Ahogy arról tavaly ilyenkor beszámoltunk, a Gartner meglehetősen lesújtó képet festett a vállalatok GDPR-felkészültségéről: a piackutató akkor azt jósolta, hogy az érintett szervezetek fele még 2018 végén sem fog megfelelni az Európai Unió 2018. május 25-én életbe lépő általános adatvédelmi rendeletében foglaltaknak. Ez annak fényében különösen érdekes, hogy a hatóságok 20 millió eurós vagy a jogsértés előtti pénzügyi év globális árbevételének 4 százalékát kitevő büntetést is kiszabhatnak.
Nem izgulják magukat halálra
A Hubspot idei felmérse alapján a helyzet azóta sem javult drámaian – függetlenül a GDPR-ral kapcsolatos véleményektől, a megkérdezett fogyasztók, piaci szereplők és üzleti vezetők jelentős része továbbra is felkészületlenül várja a szabályozás éles üzemét. (Érdemes megjegyezni, hogy maga a kutatás az Egyesült Királyságból, Írországból, Németországból, Ausztriából és Svájcból gyűjtött válaszokra épül, a GDPR érvényes az EU-ban tevékenykedő és/vagy európai felhasználók adatait kezelő szervezetekre is.)
A fogyasztói oldalon egyértelműen pozitív az adatvédelmi rendelet megítélése: a megkérdezettek négyötöde szerint általában az adatvédelmi szabályozás az ő érdekeit szolgálja, a GDPR-t pedig ennél is nagyobb arányban, 90 százalékban támogatják. A Hubspot külön is kiemeli, hogy a felhasználók közel 60 százaléka élne azzal a lehetőséggel, hogy felszólítson valamilyen céget a róla szóló adatok teljeskörű és végleges törléséről, tízből kilenc felhasználó pedig elvárná, hogy a cégek száz százalékos transzparenciát biztosítsanak az adatok felhasználásának módjával és idejével kapcsolatban.
Ez nem túl jó hír a másik oldalnak, ahol a felmérésben résztvevő üzleti vezetők mindössze 36 százalékának (!) volt pontos elképzelése a GDPR mibenlétéről, 12 százalékuk pedig azt is kerek perec beismerte, hogy a felmérés kapcsán hall először a dologról. Ehhez képest valamivel 40 százalék fölött volt azok aránya, akik tudták, hogy a GDPR a General Data Protection Regulation, vagyis az általános adatvédelmi rendelet kifejezés rövidítése, és ugyanennyien vallották magukat "nagyjából felkészültnek" a rendelet május végi életbe lépésére.
forrás: Hubspor Research, 2018. február
A szervezetek legnagyobb része (de még így is csak 44 százaléka) a szerződések és a működési szabályok átalakításával készül a GDPR-ra, miközben 22 százalékuk a Hubspot kérdőívén felsorolt intézkedések (viszonteladókkal való egyeztetés, informatikai megfelelőség stb.) egyikét sem hajtotta végre.
A válaszadók több mint fele arra számít, hogy a GDPR nyomán karcsúbb marketinges listákkal kell majd dolgoznia, és majdnem ugyanennyien fokozottan támaszkodnának majd az olyan külső platformokra, mint a Facebook vagy a Google. Harmad részben így is a konverziós ráta romlását várják, arról viszont csak 37 százalék van meggyőződve, hogy a GDPR érdemben megváltoztatja majd a meghatározó marketinges gyakorlatokat.
A Hubspot által begyűjtött válaszok eredményei diagramokon ábrázolva is megtekinthetők a cég oldalán.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak