Egy az NMHH megbízásából tavaly készült hazai kutatás szerint a cégvezetők alapjában jóra értékelték az általuk használt mobil- és vezetékes internetes szolgáltatásokat, azaz a járvány első hulláma nem okozott különösebb gondot.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megbízásából a BellResearch a koronavírus-járvány első és második hulláma között készített éves, személyes megkérdezésen alapuló, nagymintás, országos felmérést a hazai kkv-s és nagyvállalati szektor vezetőinek részvételével. (A kutatásban a 10-nél kevesebb munkatársat foglalkoztató mikrovállalkozások nem szerepeltek.)

Kiderült, hogy a cégvezetők a megnövekedett igény ellenére már a járvány első hulláma alatt is szinte teljesen elégedettek voltak a mobil- és vezetékes internetes szolgáltatásokkal: összességében és a vizsgált kilenc tényező alapján külön-külön is négyötödös osztályzatot adtak mindkét szolgáltatásnak.

A nagyság áldása

A cégvezetők legfontosabb elvárása az internetszolgáltatással kapcsolatban, hogy az egyáltalán elérhető legyen a telephelyeiken (amelyek sokszor a városok szélén vagy azokon kívül, rosszabb infrastruktúrájú területeken vannak), hibamentesen működjön, valamint, hogy a szolgáltató nagy, stabil szereplője legyen a piacnak. Ez utóbbit visszaigazolja, hogy az előfizetők fele a legnagyobb hazai szolgáltató, a Magyar Telekom ügyfele. Az elérhetőség és a szolgáltató stabil piaci szereplő mivolta egyben az elégedettségi rangsort is vezeti. A leginkább a dél-dunántúli, az alföldi, valamint az ország középső régiójában – mobil esetében Budapesten, vezetékes esetében Pest megyében – elégedettek az internetszolgáltatással az üzleti előfizetők.

Az általános elégedettség mellett a cégvezetők legkevésbé a szolgáltatás árával elégedettek. Emellett némiképp csalódást okozó tényező még – vélhetően a kijárási korlátozások hatására is – a hibamentes működés, valamint a mobilinternetnél a sávszélesség, a vezetékes internetnél pedig a sebesség, az elérhetőség, a szolgáltató megbízhatósága és a hibaelhárítás gyorsasága.

A választás nem létező szabadsága

Az eredmények alapján új szolgáltatás előfizetésekor a cégvezetők számára az ár a legfontosabb szempont, de dobogós helyen végzett a megbízhatóság és a szolgáltatóval kapcsolatos eddigi tapasztalatok is. A menedzserek figyelembe veszik a munka hatékonyságának növelését, a választékot, valamint a költségcsökkentést is. A választáskor a szolgáltatók hírneve többet nyom a latban, mint például az ügyfélszolgálat minősége, a területi lefedettség vagy a dedikált ügyfélkapcsolati menedzser biztosítása.

A szolgáltatóválasztás lehetőségét azonban némileg árnyalja, hogy a hazai kkv-k és nagyvállalatok háromtizedét kitevő több telephelyes cégeknek csak a fele mondta, hogy legalább két szolgáltató közül tud választani ahhoz, hogy minden telephelyüket elláthassák a szükséges vezetékes és mobilszolgáltatásokkal. Az összes cégnek egyébként majdnem 40 százaléka panaszkodott arra, hogy nincs elég szolgáltató a telephelyén a választáshoz, és ugyanennyien mondták, hogy nehézséget okoz a cégüknek igazán megfelelő szolgáltatás megtalálása.

Már több a laptop, mint az asztali gép

A szerteágazó témákat lefedő kutatásban kitértek a cégek eszközhasználati gyakorlatára is. Ezek alapján kijelenthető, hogy ma már a hazai cégeknél sincsenek többségben az asztali számítógépek. Ha a desktopokat és különböző hordozható számítógépeket együtt nézzük, akkor természetesen közel százszázalékos a használati arányuk. Az átlagosan 94 százalékos PC-penetrációt egyedül a legkisebb vizsgált csoport, a 10 és 49 fő közötti létszámmal működő kisebb vállalkozások rontották le a maguk 93 százalékos eredményével.

 

Desktop-, notebook- és tabletpenetráció a hazai cégeknél, szervezeteknél (forrás: NMHH) 

 

A fenti grafikonokból jól kirajzolódik az elmúlt időszak trendje: a cégeknél ugyanis immár nagyobb arányban támaszkodnak a laptopokra, mint az asztali gépekre. A két évvel ezelőtti kutatásban a desktopos használati arány 85 százalék volt, ami 2020-ra egyetlen százalékkal még vissza is esett. Ehhez képest a laptopok elterjedtsége 80-ról 87 százalékra nőtt.

Szintén érdemes megjegyezni, hogy a tabletek jelenléte is erősödött (25-ről 27 százalékra) a hazai vállalkozásoknál. Nem túl meglepő módon ilyesmi leginkább a minimum 250 fővel üzemelő nagyvállalatoknál érhető tetten, ahol a penetráció elérte a kétharmados szintet.

Mobilitás

Szabadon kipróbálható a Google legfejlettebb videógeneráló modellje

A YouTube videók millióin pallérozott Veo 3 képességeit a Google Cloud részeként mostantól bárki letesztelheti.
 
Hirdetés

Így újult meg Magyarország leggyorsabb mobilhálózata

Közel 100 milliárd forintos beruházással, a rádiós és maghálózat teljes modernizációjával zárult le a Yettel történetének egyik legnagyobb műszaki fejlesztése.

A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.

a melléklet támogatója a One Solutions

Hirdetés

Cyber Threat Intelligence: üzleti előny a sötét adatokból

Egyetlen kompromittált jelszó. Egy belépési pont, amit már nem használnak. Egy korábbi alkalmazott adatszivárgása. Ezek ma már nem csupán technikai hibák, hanem valós üzleti fenyegetések, amelyek a digitális alvilág piacán előbb bukkannak fel, mint ahogy a cég egyáltalán észrevenné.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.