A világ legértékesebb startupja idén akár 3 milliárdot is elégethet. Masszív a veszteség.

Miközben az eddigi befektetések alapján már 69 milliárd dollárra értékelik az Ubert, a világ legértékesebb startupja egyelőre inkább pénztemetőként működik. Bennfentes informátorra hivatkozva a Bloomberg azt írja, hogy bár a vállalat éves szinten akár az 5,5 milliárd dollár nettó bevételt is meghaladhatja, de megközelítőleg 3 milliárd dollárnyi veszteséget is el kell könyvelnie. Az első kilenc hónap bevétele 3,76 milliárd dollár volt, amihez 2,2 milliárd veszteség társult. Ebből 800 milliónyi mínusz a harmadik negyedévben jött össze.

Lassul a növekedés?

A harmadik negyedév bevételei az informátor szerint 1,7 milliárd dollár volt. A negyedévben az összes foglalás – azaz amit az utasok fizettek – 5,4 milliárd dollárt tett ki. Ez azt mutatja, hogy a cég még mindig erős, bár fokozatosan lassuló növekedési pályán van. Az első negyedévben a foglalások összértéke 3,8 milliárd, a másodikban pedig közel 5 milliárd dollár volt. A szezonális ingadozásokat egyelőre nem lehet kimutatni, a terjeszkedési fázisban lévő és agresszív árpolitikát folytató cég gyakorlatilag hónapról hónapra növeli bevételeit.

A nettó bevételek is nőttek: az első negyedévben még csak 960 millió dollár volt, a másodikban 1,1 milliárd. Ezzel párhuzamosan a veszteségek is nőttek. Míg az első negyedév 580 milliós mínusszal zárult, a második már 800 ezerrel.

A negyedévek közötti növekedés lassulása azonban jól érzékelhető, a Bloomberg szerint azonban ez csak részben magyarázható azzal, hogy az Uber feladni kényszerült kínai állásait, ahol agresszív árversennyel sem sikerült a Didi lenyomása. Létrehoztak ugyan egy vegyesvállalatot, melynek 17,5 százalékát birtokolja az Uber, az amerikai vállalatnak rövid távon valószínűleg sokkal jobban jött az az 1 milliárd dollár, amit az ügylet részeként a Didi Chuxing belefektetett. A cég fejlesztési tervei ugyanis meglehetősen ambiciózusak.

Komoly összegeket emészt fel a Pittsburgh-ben kísérleti fázisba érkezett önvezető projekt, és a mesterséges intelligencia fejlesztésébe is nagy energiákat fektet, ahol ráadásul új utat keres. És ott van a saját fejlesztésű térkép és navigációs rendszer.

Mindezzel együtt vannak biztató jelek is. Mindenekelőtt az, hogy az amerikai operáció már hoz némi pénzt is, bár amit ott keres a cég, valószínűleg papírtörlőre sem elég.

Mi lesz a konkurensekkel?

Bár a második negyedév veszteségei kapcsán állítólag az Uber pénzügyi vezetője azzal nyugtatta a befektetőket, hogy tervezett veszteségekről van szó, hiszen azt a cég terjeszkedésre költi, valószínűleg nem tudott mindenkit megnyugtatni. A kínai árverseny ugyanis közel 2 milliárdba került, miközben – legalábbis átmenetileg – kénytelenek voltak feladni az ottani pozíciókat, azaz az egyik leggyorsabban növő piacon szenvedett vereséget az ottani legnagyobb konkurensével szemben.

De a hazai piacon is vannak veszélyek. A Lyft szintén agresszíven terjeszkedik, és az Uber eddig biztos amerikai piacát veszélyezteti. A Lyft amúgy a terjeszkedést is nagyobb pénzügyi fegyelemmel hajtja végre. Ígéretet tett a befektetőknek, hogy negyedéves veszteségeit 150 millió dollár alatt tartja.

Az önvezető utasszállításban, amit Pittsburgh-ban tesztelnek, szintén vannak vetélytársai az Ubernek. Az akár mellékes is lehet, hogy egy szingapúri cég megelőzte a megvalósításban, ráadásul olyan környezetben, ahol átfogó városi közlekedési koncepció is támogatja a kezdeményezést. A Tesla autómegosztó szolgáltatásban gondolkodik – saját autógyártás és egy fejlett vezetést segítő rendszer birtokában. És ott a Google is – amely bár befektetőként is jelen van az Uberben – szintén építi hasonló szolgáltatását.

Vannak elemzők, akik szerint a konkurensek erősödése és a kínai piac kényszerű elhagyása miatt újra kellene számolni az Uber értékét is, nehezen indokolható ugyanis, hogy többet ér az S&P 500-as cégek négyötödénél. A Stern School Of Business professzora, Aswath Damodaran szerint a növekedést nehéz lesz nyereségtermeléssé konvertálni, mert eddig főleg a nagy kedvezmények és a nyomott árak miatt tudott gyorsan nőni a cég. De ez – amit épp a kínai kudarc mutat – nem feltétlenül üdvözítő.

Közösség & HR

Megaügyletekre készül idén is az infokom és a médiapiac

Jelentős számú és értékű felvásárlást és fúziót jövendölnek 2017-re is a szakértők a világ technológiai-, média- és távközlési (TMT) piacán. A legnagyobb kihívást a szabályozói környezet szigorodása jelentheti a beárazásoknál és profitkilátásoknál egyaránt.
 
Hirdetés
Korábban az ipari vezérlőrendszerek zártan működtek, és ezáltal számos hálózatbiztonsági kockázattól mentesültek. Mára azonban nyitottabbá váltak, ami új támadási felületeket teremtett.

a melléklet támogatója a Balasys

Hirdetés

Monitoringra épülő SCADA-védelem

Ahogy az ipari rendszerek bekapcsolódnak a vállalati hálózatok vérkeringésébe, úgy válik mind sürgetőbbé a védelmük megerősítése.

A digitális átalakulás szép elv. De ha mindent az azonnali megtérülés és az IT-költségek csökkentése vezérel, akkor csak elv marad – súlyos valós következményekkel. Takács István Péter írása.

Az élethosszig tartó tanulás lesz a legfontosabb képességünk

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az SAP megnyerte az első csatát: elsőfokú döntés született a közvetett szoftver felhasználás licencdíj vonzatairól. Dr. Andriska Zsófia (IPR-Insights) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2016 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.