Az autógyártó két nyereséges negyedévet zárt egyhuzamban, a befektetők pedig már többre értékelik, mint amennyi a Volkswagen és a BMW együttes cégértéke lenne.

A Tesla papírjai már tavaly ősz óta szinte folyamatosan erősdnek, ráadásul egyre meredekebb tempóban. Szűk másfél héttel ezelőtt mi is beszámoltunk róla, hogy a társaság piaci kapitalizációja átlépte a 100 milliárd dolláros küszöböt, ami azt jelenti, hogy a Tesla-részvények értéke három hónap alatt több mint a duplájára emelkedett. Most, tíz nappal később a cég értékelése már négyszer magasabb, és a 160 milliárd dollárt közelti, miután az autógyártó zsinórban már a második nyereséges negyedévéről számolt be, a Panasonickal közös akkumulátorgyártó üzlete is első ízben zárta pluszban a megelőző három hónapot, és az elemzők is egész elképesztő mértékben módosították a korábbi célárfolyamokat.

Az árfolyam felfutásában különösen látványos volt a hétfői kereskedés, amikor a Tesla egyetlen nap alatt majdnem 20 százalékot nyert, köszönhetően például annak, hogy az Argus Research 556 dollárról 808 dollárra változtatta a vállalat részvényeinek a következő 12 hónapos időszakra vonatkozó árfolyam-előrejelzését. Ezzel párhuzamosan az elemzőház az egy részvényre jutó nyereséget valamivel kevesebb mint 6 dollárról 8 dollár fölé emelte, és 2021-re ennek a dupláját vetítette előre. Ebben a pillanatban a Tesla árfolyama 882 dolláron áll a New York-i technológiai tőzsdén, de az Ark Invest néhány nappal ezelőtt például már arról beszélt, hogy 2024-ben 7 ezer dollárért mennek majd a Tesla-papírok.

Még sok levegő fér a lufiba

Bár egy-egy részvénytársaság piaci kapitalizációja sokkal inkább a befektetői várakozásokról szól, mintsem a cégek valós értékéről vagy teljesítményéről, a mostani őrületet jól érzékelteti, hogy a Tesla értékelése már majdnem olyan magas, mint amekkora a Volkswagen és a BMW, sőt harmadikként hozzájuk csapva a Daimler együttes cégértéke lenne. A kommentárok azokra a biztató jelekre hivatkoznak, amelyek szerint a Tesla felülkerekedett korábbi nehézségein, a kapacitás- és alkatrészhiányon vagy a munkaerő költségeinek elszabadulásán. A vállalat bevételei folyamatosan emelkednek, már veszteséget sem termel két negyedév óta, és egyedülálló pozícióban van az elektromobilitás robbanás előtt álló piacán.

A Tesla a múlt héten 112 ezer legyártott autót jelentett a tavalyi negyedik negyedévre, és azt prognosztizálta, hogy 2020-ban már kényelmesen meghaladja majd a félmilliós darabszámot. Akik azonban még péntekig eladták a papírokat, azok összességében már a hétfői kereskedés elején 2,5 milliárd dollárt veszítettek, az S3 Analytics elemzése szerint pedig az év eddig eltelt időszakában már 8,3 milliárdot buktak a Tesla részvényeket shortoló befektetők. A hétfői árfolyamváltozás egyébként 2013 májusa óta a legnagyobb ugrás volt a társaság történetében, amit egyetlen nap alatt produkált, de akkor még a 40 és 50 dollár közötti tartományban sikerült ugyanezt előadni.

Az elektromobilitás emlegetett robbanásához kapcsolódó hír, hogy kedden Boris Johnson brit miniszterelnök is céldátumot határozott meg a hagyományos üzemű és hibrid járművek teljes kivezetéséhez. Johnson a novemberben esedékes glasgow-i ENSZ-klímakonferenciáról (COP26) szólva beszélt a brit várakozásokról, sürgetve az életszerű útitervek bejelentését a konferencia résztvevőitől. Az Egyesült Királyság ennek alapján 2035-től betiltaná a benzin- vagy dízelüzemű, illetve a hibrid járművek forgalmazását, ami a korábban megfogalmazott elképzelésekhez képest öt évvel korábbi határidőt jelent.

A kritikusok szerint azonban a 2050-re vállalt brit klímasemlegesség eléréséhez sokkal többre van szükség a közlekedés átalakításánál; mások azt emelik ki, hogy Nagy-Britannia a német autógyártók legfontosabb exportpiaca, így az elektromos autók gyártásának alacsonyabb munkaerő-igénye miatt az ilyen döntések egyre markánsabban sújtják majd a németországi foglalkoztatást is.

Piaci hírek

El az útból! Érkezik az OpenAI legújabb üdvöskéje

Ha van is fék az MI-vonaton, azt senki nem akarja használni. A ChatGPT fejlesztője az emberi szintű problémamegoldásra képes o3 modell beharangozásával zárta az évet.
 
Hirdetés

Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel

Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.

A szoftveresen definiált WAN hálózatok kiépítése jóval komplexebb feladat egy hagyományos hálózati fejlesztésnél.

a melléklet támogatója a Yettel

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.