A világ legértékesebb startupja idén akár 3 milliárdot is elégethet. Masszív a veszteség.

Miközben az eddigi befektetések alapján már 69 milliárd dollárra értékelik az Ubert, a világ legértékesebb startupja egyelőre inkább pénztemetőként működik. Bennfentes informátorra hivatkozva a Bloomberg azt írja, hogy bár a vállalat éves szinten akár az 5,5 milliárd dollár nettó bevételt is meghaladhatja, de megközelítőleg 3 milliárd dollárnyi veszteséget is el kell könyvelnie. Az első kilenc hónap bevétele 3,76 milliárd dollár volt, amihez 2,2 milliárd veszteség társult. Ebből 800 milliónyi mínusz a harmadik negyedévben jött össze.

Lassul a növekedés?

A harmadik negyedév bevételei az informátor szerint 1,7 milliárd dollár volt. A negyedévben az összes foglalás – azaz amit az utasok fizettek – 5,4 milliárd dollárt tett ki. Ez azt mutatja, hogy a cég még mindig erős, bár fokozatosan lassuló növekedési pályán van. Az első negyedévben a foglalások összértéke 3,8 milliárd, a másodikban pedig közel 5 milliárd dollár volt. A szezonális ingadozásokat egyelőre nem lehet kimutatni, a terjeszkedési fázisban lévő és agresszív árpolitikát folytató cég gyakorlatilag hónapról hónapra növeli bevételeit.

A nettó bevételek is nőttek: az első negyedévben még csak 960 millió dollár volt, a másodikban 1,1 milliárd. Ezzel párhuzamosan a veszteségek is nőttek. Míg az első negyedév 580 milliós mínusszal zárult, a második már 800 ezerrel.

A negyedévek közötti növekedés lassulása azonban jól érzékelhető, a Bloomberg szerint azonban ez csak részben magyarázható azzal, hogy az Uber feladni kényszerült kínai állásait, ahol agresszív árversennyel sem sikerült a Didi lenyomása. Létrehoztak ugyan egy vegyesvállalatot, melynek 17,5 százalékát birtokolja az Uber, az amerikai vállalatnak rövid távon valószínűleg sokkal jobban jött az az 1 milliárd dollár, amit az ügylet részeként a Didi Chuxing belefektetett. A cég fejlesztési tervei ugyanis meglehetősen ambiciózusak.

Komoly összegeket emészt fel a Pittsburgh-ben kísérleti fázisba érkezett önvezető projekt, és a mesterséges intelligencia fejlesztésébe is nagy energiákat fektet, ahol ráadásul új utat keres. És ott van a saját fejlesztésű térkép és navigációs rendszer.

Mindezzel együtt vannak biztató jelek is. Mindenekelőtt az, hogy az amerikai operáció már hoz némi pénzt is, bár amit ott keres a cég, valószínűleg papírtörlőre sem elég.

Mi lesz a konkurensekkel?

Bár a második negyedév veszteségei kapcsán állítólag az Uber pénzügyi vezetője azzal nyugtatta a befektetőket, hogy tervezett veszteségekről van szó, hiszen azt a cég terjeszkedésre költi, valószínűleg nem tudott mindenkit megnyugtatni. A kínai árverseny ugyanis közel 2 milliárdba került, miközben – legalábbis átmenetileg – kénytelenek voltak feladni az ottani pozíciókat, azaz az egyik leggyorsabban növő piacon szenvedett vereséget az ottani legnagyobb konkurensével szemben.

De a hazai piacon is vannak veszélyek. A Lyft szintén agresszíven terjeszkedik, és az Uber eddig biztos amerikai piacát veszélyezteti. A Lyft amúgy a terjeszkedést is nagyobb pénzügyi fegyelemmel hajtja végre. Ígéretet tett a befektetőknek, hogy negyedéves veszteségeit 150 millió dollár alatt tartja.

Az önvezető utasszállításban, amit Pittsburgh-ban tesztelnek, szintén vannak vetélytársai az Ubernek. Az akár mellékes is lehet, hogy egy szingapúri cég megelőzte a megvalósításban, ráadásul olyan környezetben, ahol átfogó városi közlekedési koncepció is támogatja a kezdeményezést. A Tesla autómegosztó szolgáltatásban gondolkodik – saját autógyártás és egy fejlett vezetést segítő rendszer birtokában. És ott a Google is – amely bár befektetőként is jelen van az Uberben – szintén építi hasonló szolgáltatását.

Vannak elemzők, akik szerint a konkurensek erősödése és a kínai piac kényszerű elhagyása miatt újra kellene számolni az Uber értékét is, nehezen indokolható ugyanis, hogy többet ér az S&P 500-as cégek négyötödénél. A Stern School Of Business professzora, Aswath Damodaran szerint a növekedést nehéz lesz nyereségtermeléssé konvertálni, mert eddig főleg a nagy kedvezmények és a nyomott árak miatt tudott gyorsan nőni a cég. De ez – amit épp a kínai kudarc mutat – nem feltétlenül üdvözítő.

Közösség & HR

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.