A Tesla vezérigazgatója, Elon Musk kedden jelentette be, hogy az elektromosautó-gyártó cég Németországban, Berlin térségében tervezi felépíteni következő, Gigafactory 4 nevű gyártóüzemét. A társaság korábban már közölte, hogy egy európai lokációban is gondolkodik, amely az előzetes elképzelésekszerint 2021-ben kezdené meg működését.
Musk egy németországi díjátadón közölte, hogy a gyárat a berlini repülőtérhez közeli helyszínre telepítik majd, a városban pedig a létesítményhez kapcsolódó mérnöki és dizájnközpontot létesítenek. A bejelentésről tudósító Reuters nemrég arról is beszámolt, hogy a Tesla kínai gyártóegysége a megrendelések, a munkaerő és az ellátási lánc bizonytalanságai ellenére is nemsokára megkezdi az elektromos járművek előállítását.
Sanghaj után a Giga Berlin következik
A vállalat nemrég fejezte be legutóbbi, Ggafactory 3 nevű üzemének felszerelését Sanghajban. Ezen felül értelemszerűen létezik Gigafactory 1 és 2 is: az előbbi a 2016 óta üzemel a nevadai Renóban (a fenti képen), és hivatalosan még a mai napig sem fejezték be a fejlesztését, az utóbbit pedig a New York állambeli Buffalóban, a SolarCity egy átalakított létesítményéből jött létre, és alig néhány nappal ezelőtt derült ki, hogy a közel egymilliárd dolláros állami beruházásból 800 milliót voltak kénytelenek leírni a napelemes üzlet elköltöztetésével.
A mostani eseményen a Reuters és a CNBC riportjai alapján kiderült, hogy az új Gigafactory 4, amelyre Elon Musk egy twitter-üzenetben "Giga Berlin" néven hivatkozott, az első körben akkumulátorokat és erőátviteli rendszereket készítene, illetve járműveket szerelne össze a Model Y-tól kezdve. Ez utóbbi a Tesla ötödik személyautó-modellje lesz, amelynek gyártása csak jövőre kezdődik, és a kínai üzem mintájára az európai Gigafactory is a regionális piacokat látná el vele.
Legelőször egyébként 2015 őszén jelentek meg azok a hírek, amelyek alapján a Tesla új gyártási helyszínt keresett magának Európában. Szijjártó Péter külügyminiszter akkor Magyarországot is a jelentkezők közé sorolta, és állítólag utasította is a New York-i külgazdasági attasét a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) és a Tesla közti kapcsolatok megerősítésére. A dolog azonban a jelek szerint nem így működik, és Magyarország biztosan nem lesz sem az európai Gigafactory, sem az első Hyperloop-vasutak helyszíne.
Legutóbb a nyár végén számoltunk be a Tesla legújabb csúcstermékéről, a Megapack nevű akkumulátorrendszerről, amely az akkori bejelentés szerint nem csak egyszerűbben és gyorsabban lesz telepíthető a korábbiaknál, de már célzottan közüzemi szintű energiatárolási projektekhez tervezték. A rendszer, amelynek legelső kereskedelmi felhasználására Kaliforniában kerül sor, az ígéretek alapján olcsóbban és hatékonyabban lesz üzembe állítható a hagyományos fosszilis erőműveknél a szélturbinákkal vagy napelemfarmokkal való felhasználásban.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak