Pedig csak a szokásos történt: kitiltottak néhány böngészőbővítményt a Chrome webáruházából. Csak most nem egy ismeretlen indiai fejlesztő volt az áldozat.

A hétvégén a Google kitiltotta a Chrome webáruházából az IAC (InterActive Corp.) egy sor böngészőkiegészítőjét, írta meg több lap is a The Wall Street Journal értesülésére hivatkozva. A Google azzal indokolta a döntést, hogy a kiterjedt online portfólióval rendelkező IAC megsértette a webáruház irányelveit.

A döntés nem végleges, akár további kiegészítőket is érinthet, legalábbis ez is kiolvasható a Google szóvivőjének abból a nyilatkozatából, melyet a Reutersnek küldött. Egyelőre azonban még tartanak a megbeszélések a két cég között, írta a szóvivő, a Google pedig közben vizsgálja a többi kiterjesztést is.

Megtévesztő marketinggyakorlatra hivatkoznak

A Google azt ugyan nem hozta nyilvánosságra, hogy pontosan mi is volt a baj az IAC extensionjeivel – és a szóvivő sem írt erről a Reutersnek, ahogy arról sem, hogy a keresőóriás milyen szankciókat mérlegel. A The Wall Street Journal viszont úgy értesült, hogy az IAC megtévesztő marketinggyakorlata volt a casus belli: az IAC a böngészőbővítményeit gyakran olyan funkciók ígéretével próbálta népszerűsíteni, amit azok nem tudhattak, ám a kiegészítőkön keresztül új hirdetések felé tudták terelni a felhasználókat.

Ez azonban csak a Google magyarázata. Értelemszerűen az IAC egészen máshogy látja. Az internetes vállalatcsoportnak széles a portfóliója (többek között a Vimeo, az AskFM, az ANGI Homeservices és még több tucat tematikus online oldal és szolgáltatás), és több területen is konkurál az amerikai piacon a Google-lel. És az IAC szerint itt van a kutya elásva: a vállalatcsoport szóvivője szerint a bővítményeik megfelelnek a Google irányelveinek. A két cég között évek óta érvényben van egy partneri szerződés, ami alapján az IAC Chrome Store-on keresztül terjeszti a kiegészítőit, és a Google ez idő alatt is folyamatosan ellenőrizte a kiegészítőket. A döntéssel egyszerűen az a célja a keresőóriásnak, hogy visszaélve helyzetével alátegyen a konkurensének. A kiegészítők letiltásával a szóvivő szerint több százmillió dollárt húztak ki az IAC zsebéből.

Rosszkor jött ez mindenkinek

A Google döntése rosszkor jött az IAC-nak, hiszen épp egy kereskedelmileg is kiemelt időszakot érinti. Ugyanakkor rossz fényt vethet a Google-re is, amely ellen októberben indította el gigaperét az USA igazságügyi minisztériuma 11 szövetségi állammal karöltve. A minisztérium épp azt akarja bizonyítani a perben, hogy a Google az online keresési szolgáltatások és az azokhoz kapcsolódó hirdetések piacán meglévő monopóliumát arra használja – jogellenesen –, hogy a potenciális versenytársakat elnyomja, illetve hogy a saját megoldásait kivételezett helyzetbe hozza.

A jogba csomagolt üzleti vita ugyanakkor szépen feltárja azt a problémát, amely régóta okoz fejfájást a szabályozó hatóságoknak, és amelyre sokak szerint a techóriások feldarabolása jelentene megoldást. A nagy internetes vállalatok (Facebook, Google, Apple, Microsoft, Amazon stb.) egyszerre vannak jelen az internetes gazdaságban platformszolgáltatóként, valamint a platformjukat használó vállalkozások konkurenseiként. Ebbe eleve bele van kódolva, hogy a felek üzleti konfliktusa esetén ki lesz a nyerő.

Piaci hírek

Sztrájkba kezdenek a videójátékok szinkronszínészei az MI miatt

A hollywoodi színészek és a játékkészítő stúdiók képviselői közel álltak a megállapodáshoz, ám a generatív algoritmusok jelentette problémákat egyelőre nem sikerült megnyugtatóan rendezni.
 
Általános jelenség a hazai nagyvállalatok körében, hogy a szükségesnél jelentősen többet költenek nyilvánosfelhő-szolgáltatásokra. Utánajártunk, mi a pontos helyzet, és mit lehet tenni a költségek optimalizálásáért.

a melléklet támogatója a 4iG Nyrt.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.