A Gartner szakértői belenéztek az üveggömbbe, és megjósolták, mi mozgatja majd az informatikát néhány éven belül. A tíz tipp között van egy-két igencsak meghökkentő.
Hirdetés
 

A Gartner szakértői belenéztek az üveggömbbe, és megjósolták, mi mozgatja majd az informatikát néhány éven belül. A tíz tipp között van egy-két igencsak meghökkentő. Lássuk, mit gondol a fejlődés irányáról a világ egyik legjelentősebb IT-piaci tanácsadója!

Kevesebb söfőr, több digitális szakember kell

A részben vagy teljesen digitális alapon működő vállalkozások elterjedése nagy hatással lesz a foglalkoztatási struktúrára. A Gartner meglehetősen bátor jóslatában a hűtők által automatikusan feladott ételrendelések szerepelnek példaként, amelyeket automatikus rendszerek dolgoznak fel és drónok szállítanak ki. Ebben a modellben értelemszerűen nincs szükség sofőrre, vagy éppen bolti alkalmazottakra. Ugyanakkor a fogyasztók minél hatékonyabb elérése és a nagy tömegben rendelkezésre álló információk elemzése rengeteg új állást teremthet a munkaerőpiacon. Tegyük azért hozzá, hogy például a drónokkal történő nagy tömegű kiszállítást egyelőre számos dolog akadályozza, és nem valószínű, hogy néhány éven belül ezek megoldódnának. 

A Skynet monopóliumra tör

2017-ben, azaz alig három év múlva érkezhet egy olyan, jelentős felforgató hatású (disruptive) digitális üzleti modell, amelyet számítógépes algoritmus "talál ki". A digitális üzleti modellek amúgy is nagy hatással vannak a jelenkorra. Különösen igaz ez az informatika és a logisztika lehetőségeit ötvöző vállalkozásokra. Elég csak az Ubert vagy az Airbnbt említeni. Előbbi a személyszállításban, utóbbi a szállodaiparban hozott olyan újdonságot, amivel nehezen tudnak mit kezdeni a régi motorosok.

Mivel ezek a felforgató megoldások jellemzően annál erősebbek, minél magasabb a felhasználói bázis, ezért a Gartner meglátása szerint az érintett szektorokban természetes monopóliumok jöhetnek létre. Ezt a folyamatot azonban gátolja, hogy a globális működés rengeteg helyi problémával jár. Ide sorolható a speciális, lokálisan érvényesülő gazdasági környezet, vagy éppen az eltérő szabályozás, működési feltételek. A terjeszkedés problémáira elég csak az Uber ismétlődő vitáit felhozni példaként.

Globális rezsicsökkentés

A vállalkozások üzemeltetéshez, működéshez köthető költségei jelentősen, akár 30 százalékkal is csökkenhetnek négyéves időtávlatban, ami elsősorban az okos eszközök és közmű jelleggel igénybe vehető szolgáltatások elterjedésének lesz köszönhető. Már jövőre is legalább 40 olyan globális szállítóval számol a Gartner, amelyek ezeket az eszközöket felhasználó menedzselhető szolgáltatást kínálnak.

Az állandóan, bárhol és bármilyen eszközön, felületen igénybe vehető szolgáltatásokat elváró fogyasztók kikényszerítik a digitális üzleti megközelítés elterjedését. A folyamatok és az értéklánc teljes spektruma is fokozatosan áttevődik a munka alapú, technológiai támogatású modellről a digitális alapú, emberi támogatású változatra. A Gartner szerint az okos eszközök nem fogják kiváltani az emberi munkát, hiszen az adatok értelmezése és a beavatkozás szükségességének felismerése továbbra is humán feladat marad.

Hat hónappal tovább élünk

2020-ra nem kevesebbet állítanak a szakértők, minthogy az emberek várható élettartama fél évvel meghosszabbodik. Mindezt az addigra komoly körben elterjedő egészségmonitorozó információtechnológiai eszközöknek köszönhetjük. Költség szintjén szintén tetten érhető majd a fejlesztések pozitív hatása: három éven belül 10 százalékkal lehet olcsóbb a cukorbetegek kezelése a hordható szenzoroknak hála.

Bevásárló digitális asszisztensek

Alig több mint két év múlva 2 milliárd dollárnál is nagyobb forgalmat jelenthetnek a világpiacon azok a vásárlások, amelyeket kizárólag a megfelelő beállításokat követő digitális asszisztensek végeznek. Ilyen lehet a boltok árukészletét automatikusan utánrendelő megoldás, de 2016 végén már azon sem fogunk csodálkozni, ha például a gyerekek iskolakezdéshez szükséges árucikkeit egyes szülők a digitális segítőre bízzák. Bár nem csak mobil eszközön lehet ezeket a megoldásokat használni, de a használat egyszerűségéből adódóan leginkább ezeken a platformokon fogják igénybe venni.

Az USA teljes mobilizálása

2017-re tippelik azt az időpontot, amikor a mobil eszközökön folytatott kereskedelem forgalma eléri az 50 százalékot az Egyesült Államok teljes e-kereskedelméből. A mobil fizetési megoldások iránt fokozott érdeklődés várható jövőre, amelynek hátterében többek között a nemrégiben bejelentett Apple Pay megjelenése áll. Az egyre erősebb képességekkel bíró eszközök mellett a biztonsági kérdések megoldása jelentheti a kulcsot a mobil kereskedelem robbanásszerű növekedéséhez, amelyet természetszerűleg erősít a fiatal, okostelefonokkal felnövő generáció belépése a kereső felnőttek csoportjába. Az amerikai folyamatokat pedig valószínűleg nem túl nagy késlekedéssel követni fogják a gazdaságilag hasonlóan fejlett régiók.

Instabil vállalatok

Három év múlva a digitális üzletmenetet folytató vállalkozások túlnyomó többsége (70%) szándékosan "instabil folyamatok" szerint dolgozik, ami a fogyasztói igények drasztikus megváltozására való gyors reagálást teszi lehetővé. Már jövőre is látható arányt (5%) képvisel majd azon cégek csoportja, ahol "szupermozgékony" folyamatokkal igyekeznek versenyelőnyre szert tenni. A szándékosan instabilra tervezett folyamatok lényege, hogy a változtatás lehetősége itt egy esetlegesen szükségszerű (rossz) dolog, hanem kifejezetten ennek szellemében alkották meg ezeket a rendszereket. Ugyanakkor a szervezetek egészén ettől függetlenül továbbra is végighúzódik magasabb szinteken egy hagyományos, stabil(abb) folyamatszervezési metódus.

Nem a termék, az élmény lesz a fontos

2017-re várja azt a Gartner, hogy a fogyasztói termékek fejlesztésére szánt összegek fele átáramlik a fogyasztói élmény növelését célzó újítások kutatásának finanszírozására. Mivel a legtöbb iparágban a rendkívül éles verseny szinte teljesen eltűntette a hagyományos termékhez és szolgáltatáshoz kapcsolódó piaci előnyt, így a cégek értelemszerűen más területen próbálnak lépéselőnybe kerülni. Ez az új csatatér a vásárlói élmény lehet, amely szinte az egyetlen olyan, brandhűséget erősítő eleme lehet a közeljövő piaci versenyének, amelyet nem lehet gyorsan lemásolnia a konkurenciának.

Hódítanak a 3D-s nyomtatók

A vásárlói élmény fokozásának egyik lehetséges elemét a személyre szabott termékek jelenthetik, amelyhez kiváló lehetőséget biztosítanak az egyre fejlettebb és olcsóbb háromdimenziós nyomatók. A jóslatok szerint 2017-ben a tartós fogyasztási cikkeket áruló e-kereskedők közül már minden ötödik kínál majd személyre szabható termékeket vevőinek. Ennek előkészülete azonban már most is tetten érhető: a Gartner úgy látja, jövőre az e-kereskedők 90 százaléka megkezdi a tárgyalásokat külső beszállító partnerekkel egy ilyen lehetőség bevezetéséről. Természetesen az, hogy akár minden megrendelés egy teljesen egyedi termék legyártását, logisztikai kezelését igényli, nagyfokú változást jelent a jelenleg érvényben lévő üzleti rendszerekben. Az átállás pedig időt és erőforrásokat fog felemészteni, de aki először lép, az építhet majd ki erős pozíciókat a saját szegmensében.

Helyhez és időhöz kötött ajánlatok

A mobil eszközök elterjedésével a marketingüzenetek és a speciális ajánlatok területe is teljes átalakulásban van. Erősödni fognak az annyira egyedi megoldások például, mint a fizikai bolt egy bizonyos pontján lévő vásárlónak küldött személyes üzenetek. Ezek a maximálisan célzott ajánlatok akár 5 százalékos forgalomnövekedést is hozhatnak a hagyományos üzletláncok számára. A megnövekedett adatmennyiség elemzése szintén fokozhatja a hatékonyságot. Az eladók célzott akciókat adhatnak gyakorlatilag egyénre lebontva, felhasználva azok korábbi vásárlásait, ismert érdeklődési köreit, lakóhelyüket és megannyi egyéb információt. Ezek egyik eleme a beltéri pozíciót felhasználó megoldás, amelyre egyébként már ma is van gyakorlati példa.

Piaci hírek

Újabb robotflotta vág bele az ételszállításba

A Rev-1 névre keresztelt járgány három kerekével, méretével és közlekedési szokásaival hoz némi színt az egyre sűrűbb mezőnyben.
 
Hirdetés

HPE Primera: garantáltan zéró adatvesztés

Felhőalapú gépi tanulási algoritmusainak köszönhetően a HPE Infosight képes a tárolók és alkalmazások közötti meghibásodások 86 százalékát előre jelezni és megakadályozni.

Hirdetés

Ez bárkinek megér havi pár száz forintot

Két ember van: aki már leejtette a mobilját, és aki le fogja ejteni. De fel lehet készülni erre – egy jó készülékbiztosítással.

Nem elég beszélni róla, tenni is kell azért, hogy jövőállóbbak legyenek a vállalatok. Szerencsére ebben rengeteg technológia áll már a rendelkezésre, csak győzzünk válogatni közöttük.

a melléklet támogatója az Invitech

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2019 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.