A cég önvezető rendszerének (vélt vagy valós) hibái miatt rengeteg pert indítottak már, de ez volt az első olyan ügy, amelynek az alapját egy halálos közlekedési baleset adta.

A héten az alapító-vezető Elon Musk mellett a részvényesek is idegesen várhatták annak a kaliforniai bírósági tárgyalásnak az ítélethirdetését, amelyben egy még 2019-ben történt, halálos kimenetelű közúti baleset miatt perelték be a Teslát. Az árfolyam végül nem indult zuhanórepülésbe, mivel az esküdtek szerint nem állapítható meg az autógyártó felelőssége a tragédia kapcsán.

A balesetben a Model 3-as Tesláját nem sokkal korábban vásárló sofőr életét vesztette, miután egy Los Angeles melletti autópályán nagyjából 100 km/h-s sebességgel hirtelen élesen letért az útról és egy fának ütközött. A szerencsétlenségben a jármű két utasa, köztük egy akkor 8 éves kisfiú is súlyosan megsérült.

A felperesek ügyvédei azt igyekeztek bebizonyítani, hogy a Tesla Autopilot rendszere alapvetően egy kiforratlan, hibás technológia volt (és jórészt még ma is az), amiről a gyártónak is tudomása volt, mégis teljes értékű önvezető technikaként reklámozta és értékesítette vele az autóit. A nyitóbeszédében az is elhangzott, hogy a "túlzott kormányvezérlés ismert probléma a Teslánál".

A Tesla ezzel szemben tagadta, hogy létezne ilyen hiba, mivel a felperesek által idézett jelentés csak elméletileg lehetséges problémákat igyekezett beazonosítani. A vállalat szerint pontosan ez a tanulmány tette lehetővé azt, hogy olyan megoldást építsenek be, ami teljesen kizárja ennek a lehetőségét. A cég a maga részéről emberi hibára vezette vissza az esetet, illetve azt sem látta bizonyítottnak, hogy az Autopilot egyáltalán be volt kapcsolba a baleset idején. A Tesla védekezését megkönnyítette, hogy a sofőr a vérminta alapján vezetés előtt alkoholt fogyasztott.

Precedens lehet belőle

Bár a Teslát számtalan kisebb-nagyobb ügy miatt perelik Amerikában, a fenti ügy azért számít kiemelt jelentőségűnek, mivel ez az első olyan ítélet, amelyet halálos kimenetelű baleset kapcsán hoztak. A vállalat számára így ez a győzelem nem csak a mostani kártérítés "megspórolását" eredményezi, hanem kihatással lehet a már folyamatban lévő több másik, súlyos kimenetelű incidens miatt indított jogi eljárások lezárására is.

Mindazonáltal az önvezető rendszerek potenciális veszélyei nem kizárólag a Teslánál jelentkeznek. Épp a napokban számoltunk be például arról, hogy a General Motorshoz tartozó Cruise teljesen leállítja autonóm taxikból álló flottáit, miután a kaliforniai közlekedési hatóságok visszavonták az üzemeltetési engedélyét, mert egyik járműve elütött és maga alá szorított egy zebrán szabálytalanul átkelő gyalogost, akit egyébként egy emberi sofőr vezette autó sodort a robotaxi útjába.

Konzumer tech

Újra szintet lépett az ausztrál robotpuli

Az évek óta fejlesztett SwagBot terelőrobot már mesterséges intelligenciára épülő képességekkel is rendelkezik, és akár a mezőgazdasági drónokkal is együttműködhet.
 
A software defined network már évek óta velünk él. Csak idő kérdése volt a koncepciót kiterjesztése a WAN-okra.

a melléklet támogatója a Yettel

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.