Január elején még arról számoltunk be, hogy a nyereséges harmadik negyedévet záró és a negyedik negyedévben leszállított járművek darabszámában is várakozásokon felül teljesítő Tesla ezúttal már a teljes pénzügyi évét tekintve sem okozott csalódást a befektetőknek. A vállalat részvényeinek árfolyama a kedvező eredmének hatására ismét feljebb kúszott, és az autógyártó cégértéke átlépte a 80 milliárd dolláros határt, meghaladva ezzel olyan hagyományos járműgyártó óriások piaci kapitalizációját is, mint amilyen az ugyancsak amerikai General Motors vagy a Ford.
A Tesla papírjai azóta is majdnem folyamatosan erősdnek, így most, három héttel később a társaság értéke már a 100 milliárd dollárt is meghaladja (ebben a pillanatban éppen 101,5 milliárd dollárnál jár). Ez egyrészt azt jelenti, hogy a Tesla-részvények árfolyama az elmúlt három hónapban több mint a duplájára emelkedett, így a cég a legelső olyan amerikai autógyártó vállalat lett, amely valaha is meghaladta a 100 milliárdos küszöböt. Másrészt a Honda, a BMW, a GM vagy a Daimler után most a Volkswagent is megelőzte, így a világ második legértékesebb üzletévé vált az iparágon belül.
Ennek a trófeának persze elsősorban lélektani jelentősége van, hiszen apróságokon múlhat, hogy a 99,4 milliárdos VW ismét a Tesla elé kerüljön. Plusz az első helyezett Toyota 233 milliárd dolláros cégértéke egyelőre a Tesla számára is elérhetetlen messzeségben van, vagyis az újabb mérföldkőhöz még nagyon sok hiányzik a kizárólag elektromos járművekben utazó vállalatnak. A száguldó részvényárfolyam mindenesetre azt jelzi, hogy a befektetők nagyon hisznek az elektromobilitás jövőjében, és abban is, hogy a Tesla egy réspiaci igényeket kielégítő gyártóból tényleges piacvezetővé válik.
A képbe még az a félmillió Tesla járművet érintő hiba sem rondított bele, amit egy bejelentés nyomán már az amerikai közúti közlekedésbiztonsági hivatal is vizsgál. A CNBC szerint egyes modellek parkolási manőver közben önmaguktól felgyorsulna. Ha a beadványt megalapozottnak találják, annak súlyos következményei lehetnek a Teslára nézve, a hivatal ugyanis kötelezheti rá a vállalatot, hogy hívja vissza az érintett járműveket.
A bizalom már megvan, de valamennyi profit sem ártana
Mindennek ellenére továbbra is tartják magukat azok a szkeprikus vélemények, amelyek szerint a Tesla egyelőre nem az a szervezet, amely képes lehet konzisztens módon profitot termelni az egyre zsúfoltabb piacon. Bár egyáltalán nem mindegy, hogy a cég a legutóbbi negyedévben nyereséges volt, ez a nyereség elenyésző mértékű volt a társaság teljes forgalmához képest, ráadásul az előző tizenkét negyedévet tekintve mindössze a harmadik pozitív mérleggel zárt időszaka volt, vagyis a Tesla eddigi működése összeségében még mindig csak égette a befektetők pénzét.
Egy másik szempont, hogy a nagy reményekre okot adó növekedés eddig tulajdonképpen hitelből valósult meg. A Sanghajban beindított és már most is heti 3 ezer darab Model 3 előállítására képes gyártóegység például 2 milliárd dollárba került, és 1,8 milliárd dollárnyi átváltható kötvény, illetve 900 millió dollár értékű részvény kibocsátásáról szóló tőkebevonás előzte meg. A következő lépés az lesz, hogy 2021-ben Németországban is beindul majd a Tesla járműveinek gyártása – ez a darabszám növelse és a piacszerzés továbbra sem garancia a profitábilitásra.
Eközben érdemes megvizsgálni azokat az előrejelzéseket is, mint amilyen a Refinitiv 12 hónapos prognózisa: ennek alapján a Tesla éves eladásainak értéke egy év múlva 31 milliárd dollár körül lesz majd, amivel még az első húszba se fér majd bele a gyártók globális versenyében. A Toyotát ezzel szemben 276 milliárd dollárra lövik be, míg a Volkswagentől 283 milliárdos, a Daimlertől pedig 191 milliárdos bevételt várnak – ráadásul úgy, hogy ezekhez az eredményekhez számottevő nyereség is társul. A VW tavaly összesen 11 millió járművet szállított, szemben a Tesla 367 ezrével.
Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel
Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak