Feljelentették a Teslát az NHTSA-nál, mert maguktól felgyorsulnak egyes modellek. Sok baleset történt már a hiba miatt.

Mintegy félmillió Teslát érinthet az a hiba, amit egy bejelentés nyomán már az amerikai közúti közlekedésbiztonsági hivatal, az NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) vizsgál. Mint a CNBC írta, egyes modellek parkolási manőver közben önmaguktól felgyorsulnak, és jobb esetben csak magában az autóban, rosszabb esetben a benne ülőkben is kárt okoznak. A Tesla egyelőre nem reagált a hírre.

Egy befektető mozgolódik

Bár a mostani vizsgálat egy konkrét eset miatt indult, a bejelentést tevő független befektető, Brian Sparks – aki egyébként épp a Tesla részvények shortolására játszik – több mint száz olyan esetet talált, amely hasonló hibára utalhat, és ezek közel felében sérülés is történt.

Az eset, amire hivatkozva Sparks az NHTSA-hoz fordult, tavaly nyáron történ. Jennifer Terry egy új Model 3-mal autózott, amikor azt tapasztalta, hogy az autó váratlanul felgyorsul. Bár sikerült visszavennie az autó fölött az irányítást, értesítette a gyártót, és azonnali szervizelést kért. A Tesla azonban több héttel későbbi időpontot ajánlott. Csakhogy egy hét múlva a hiba ismét előjött, akkor azonban már ennek következtében összetört négy autó, és két ember meg is sérült. Terry autójában még néhány légzsák is kinyílt.

A károsult a CNBC-nek azt állította, hogy bár kérte, a Tesla még mindig nem adott semmiféle magyarázatot arra, hogy mi történhetett az autóval.

Az NHTSA a honlapja szerint január 13-án kezdte meg a beadvánnyal kapcsolatos vizsgálatot. A közzé tett információk szerint a probléma a 2017 és 2019 között gyártott Model 3-ak mellett érinti a 2013 és 2019 között gyártott Model S-eket és a 2016 és 2019 között gyártott Model X-eket is.

A beadványában Sparks 127 Tesla-vezető panaszát mellékelte, ezek 123 különböző járműhöz kötődnek, azaz a hiba ismétlődése csak néhány járműnél fordult elő. A hiba miatt bekövetkező balesetekben 110 autó tört össze, és 52 személy sérült meg.

Érik a Tesla első nagy visszahívási akciója?

Ha a beadványt az NHTSA megalapozottnak találja, annak elég súlyos következményei lehetnek a Teslára. A hivatal ugyanis kötelezheti a vállalatot, hogy hívja vissza az érintett járműveket, és kötelezheti a hibás elemek cseréjére. Az eljárás akár hosszadalmas is lehet, és mint azt egy a Toyotát érintő korábbi vizsgálat mutatja, az sem biztos, hogy az NHTSA végül a károsultaknak ad igazat.

2009-ben egy négytagú család szenvedett halálos balesetet egy Lexus ES 350-nel, mert az autószőnyegbe beakadt a gázpedál. Akkor a Toyota belső vizsgálatot rendelt el, majd 3,8 millió járművet hívott vissza és cserélte le bennük a gázpedált. A baleset azonban elég nagy nyilvánosságot kapott – még itthon is szinte minden lap hírt adott róla. Hatására az USA-ban ugrásszerűen megszaporodtak a váratlan gyorsulás miatti bejelentések, sok esetben indokolatlanul. Mint a Car and Driver a Toyota-viszgálat kapcsán írta, a 2000 és 2010 között érkezett összes bejelentés 70 százaléka a baleset után érkezett, de az esetek többségéről kiderült, hogy a vezető hibázott.

Az már más kérdés, hogy mit jelent a Teslák esetében a visszahívás, ha nem mechanikus problémáról van szó. Az autók szoftvereit ugyanis lényegében a kezdetektől lehet távolról frissíteni. 2015-ben például egy olyan frissítést töltöttek le távolról – a felhasználó beavatkozása nélkül – az autókra, amivel javítottak az autók gyorsulásán.

Mobilitás

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.