A pénteken alkalmazásba lépett összeurópai adatvédelmi szabályzás kicsit döcögősen indul.

Az amerikai hírekre első kézből kíváncsiak meglepve tapasztalhatták, hogy kétévnyi felkészülési idő nem csak az öreg kontinens kisebb cégeinek nem volt elegendő, de az amerikai vállalatok jelentős része sem végezte el a házi feladatát. Az USA harmadik legnagyobb, napi rendszerességgel megjelenő újságjának – Chicago Tribune – online változatán, amennyiben európai IP-címről érkezik a látogató, tartalom helyett csak egy bocsánatkérő szöveg fogadja a látogatót.

We are engaged

Eszerint az Európai Unió tagállamaiban internetezők a múlt hét pénteken életbe lépett reguláció miatt nem tekinthetik meg a híroldal felületét. A GDPR ugyanis nem csak az európai cégekre, hanem minden, európai uniós állampolgárt kiszolgáló (pontosabban személyes adataikat kezelő) vállalatra érvényes. Azaz amerikai (ázsiai, ausztrál stb.) cégeket ugyanúgy fenyeget a magas büntetés kiszabásának veszélye, ha nem megfelelően kezelik az európaiak magáninformációit.

Emiatt egyébként nem csak a Chicago Tribune helyezkedett mindent vagy semmit álláspontra. Cikkünk írásának időpontjában az Egyesült Államok ötödik legnagyobb napilapjának, a Los Angeles Timesnak is hozzáférhetetlen a weboldala európai internetezőknek a GDPR szabályozás miatt. Ezek a hírsite-ok ugyanis ahelyett, hogy eleget tettek volna az európai személyesadat-kezelési változásoknak, inkább úgy döntöttek, hogy en bloc letiltják a hozzáférést az érintettek számára.
 


Egy időre legalábbis. A webhelyek tájékoztatása szerint ugyanis dolgoznak a probléma elhárításán. Kérdés persze, hogy ha több mint két év nem volt elég, akkor most mennyi idő kell hozzá. A válasz valószínűleg az európai olvasók által generált reklámbevétel mértékében keresendő.

Vannak persze ennél felkészültebb amerikai cégek is. A Microsoft például a múlt héten jelentette be, hogy a GDPR-nak megfelelő adatkezelő eszközeit nem csak az európaiak igényeinek kielégítésére kívánja felhasználni. A különböző GDPR projektjein dolgozó mintegy 1600(!) mérnökének köszönhetően a remondi termékeket és szolgáltatásokat igénybe vevő összes felhasználóra ki fogja terjeszteni a személyesadat-védelmi megoldásait, függetlenül attól, hogy a világ mely táján születtek/élnek.

Menjünk vagy maradjunk?

A fentiek csupán az amerikai hatások, az igazán jelentős változások az öreg kontinensen történnek. Emiatt nem csak az amerikai oldalak egy része zökkentette ki az EU-s államokból internetezőket megszokott napi rutinjukból. A felhasználói aktivitás monitorozását elősegítő cookie-k kezelésének változására, pontosabban annak elfogadására gyakorlatilag majdnem mindegyik európai oldal felhívja a figyelmet. Míg egy új szolgáltatásra való feliratkozáskor általános gyakorlat ennek kiemelése, ez a figyelmeztetés most gyakorlatilag minden, péntek reggel óta meglátogatott site-on felbukkan.

Ez a cikk független szerkesztőségi tartalom, mely a T-Systems Magyarország támogatásával készült. Részletek »


Adatvédelmi tájékoztató, Fontos közlemény adataival kapcsolatban, Adatvédelmi szabályzat frissítés és hasonló tárgyú levelekkel vannak tele a magyar internetezők elektronikus postafiókjai. A vállalatok többsége az utolsó pillanatra hagyta a GDPR kapcsán szükséges felhasználói hozzájárulások elkérését, ezért a múlt hét péntek óta szinte folyamatosan ömlenek ezek a levelek.

A sok tájékoztató email ideális pillanatot jelent arra, hogy felmérjük, valójában hány levelezőlistára, webes szolgáltatásra vagyunk feliratkozva, és vajon tényleg van-e szükség mindre. Érdemes odafigyelni, milyen szöveggel tájékoztatják a felhasználókat, mivel egyes cégek az automatikus elfogadás eszközével élnek, mások pedig megerősítést várnak az adatbázisukban levő felhasználóktól. Első esetben olyan szolgáltatások használatához járulhatunk hozzá, ha nem élünk az elállás lehetőségétől, melyekre már nincsen szükségünk. Utóbbi üzenetek figyelmen kívül hagyásával pedig megszokott és kedvelt információkról maradhatunk le, ha nem fejezzük ki explicit módon igényünket.
 


A Wired magazin össze is szedett jó néhány mémet, amelyek ezt az információdömpinget figurázzák ki. Természetesen a tartalmat csak a személyesadat-kezelésre figyelmeztető szöveg elfogadását követően lehet teljes mértékben megtekinteni...

Nem mindenki izgatja magát
Egy friss felmérés szerint nem sokkal a GDPR életbe lépése előtt a piaci szereplők jelentős része még csak nem is hallott az új szabályozásról. Függetlenül a GDPR-ral kapcsolatos véleményektől, a megkérdezett fogyasztók, piaci szereplők és üzleti vezetők jelentős része továbbra is felkészületlenül várja a szabályozás éles üzemét.

Ön végigolvasta?

Nem könnyű persze azon valójában eligazodni, mire bólintunk rá. A személyesadat-kezelés csupán egy összefoglaló elnevezés, a szabályozás eléggé szerteágazó és száraz szöveg. Amint azt a The Wall Street Journal felfedezte (szerencsére ez az amerikai szerkesztőség időben GDPR-barát lett), számos nagy szolgáltatás – Google, Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn stb. – adatkezelési szabályozása a korábbinál hosszabbá vált. Ezzel pedig pont azon EU-s törekvés ellen dolgozik, mely az ilyen jellegű összefoglalók egyszerűsítését tűzték ki célul.

Szerencsére a jövőben ez a helyzet javulhat. Attól való félelmükben, hogy nagy büntetést kapnak a nyakukba, a vállalatok inkább minden, általuk szükségesnek gondolt információt belezsúfoltak az átláthatóság és a megfelelőség jegyében a felhasználói feltételekbe, állítja több jogi cég is. Idővel, amikor már nem fenyeget az egzakt határidő közelsége, átvizsgálhatják a szöveget, és a tapasztalatok és a gyakorlat alapján frissíthetik, illetve remélhetőleg egyszerűsítik.

Legyünk őszinték magunkkal: a felhasználók többsége nem olvassa végig, mit fogad el. Több oldalas jogi leírások esetén nem is várható el; különösen most, hogy kampányszerűen ömlik rá az emberekre a változás következménye. Ezek alapos, egyenkénti feldolgozása meghaladja az emberek toleranciaszintjét.

Van abban némi irónia, hogy a személyes adatok védelmét javítani hivatott szabályozás elfogadása többnyire megértésének igénye nélkül történik felhasználói szinten...

Biztonság

Az Apple az MI-fejlesztéseiben próbálja kiaknázni az open source előnyeit

A cég a Hugging Face Hubon tett közzé több nyílt forráskódú LLM-et, melyek helyben, a végponti eszközökön futnak.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.