Mintegy félmillió Teslát érinthet az a hiba, amit egy bejelentés nyomán már az amerikai közúti közlekedésbiztonsági hivatal, az NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) vizsgál. Mint a CNBC írta, egyes modellek parkolási manőver közben önmaguktól felgyorsulnak, és jobb esetben csak magában az autóban, rosszabb esetben a benne ülőkben is kárt okoznak. A Tesla egyelőre nem reagált a hírre.
Egy befektető mozgolódik
Bár a mostani vizsgálat egy konkrét eset miatt indult, a bejelentést tevő független befektető, Brian Sparks – aki egyébként épp a Tesla részvények shortolására játszik – több mint száz olyan esetet talált, amely hasonló hibára utalhat, és ezek közel felében sérülés is történt.
Az eset, amire hivatkozva Sparks az NHTSA-hoz fordult, tavaly nyáron történ. Jennifer Terry egy új Model 3-mal autózott, amikor azt tapasztalta, hogy az autó váratlanul felgyorsul. Bár sikerült visszavennie az autó fölött az irányítást, értesítette a gyártót, és azonnali szervizelést kért. A Tesla azonban több héttel későbbi időpontot ajánlott. Csakhogy egy hét múlva a hiba ismét előjött, akkor azonban már ennek következtében összetört négy autó, és két ember meg is sérült. Terry autójában még néhány légzsák is kinyílt.
A károsult a CNBC-nek azt állította, hogy bár kérte, a Tesla még mindig nem adott semmiféle magyarázatot arra, hogy mi történhetett az autóval.
Az NHTSA a honlapja szerint január 13-án kezdte meg a beadvánnyal kapcsolatos vizsgálatot. A közzé tett információk szerint a probléma a 2017 és 2019 között gyártott Model 3-ak mellett érinti a 2013 és 2019 között gyártott Model S-eket és a 2016 és 2019 között gyártott Model X-eket is.
A beadványában Sparks 127 Tesla-vezető panaszát mellékelte, ezek 123 különböző járműhöz kötődnek, azaz a hiba ismétlődése csak néhány járműnél fordult elő. A hiba miatt bekövetkező balesetekben 110 autó tört össze, és 52 személy sérült meg.
Érik a Tesla első nagy visszahívási akciója?
Ha a beadványt az NHTSA megalapozottnak találja, annak elég súlyos következményei lehetnek a Teslára. A hivatal ugyanis kötelezheti a vállalatot, hogy hívja vissza az érintett járműveket, és kötelezheti a hibás elemek cseréjére. Az eljárás akár hosszadalmas is lehet, és mint azt egy a Toyotát érintő korábbi vizsgálat mutatja, az sem biztos, hogy az NHTSA végül a károsultaknak ad igazat.
2009-ben egy négytagú család szenvedett halálos balesetet egy Lexus ES 350-nel, mert az autószőnyegbe beakadt a gázpedál. Akkor a Toyota belső vizsgálatot rendelt el, majd 3,8 millió járművet hívott vissza és cserélte le bennük a gázpedált. A baleset azonban elég nagy nyilvánosságot kapott – még itthon is szinte minden lap hírt adott róla. Hatására az USA-ban ugrásszerűen megszaporodtak a váratlan gyorsulás miatti bejelentések, sok esetben indokolatlanul. Mint a Car and Driver a Toyota-viszgálat kapcsán írta, a 2000 és 2010 között érkezett összes bejelentés 70 százaléka a baleset után érkezett, de az esetek többségéről kiderült, hogy a vezető hibázott.
Az már más kérdés, hogy mit jelent a Teslák esetében a visszahívás, ha nem mechanikus problémáról van szó. Az autók szoftvereit ugyanis lényegében a kezdetektől lehet távolról frissíteni. 2015-ben például egy olyan frissítést töltöttek le távolról – a felhasználó beavatkozása nélkül – az autókra, amivel javítottak az autók gyorsulásán.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak