Az Optimus belépője ahhoz képest látványos volt, hogy milyen rövid ideje zajlik a fejlesztése, de az Elon Musk által felvázolt vízió így is valószínűtlenül távolinak tűnik.

Musk az augusztusról szeptember végére halasztott AI Day eseményen mutatta be a Tesla humanoid robotjának prototípusát, amelyből a társaság évente több millió darabot gyártana, és 20 ezer dollár körüli áron (vagyis egy Tesla Model Y árának a harmadáért) tenne elérhetővé. A pénteki bemutatón kiderült, hogy a Tesla a jelenlegi tervek szerint három-öt éven belül állhat majd készen a megrendelések fogadására, és Musk a korábbiaknál részletesebben vázolta azokat a több évtizedre szóló fejlesztési elképzeléseit is, amelyek értelmében az Optimus robotokból annál is jelentősebb üzletet faragna, mint amit az elektromos járművek jelentenek a vállalatnak.

Bár ilyen és ehhez hasonló megoldásokon mások is dolgoznak, a Tesla azzal különböztetné meg magát a többi gyártótól, hogy első körben a saját gyáraiban alkalmazná robotjait a munkásokat támogatására. Musk ezzel végleg a mesterséges intelligencia piacának egyik vezető szereplőjévé tenné a Teslát, amelyet sokan csak a (néha nem a megfelelő irányba) menő autókkal azonosítanak. Emellett az előre nem meghatározott akciók végrehajtására képes Optimustól azt várja, hogy az unalmas emberi feladatok tömeges átvételével belátható időn belül teljesen felforgatja a munkaerőpiacot, sőt a munkaerőhiány megszüntetésével még a gazdaság alapfogalmait is.
 


A nagy dobás mindebben az lenne, hogy a Tesla egy olyan tömegpiacra szánt robotot fejleszt, amelyik tökéletesen alkalmas lenne az emberi feladatokat átvevő vagy kisegítő gyári munkára is. A 20 ezer dolláros ár ráadásul az ötöde annak, mint amennyibe a versenytársak ehhez hasonlítható eszközei kerülnek. Éppen csak amellett nehéz elmenni, hogy a Tesla ambíciói és a most bemutatott prototípus képességei között rettenetes nagy szakadék tátong, legyen szó a gépek ügyességéről, gyorsaságáról, stabil járási vagy spontán cselekvési képességéről – ezek a szeptember végi bemutató után is legfeljebb csak imázsvideók formájában működnek.

Mint kiderült, a Tesla saját tervezésű alkatrészeket használna az Oprimus gyártásánál, beleértve a robot törzsében lévő, 2,3 kWh-s akkumulátorcsomagot, a csipeket vagy a végtagjai meghajtására szolgáló aktuátorokat is. A gép tervezett tömege mindössze 73 kilogramm lenne.

A reakciók egyfelől kiemelik, hogy a Tesla még a mostani, nem kifejezetten lehengerlő bemutatóval is jól vizsgázott, tekintve, hogy tavaly ilyenkor még Optimus robotnak öltöztetett emberekkel haknizott, vagyis villámgyorsan jutottak el a mostani (a végső céltól persze igen messze lévő) szintre. Mások viszont úgy látják, hogy továbbra sem sikerült egyértelművé tenni, pontosan mi a fejlesztések célja, az önvezető autók esetében pedig már az is kiderült, hogy a megvalósítás sokkal nagyobb feladat lehet, mint az elején gondolták.

Piaci hírek

El az útból! Érkezik az OpenAI legújabb üdvöskéje

Ha van is fék az MI-vonaton, azt senki nem akarja használni. A ChatGPT fejlesztője az emberi szintű problémamegoldásra képes o3 modell beharangozásával zárta az évet.
 
Hirdetés

Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel

Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.

A szoftveresen definiált WAN hálózatok kiépítése jóval komplexebb feladat egy hagyományos hálózati fejlesztésnél.

a melléklet támogatója a Yettel

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.