A Stern School of Business szakértője szerint a cég nyereségessé válása akkor is kérdéses, ha a növekedéssel egyelőre nem lesz problémája.

Az Uber Technologies legutóbbi befektetési köre alapján elérte az egészen elképesztő 62,5 milliárd dolláros cégértéket, amely magasabb, mint az S&P 500-as vállalatok négyötödének piaci kapitalizációja. A New York Universityhez tartozó Stern School Of Business professzora szerint azonban a társaság valós értéke ennek kevesebb mint fele, 30 milliárd dollár körüli lehet, figyelembe véve a túlértékelt startupok felett Damoklész kardjaként függő akadályt, vagyis a stabilan nyereséges működés elérését.

A tőkebefektetések értékelésére szakosodorr Aswath Damodaran egy kimerítő blogbejegyzésben taglalja, hogy az Uber - amely pillanatnyilag már értékesebb a Fordnál és a General Motorsnál is - minden bizonnyal képes lesz a további terjeszkedésre, de igen nehéz feladat előtt áll, ha a forgalomnövekedést nyereséggé akarja alakítani.

Növekedni nem ugyanolyan dolog, mint nagynak lenni

Ebben a tekintetben különösen aggasztónak találja, hogy a cég gyakorlatilag kivonult a kínai piacról, miután megállapodott helyi versenytársával ottani üzletének eladásáról. Ez természetesen jó döntés abból a szempontból, hogy az Uber már jó előre kiszállt a várható kegyetlen árháborúból, egy ekkora piac feladás mégis súlyos következményekkel járhat a későbbi növekedés lehetőségeit tekintve.

Azokon a piacokon, ahol a társaság jelen van, szintén jelentős kedvezményeket és különleges promóciókat kénytelen alkalmazni, ami Damodaran szerint egyértelműen jelzi, hogy versenyre kényszerül a lokális szolgáltatókkal. Ez a cég teljes üzleti modelljét próbára teszi, és forrásainak jelentős részét a piaci részesedés növelése helyett már annak megtartása emészti fel.
 



Ennyit fektettek mostanában a legnagyobb ride sharing vállalkozásokba
forrás: aswathdamodaran.blogspot.com


A korábbi üstökösök, például a Groupon esete jó példa arra, hogy a félelmetesen gyors növekedést biztosító modellek a profittermelés szempontjából már akadályt jelentenek. Bár az Uber több ízben is közölte, hogy bizonyos piacain nyereségesen működik, a befektetőket előbb-utóbb már nem a közösségi közlekedés felhasználói táborának növekedése fogja érdekelni, hanem az, hogy a meggyőző statisztikákat miért nem sikerül hasonlóan meggyőző nyereséggé alakítani.

A legveszélyesebb ellenfelek még az öltözőben vannak

Nem sok jót jelent, hogy az Uber működési költségei jelentősen növekedhetnek, ha véget ér a jelenlegi kegyelmi állapot, amelyben a sofőröket nem kell alkalmazottként kezelnie. Ugyancsak sokba kerülhetnek a helyi szabályozók újabb és újabb ötletei, és az olyan jelenségek is drágítják az ügymenetet, mint az a Seattle-i döntés, amelynek értelmében az Uber (és persze a Lyft) sofőrei szakszervezetet alakíthatnak.

Damodaran végül felhívja a figyelmet azokra a nehézsúlyú versenyzőkre, akik egyelőre a pálya széléről figyelik az eseményeket. Ha egyszer az Apple, az Alphabet vagy akár Elon Musk cégei beszállnak a futurisztikus önvezető járművekkel (márpedig nem is titkolják, hogy be akarnak szállni), akkor az Uber vissza fogja sírni azokat az időket, amikor még csak a tüntető taxisok nehezítették az életét.

A taxitársaságokról szólva egyébként a professzor megjegyzi, hogy az első menetet, vagyis a piac felforgatását egyértelműen megnyerték a "ride sharing" szolgáltatók, akik végre rendes árakkal dolgozhatnak, miközben a számlájuk is tele van befektetői pénzzel. A második menet viszont arról fog szólni, hogy maguk a közösségi közlekedésben utazó vállalkozások esnek majd egymásnak, ami az előzőeknél is izgalmasabb játszmának ígérkezik.

Piaci hírek

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.