Az amerikai hírekre első kézből kíváncsiak meglepve tapasztalhatták, hogy kétévnyi felkészülési idő nem csak az öreg kontinens kisebb cégeinek nem volt elegendő, de az amerikai vállalatok jelentős része sem végezte el a házi feladatát. Az USA harmadik legnagyobb, napi rendszerességgel megjelenő újságjának – Chicago Tribune – online változatán, amennyiben európai IP-címről érkezik a látogató, tartalom helyett csak egy bocsánatkérő szöveg fogadja a látogatót.
We are engaged
Eszerint az Európai Unió tagállamaiban internetezők a múlt hét pénteken életbe lépett reguláció miatt nem tekinthetik meg a híroldal felületét. A GDPR ugyanis nem csak az európai cégekre, hanem minden, európai uniós állampolgárt kiszolgáló (pontosabban személyes adataikat kezelő) vállalatra érvényes. Azaz amerikai (ázsiai, ausztrál stb.) cégeket ugyanúgy fenyeget a magas büntetés kiszabásának veszélye, ha nem megfelelően kezelik az európaiak magáninformációit.
Emiatt egyébként nem csak a Chicago Tribune helyezkedett mindent vagy semmit álláspontra. Cikkünk írásának időpontjában az Egyesült Államok ötödik legnagyobb napilapjának, a Los Angeles Timesnak is hozzáférhetetlen a weboldala európai internetezőknek a GDPR szabályozás miatt. Ezek a hírsite-ok ugyanis ahelyett, hogy eleget tettek volna az európai személyesadat-kezelési változásoknak, inkább úgy döntöttek, hogy en bloc letiltják a hozzáférést az érintettek számára.
Egy időre legalábbis. A webhelyek tájékoztatása szerint ugyanis dolgoznak a probléma elhárításán. Kérdés persze, hogy ha több mint két év nem volt elég, akkor most mennyi idő kell hozzá. A válasz valószínűleg az európai olvasók által generált reklámbevétel mértékében keresendő.
Vannak persze ennél felkészültebb amerikai cégek is. A Microsoft például a múlt héten jelentette be, hogy a GDPR-nak megfelelő adatkezelő eszközeit nem csak az európaiak igényeinek kielégítésére kívánja felhasználni. A különböző GDPR projektjein dolgozó mintegy 1600(!) mérnökének köszönhetően a remondi termékeket és szolgáltatásokat igénybe vevő összes felhasználóra ki fogja terjeszteni a személyesadat-védelmi megoldásait, függetlenül attól, hogy a világ mely táján születtek/élnek.
Menjünk vagy maradjunk?
A fentiek csupán az amerikai hatások, az igazán jelentős változások az öreg kontinensen történnek. Emiatt nem csak az amerikai oldalak egy része zökkentette ki az EU-s államokból internetezőket megszokott napi rutinjukból. A felhasználói aktivitás monitorozását elősegítő cookie-k kezelésének változására, pontosabban annak elfogadására gyakorlatilag majdnem mindegyik európai oldal felhívja a figyelmet. Míg egy új szolgáltatásra való feliratkozáskor általános gyakorlat ennek kiemelése, ez a figyelmeztetés most gyakorlatilag minden, péntek reggel óta meglátogatott site-on felbukkan.
Ez a cikk független szerkesztőségi tartalom, mely a T-Systems Magyarország támogatásával készült. Részletek »
Adatvédelmi tájékoztató, Fontos közlemény adataival kapcsolatban, Adatvédelmi szabályzat frissítés és hasonló tárgyú levelekkel vannak tele a magyar internetezők elektronikus postafiókjai. A vállalatok többsége az utolsó pillanatra hagyta a GDPR kapcsán szükséges felhasználói hozzájárulások elkérését, ezért a múlt hét péntek óta szinte folyamatosan ömlenek ezek a levelek.
A sok tájékoztató email ideális pillanatot jelent arra, hogy felmérjük, valójában hány levelezőlistára, webes szolgáltatásra vagyunk feliratkozva, és vajon tényleg van-e szükség mindre. Érdemes odafigyelni, milyen szöveggel tájékoztatják a felhasználókat, mivel egyes cégek az automatikus elfogadás eszközével élnek, mások pedig megerősítést várnak az adatbázisukban levő felhasználóktól. Első esetben olyan szolgáltatások használatához járulhatunk hozzá, ha nem élünk az elállás lehetőségétől, melyekre már nincsen szükségünk. Utóbbi üzenetek figyelmen kívül hagyásával pedig megszokott és kedvelt információkról maradhatunk le, ha nem fejezzük ki explicit módon igényünket.
A Wired magazin össze is szedett jó néhány mémet, amelyek ezt az információdömpinget figurázzák ki. Természetesen a tartalmat csak a személyesadat-kezelésre figyelmeztető szöveg elfogadását követően lehet teljes mértékben megtekinteni...
Ön végigolvasta?
Nem könnyű persze azon valójában eligazodni, mire bólintunk rá. A személyesadat-kezelés csupán egy összefoglaló elnevezés, a szabályozás eléggé szerteágazó és száraz szöveg. Amint azt a The Wall Street Journal felfedezte (szerencsére ez az amerikai szerkesztőség időben GDPR-barát lett), számos nagy szolgáltatás – Google, Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn stb. – adatkezelési szabályozása a korábbinál hosszabbá vált. Ezzel pedig pont azon EU-s törekvés ellen dolgozik, mely az ilyen jellegű összefoglalók egyszerűsítését tűzték ki célul.
Szerencsére a jövőben ez a helyzet javulhat. Attól való félelmükben, hogy nagy büntetést kapnak a nyakukba, a vállalatok inkább minden, általuk szükségesnek gondolt információt belezsúfoltak az átláthatóság és a megfelelőség jegyében a felhasználói feltételekbe, állítja több jogi cég is. Idővel, amikor már nem fenyeget az egzakt határidő közelsége, átvizsgálhatják a szöveget, és a tapasztalatok és a gyakorlat alapján frissíthetik, illetve remélhetőleg egyszerűsítik.
Legyünk őszinték magunkkal: a felhasználók többsége nem olvassa végig, mit fogad el. Több oldalas jogi leírások esetén nem is várható el; különösen most, hogy kampányszerűen ömlik rá az emberekre a változás következménye. Ezek alapos, egyenkénti feldolgozása meghaladja az emberek toleranciaszintjét.
Van abban némi irónia, hogy a személyes adatok védelmét javítani hivatott szabályozás elfogadása többnyire megértésének igénye nélkül történik felhasználói szinten...
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak