyobb taxitársaságában.

Piaci hírek

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.