Egy az NMHH megbízásából tavaly készült hazai kutatás szerint a cégvezetők alapjában jóra értékelték az általuk használt mobil- és vezetékes internetes szolgáltatásokat, azaz a járvány első hulláma nem okozott különösebb gondot.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megbízásából a BellResearch a koronavírus-járvány első és második hulláma között készített éves, személyes megkérdezésen alapuló, nagymintás, országos felmérést a hazai kkv-s és nagyvállalati szektor vezetőinek részvételével. (A kutatásban a 10-nél kevesebb munkatársat foglalkoztató mikrovállalkozások nem szerepeltek.)

Kiderült, hogy a cégvezetők a megnövekedett igény ellenére már a járvány első hulláma alatt is szinte teljesen elégedettek voltak a mobil- és vezetékes internetes szolgáltatásokkal: összességében és a vizsgált kilenc tényező alapján külön-külön is négyötödös osztályzatot adtak mindkét szolgáltatásnak.

A nagyság áldása

A cégvezetők legfontosabb elvárása az internetszolgáltatással kapcsolatban, hogy az egyáltalán elérhető legyen a telephelyeiken (amelyek sokszor a városok szélén vagy azokon kívül, rosszabb infrastruktúrájú területeken vannak), hibamentesen működjön, valamint, hogy a szolgáltató nagy, stabil szereplője legyen a piacnak. Ez utóbbit visszaigazolja, hogy az előfizetők fele a legnagyobb hazai szolgáltató, a Magyar Telekom ügyfele. Az elérhetőség és a szolgáltató stabil piaci szereplő mivolta egyben az elégedettségi rangsort is vezeti. A leginkább a dél-dunántúli, az alföldi, valamint az ország középső régiójában – mobil esetében Budapesten, vezetékes esetében Pest megyében – elégedettek az internetszolgáltatással az üzleti előfizetők.

Az általános elégedettség mellett a cégvezetők legkevésbé a szolgáltatás árával elégedettek. Emellett némiképp csalódást okozó tényező még – vélhetően a kijárási korlátozások hatására is – a hibamentes működés, valamint a mobilinternetnél a sávszélesség, a vezetékes internetnél pedig a sebesség, az elérhetőség, a szolgáltató megbízhatósága és a hibaelhárítás gyorsasága.

A választás nem létező szabadsága

Az eredmények alapján új szolgáltatás előfizetésekor a cégvezetők számára az ár a legfontosabb szempont, de dobogós helyen végzett a megbízhatóság és a szolgáltatóval kapcsolatos eddigi tapasztalatok is. A menedzserek figyelembe veszik a munka hatékonyságának növelését, a választékot, valamint a költségcsökkentést is. A választáskor a szolgáltatók hírneve többet nyom a latban, mint például az ügyfélszolgálat minősége, a területi lefedettség vagy a dedikált ügyfélkapcsolati menedzser biztosítása.

A szolgáltatóválasztás lehetőségét azonban némileg árnyalja, hogy a hazai kkv-k és nagyvállalatok háromtizedét kitevő több telephelyes cégeknek csak a fele mondta, hogy legalább két szolgáltató közül tud választani ahhoz, hogy minden telephelyüket elláthassák a szükséges vezetékes és mobilszolgáltatásokkal. Az összes cégnek egyébként majdnem 40 százaléka panaszkodott arra, hogy nincs elég szolgáltató a telephelyén a választáshoz, és ugyanennyien mondták, hogy nehézséget okoz a cégüknek igazán megfelelő szolgáltatás megtalálása.

Már több a laptop, mint az asztali gép

A szerteágazó témákat lefedő kutatásban kitértek a cégek eszközhasználati gyakorlatára is. Ezek alapján kijelenthető, hogy ma már a hazai cégeknél sincsenek többségben az asztali számítógépek. Ha a desktopokat és különböző hordozható számítógépeket együtt nézzük, akkor természetesen közel százszázalékos a használati arányuk. Az átlagosan 94 százalékos PC-penetrációt egyedül a legkisebb vizsgált csoport, a 10 és 49 fő közötti létszámmal működő kisebb vállalkozások rontották le a maguk 93 százalékos eredményével.

 

Desktop-, notebook- és tabletpenetráció a hazai cégeknél, szervezeteknél (forrás: NMHH) 

 

A fenti grafikonokból jól kirajzolódik az elmúlt időszak trendje: a cégeknél ugyanis immár nagyobb arányban támaszkodnak a laptopokra, mint az asztali gépekre. A két évvel ezelőtti kutatásban a desktopos használati arány 85 százalék volt, ami 2020-ra egyetlen százalékkal még vissza is esett. Ehhez képest a laptopok elterjedtsége 80-ról 87 százalékra nőtt.

Szintén érdemes megjegyezni, hogy a tabletek jelenléte is erősödött (25-ről 27 százalékra) a hazai vállalkozásoknál. Nem túl meglepő módon ilyesmi leginkább a minimum 250 fővel üzemelő nagyvállalatoknál érhető tetten, ahol a penetráció elérte a kétharmados szintet.

Mobilitás

Tíz perc alatt töltöttek fel egy nagy energiasűrűségű akkut

A kísérletnek az ad plusz nyomatékot, hogy ott van mögötte Rachid Yazami, akinek a lítium-ion akkuk egyik kulcsösszetevőjét köszönhetjük.
 
A vállalati IT-biztonságra is igaz: a pokolba vezető út jó szándékkal van kikövezve. Hogyan viselkednek az alkalmazottak a kibertérben?

a melléklet támogatója az Invitech

A KPMG immár 22. alkalommal kiadott CIO Survey jelentése szerint idén az informatikai vezetők leginkább a digitalizációra, a biztonságra és a szoftverszolgáltatásokra koncentráltak.

Használtszoftver-kereskedelem a Brexit után

Az EU Tanácsa szerint összeegyeztethető a backdoor és a biztonság. Az ötlet alapjaiban hibás. Pfeiffer Szilárd fejlesztő, IT-biztonsági szakértő írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2021 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.