Még abban az országban is, ahol már közhely, hogy a gyártósorok legalább egy évtizede robotizálva működnek, mostanáig viszonylag ritkán lehetett találkozni a mindennapi életben feladatokat végző autonóm egységekkel. Ahogy azonban öregszik a munkaerő, Japánban is előtérbe kerül a „cobot” fogalma.
A collaborative robot összevonásával képzett fogalom olyan együttműködő robotokat jelent, melyek nem kiváltják az emberi dolgozókat, hanem együtt végzik velük a munkát. Korlátozottabb képességekkel bírnak például terhelés tekintetében, nem tudnak több száz kilogrammot megmozgatni, viszont nagyon finom mozdulatok kivitelezésére képesek.
Nem ellenség, barát
Noha még mindig csak apró szeletét teszik ki a cobotok az idén mintegy 40 milliárdos méretűre becsült piacnak, a következő évtizedben legalább 10 milliárd dollárosra hízik ez a szegmens a becslések szerint. Ez több tucatszorosát jelenti a mostani helyzetnek.
A dinamikus bővülés azért következhet be, mert a robotizált munkatárs elképzelése még relatíve új ötletnek számít. A 2005-ben alapított dán Universal Robots 2008 végén, tehát alig egy évtizede mutatta be az első példányokat. Nem meglepő módon az olyan nagy német autógyártókkal együttműködésben készültek el, mint amilyen például a Volkswagen.
Jürgen von Hollen, a Universal Robots ügyvezető igazgatója szerint kezdetben sokan félreértették, mi is az a cobot. De egyszerűségük, biztonságos alkalmazhatóságuk és az emberi alkalmazottaktól való közvetlen utasításelfogadási képességeik miatt mostanra már felfutóban van népszerűségük. A Berlin által is támogatott Ipar 4.0 stratégia felkarolásával aztán előtérbe kerültek az okosgyárak, és a 2010-es évek elején olyan cégek kezdték alkalmazni a cobotokat, mint a Kuka vagy a Robert Bosch.
Relatív olcsóságuk és egyszerű üzemeltethetőségük hozzájárult ahhoz, hogy míg korábban elsősorban a nagy volumenű tömegtermelésben alkalmazták az autonóm egységeket, addig napjainkra a kis darabszámú és az egyszerű műveletek esetében is bevethetővé váltak a robotok. Japánban például előre csomagolt ételek árusítására használják a Kawasaki Heavy Industries legújabb fejlesztéseit.
Nincs láb alatt az ember
A munkaerőköltségek folyamatos emelkedésével egyre nagyobb kihívást jelent a vállalatoknak a humánalapú erőforrásaik bővítése, árulta el Acushi Honda, a Nippon Flour növénytechnikai csoportjának műszaki vezetője. Ugyanakkor az autógyárakban megszokott óriási méretű robotokkal nem szívesen dolgoznak közvetlen közelben együtt az emberek. A feladatautomatizálás azonban nem feltétlenül kell, hogy együtt járjon a robotok és az emberek elkülönítésével, állítja Honda.
Az ezen a téren némi lemaradásban levő távol-keleti szigetországban most gőzerővel dolgoznak azon, hogy ledolgozzák lemaradásukat. A Japánban (is) beindult tőke- és tudáskoncentráció azonban komoly kihívások elé néz. Jelenleg a globális cobot piac mintegy 60 százalékát a már említett dán cég, a Universal Robots uralja. A távol-keletiek legnagyobb tényezőjének számító Fanuc csak 6-10 százalék közötti részesedéssel bír, a többi japán cég pedig még ennél is kisebb szereplője a cobot-szegmensnek.
Ugyanakkor abban bíznak, hogy a piac érésével bekövetkező igénynövekedést meg tudják lovagolni. Ahogy egyre nő a fejlettebb cobotok iránti kereslet, úgy válhatnak dominánsabbá a távol-keleti cégek. A Mitsubishi Electric például a jövő év elején tervez olyan csoportmunkára használható robotokat piacra dobni, melyeket kifejezetten elektronikai eszközöket gyártó és logisztikával foglalkozó vállalatoknak szánnak. Eközben a piacra csak 2015-ben belépő Kawasaki Heavy tavaly kiegyezett svájci riválisával. Az ABB-vel közösen most azon dolgoznak, hogy egységesítsék a cobotok programozását.
Dán nyugalom
A fentiek jelentőségét felismerve sem aggódik túlságosan a jelenlegi piacvezető. A dán Universal Robots igazgatója úgy véli, hogy a piac növekedésével mindenkinek jut bőven hely ebben az új világban. Von Hollennek van is mire bizakodnia: beszámolók szerint 2017-ben 72 százalékkal nőttek a vállalat bevételei, és elérték a 170 millió dolláros szintet. Az idei évre némileg szerényebb, „csak” 50 százalékos bővülést várnak.
„Célpiacunknak csak valószínűleg 10 százaléka van azzal tisztában, mire is jók a csoportmunkára használható robotok. Vagyis ott van az a 90 százalék, akik érdeklődése még csak most fog a cobotok felé fordulni” – indokolta magabiztosságát von Hollen.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak