Egy az NMHH megbízásából tavaly készült hazai kutatás szerint a cégvezetők alapjában jóra értékelték az általuk használt mobil- és vezetékes internetes szolgáltatásokat, azaz a járvány első hulláma nem okozott különösebb gondot.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megbízásából a BellResearch a koronavírus-járvány első és második hulláma között készített éves, személyes megkérdezésen alapuló, nagymintás, országos felmérést a hazai kkv-s és nagyvállalati szektor vezetőinek részvételével. (A kutatásban a 10-nél kevesebb munkatársat foglalkoztató mikrovállalkozások nem szerepeltek.)

Kiderült, hogy a cégvezetők a megnövekedett igény ellenére már a járvány első hulláma alatt is szinte teljesen elégedettek voltak a mobil- és vezetékes internetes szolgáltatásokkal: összességében és a vizsgált kilenc tényező alapján külön-külön is négyötödös osztályzatot adtak mindkét szolgáltatásnak.

A nagyság áldása

A cégvezetők legfontosabb elvárása az internetszolgáltatással kapcsolatban, hogy az egyáltalán elérhető legyen a telephelyeiken (amelyek sokszor a városok szélén vagy azokon kívül, rosszabb infrastruktúrájú területeken vannak), hibamentesen működjön, valamint, hogy a szolgáltató nagy, stabil szereplője legyen a piacnak. Ez utóbbit visszaigazolja, hogy az előfizetők fele a legnagyobb hazai szolgáltató, a Magyar Telekom ügyfele. Az elérhetőség és a szolgáltató stabil piaci szereplő mivolta egyben az elégedettségi rangsort is vezeti. A leginkább a dél-dunántúli, az alföldi, valamint az ország középső régiójában – mobil esetében Budapesten, vezetékes esetében Pest megyében – elégedettek az internetszolgáltatással az üzleti előfizetők.

Az általános elégedettség mellett a cégvezetők legkevésbé a szolgáltatás árával elégedettek. Emellett némiképp csalódást okozó tényező még – vélhetően a kijárási korlátozások hatására is – a hibamentes működés, valamint a mobilinternetnél a sávszélesség, a vezetékes internetnél pedig a sebesség, az elérhetőség, a szolgáltató megbízhatósága és a hibaelhárítás gyorsasága.

A választás nem létező szabadsága

Az eredmények alapján új szolgáltatás előfizetésekor a cégvezetők számára az ár a legfontosabb szempont, de dobogós helyen végzett a megbízhatóság és a szolgáltatóval kapcsolatos eddigi tapasztalatok is. A menedzserek figyelembe veszik a munka hatékonyságának növelését, a választékot, valamint a költségcsökkentést is. A választáskor a szolgáltatók hírneve többet nyom a latban, mint például az ügyfélszolgálat minősége, a területi lefedettség vagy a dedikált ügyfélkapcsolati menedzser biztosítása.

A szolgáltatóválasztás lehetőségét azonban némileg árnyalja, hogy a hazai kkv-k és nagyvállalatok háromtizedét kitevő több telephelyes cégeknek csak a fele mondta, hogy legalább két szolgáltató közül tud választani ahhoz, hogy minden telephelyüket elláthassák a szükséges vezetékes és mobilszolgáltatásokkal. Az összes cégnek egyébként majdnem 40 százaléka panaszkodott arra, hogy nincs elég szolgáltató a telephelyén a választáshoz, és ugyanennyien mondták, hogy nehézséget okoz a cégüknek igazán megfelelő szolgáltatás megtalálása.

Már több a laptop, mint az asztali gép

A szerteágazó témákat lefedő kutatásban kitértek a cégek eszközhasználati gyakorlatára is. Ezek alapján kijelenthető, hogy ma már a hazai cégeknél sincsenek többségben az asztali számítógépek. Ha a desktopokat és különböző hordozható számítógépeket együtt nézzük, akkor természetesen közel százszázalékos a használati arányuk. Az átlagosan 94 százalékos PC-penetrációt egyedül a legkisebb vizsgált csoport, a 10 és 49 fő közötti létszámmal működő kisebb vállalkozások rontották le a maguk 93 százalékos eredményével.

 

Desktop-, notebook- és tabletpenetráció a hazai cégeknél, szervezeteknél (forrás: NMHH) 

 

A fenti grafikonokból jól kirajzolódik az elmúlt időszak trendje: a cégeknél ugyanis immár nagyobb arányban támaszkodnak a laptopokra, mint az asztali gépekre. A két évvel ezelőtti kutatásban a desktopos használati arány 85 százalék volt, ami 2020-ra egyetlen százalékkal még vissza is esett. Ehhez képest a laptopok elterjedtsége 80-ról 87 százalékra nőtt.

Szintén érdemes megjegyezni, hogy a tabletek jelenléte is erősödött (25-ről 27 százalékra) a hazai vállalkozásoknál. Nem túl meglepő módon ilyesmi leginkább a minimum 250 fővel üzemelő nagyvállalatoknál érhető tetten, ahol a penetráció elérte a kétharmados szintet.

Mobilitás

Nem sok mindenkit érdekel az Apple szuperszemüvege

A beszámolók alapján elolvadt az érdeklődés a Vision Pro headsetek iránt, az Apple néhány üzletében szinte nem is keresik a gyártó legújabb hardveres termékét.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.