A Tesla jelenleg a világ második legértékesebb autógyártója: a napokban a német VW-t is megelőzte, és már csak a Toyota van előtte. Mindez azonban elsősorban a befektetői reményeket, nem pedig a valós eredményeket tükrözi.

Január elején még arról számoltunk be, hogy a nyereséges harmadik negyedévet záró és a negyedik negyedévben leszállított járművek darabszámában is várakozásokon felül teljesítő Tesla ezúttal már a teljes pénzügyi évét tekintve sem okozott csalódást a befektetőknek. A vállalat részvényeinek árfolyama a kedvező eredmének hatására ismét feljebb kúszott, és az autógyártó cégértéke átlépte a 80 milliárd dolláros határt, meghaladva ezzel olyan hagyományos járműgyártó óriások piaci kapitalizációját is, mint amilyen az ugyancsak amerikai General Motors vagy a Ford.

A Tesla papírjai azóta is majdnem folyamatosan erősdnek, így most, három héttel később a társaság értéke már a 100 milliárd dollárt is meghaladja (ebben a pillanatban éppen 101,5 milliárd dollárnál jár). Ez egyrészt azt jelenti, hogy a Tesla-részvények árfolyama az elmúlt három hónapban több mint a duplájára emelkedett, így a cég a legelső olyan amerikai autógyártó vállalat lett, amely valaha is meghaladta a 100 milliárdos küszöböt. Másrészt a Honda, a BMW, a GM vagy a Daimler után most a Volkswagent is megelőzte, így a világ második legértékesebb üzletévé vált az iparágon belül.

Ennek a trófeának persze elsősorban lélektani jelentősége van, hiszen apróságokon múlhat, hogy a 99,4 milliárdos VW ismét a Tesla elé kerüljön. Plusz az első helyezett Toyota 233 milliárd dolláros cégértéke egyelőre a Tesla számára is elérhetetlen messzeségben van, vagyis az újabb mérföldkőhöz még nagyon sok hiányzik a kizárólag elektromos járművekben utazó vállalatnak. A száguldó részvényárfolyam mindenesetre azt jelzi, hogy a befektetők nagyon hisznek az elektromobilitás jövőjében, és abban is, hogy a Tesla egy réspiaci igényeket kielégítő gyártóból tényleges piacvezetővé válik.

A képbe még az a félmillió Tesla járművet érintő hiba sem rondított bele, amit egy bejelentés nyomán már az amerikai közúti közlekedésbiztonsági hivatal is vizsgál. A CNBC szerint egyes modellek parkolási manőver közben önmaguktól felgyorsulna. Ha a beadványt megalapozottnak találják, annak súlyos következményei lehetnek a Teslára nézve, a hivatal ugyanis kötelezheti rá a vállalatot, hogy hívja vissza az érintett járműveket.

A bizalom már megvan, de valamennyi profit sem ártana

Mindennek ellenére továbbra is tartják magukat azok a szkeprikus vélemények, amelyek szerint a Tesla egyelőre nem az a szervezet, amely képes lehet konzisztens módon profitot termelni az egyre zsúfoltabb piacon. Bár egyáltalán nem mindegy, hogy a cég a legutóbbi negyedévben nyereséges volt, ez a nyereség elenyésző mértékű volt a társaság teljes forgalmához képest, ráadásul az előző tizenkét negyedévet tekintve mindössze a harmadik pozitív mérleggel zárt időszaka volt, vagyis a Tesla eddigi működése összeségében még mindig csak égette a befektetők pénzét.

Egy másik szempont, hogy a nagy reményekre okot adó növekedés eddig tulajdonképpen hitelből valósult meg. A Sanghajban beindított és már most is heti 3 ezer darab Model 3 előállítására képes gyártóegység például 2 milliárd dollárba került, és 1,8 milliárd dollárnyi átváltható kötvény, illetve 900 millió dollár értékű részvény kibocsátásáról szóló tőkebevonás előzte meg. A következő lépés az lesz, hogy 2021-ben Németországban is beindul majd a Tesla járműveinek gyártása – ez a darabszám növelse és a piacszerzés továbbra sem garancia a profitábilitásra.

Eközben érdemes megvizsgálni azokat az előrejelzéseket is, mint amilyen a Refinitiv 12 hónapos prognózisa: ennek alapján a Tesla éves eladásainak értéke egy év múlva 31 milliárd dollár körül lesz majd, amivel még az első húszba se fér majd bele a gyártók globális versenyében. A Toyotát ezzel szemben 276 milliárd dollárra lövik be, míg a Volkswagentől 283 milliárdos, a Daimlertől pedig 191 milliárdos bevételt várnak – ráadásul úgy, hogy ezekhez az eredményekhez számottevő nyereség is társul. A VW tavaly összesen 11 millió járművet szállított, szemben a Tesla 367 ezrével.

Piaci hírek

El az útból! Érkezik az OpenAI legújabb üdvöskéje

Ha van is fék az MI-vonaton, azt senki nem akarja használni. A ChatGPT fejlesztője az emberi szintű problémamegoldásra képes o3 modell beharangozásával zárta az évet.
 
Hirdetés

Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel

Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.

A szoftveresen definiált WAN hálózatok kiépítése jóval komplexebb feladat egy hagyományos hálózati fejlesztésnél.

a melléklet támogatója a Yettel

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.