Visszavásárolták a céget, és be is zárják. Na és persze adatokat sem gyűjtenek és adnak el többet – szól az ígéret.

Felszámolja marketingcélú adatelemző leányvállalatát az Avast. A döntésre az után került sor, hogy a cseh alapítású víruskereső cégről kiderült: tömegével gyűjtött adatokat a felhasználóiról, és azokat azzal a lendülettel el is adta különböző cégeknek.

Gyorsan követték egymást a botrányok

Múlt év novemberben Wladimir Palant biztonsági kutató feltárta, hogy a Avast Online Security böngészőbővítményen keresztül gyűjtötték a felhasználók böngészési előzményeit. (A kiegészítő az Avast Secure Browserben alapértelmezetten telepítve is van.) Aztán arra is fény derült, hogy közel sem csak gyűjtésről volt szó. Az adatokat ugyanis értékesítette is a Jumpshot nevű leányvállalatán keresztül. A Jumpshot a böngészési adatokon kívül rendszeradatokat (eszköz típusa, operációs rendszer stb.) is értékesített. A vevők között az online értékesítésben érdekelt cégek (Google, Tripadvisor) mellett olyanok is voltak, mint az Intel, a Microsoft vagy a Pepsi.

Az adatokat anonimizálták, így a kényes adatok – például pornóoldalak vagy különböző partnerkereső oldalak látogatása sem volt összekapcsolható konkrét személyekkel. Ennek ellenére akkor a jelentős böngészőgyártók azonnal kitiltották a kiegészítőt a böngészőjükből. Az már más kérdés, hogy például a Google továbbra is vásárolt adatokat a Jumpshottól.

100 millió felhasználó adataival kufárkodtak

Amikor a böngészőkiegészítős botrány beütött, az Avast azonnal lépett: bejelentették, hogy beszüntetnek minden olyan adatgyűjtést, amely nem a víruskereső továbbfejlesztéséhez szükséges, és nem osztanak meg a továbbiakban adatokat a Jumpshottal.

Azóta azonban kiderült, hogy a vírusirtóval tovább gyűjtötték az információkat. A vírusvédelmek Web Shield összetevőjén keresztül ugyanis továbbra is ráláttak a a böngészőre, így ki tudták olvastatni a meglátogatott URL-eket, amik aztán ismét csak a Jumpshotnál landoltak. Ez sem elhanyagolható tétel, mivel jelenleg mintegy 435 millió rendszeren fut Avast vírusvédelem, melynek ingyenes verziója a legnépszerűbbek között van.

Mivel az adatgyűjtést jóvá kellett hagyni, összességében a rendszerek mintegy negyedét érinthette az adatgyűjtés. A hozzájárulásban egyébként volt a buktató: arra ugyan felhívta a figyelmet, hogy az adatokat fel fogják használni, de a hogyanra semmiféle információ nem volt. Ráadásul nem csak az Avas víruskeresővel gyűjtötték az értékes infókat, hanem állítólag a szintén cseh AVG-vel is, amit az Avast 2016-ban szerzett meg 1,3 milliárd dollárért.

Bezárják a leányvállalatot

Az újabb botrányra a cég vezetése most határozottan reagált. Közleményben jelentették be, hogy azonnali hatállyal beszüntetnek minden adatszolgáltatást a Jumpshot felé, és bezárják a céget.

Az üggyel kapcsolatban január 29-én a cég hét hónapja kinevezett vezérigazgatója, Ondrej Vlcek is megszólalt. Blogbejegyzésében azt hangsúlyozta, hogy a Jumpshot teljes mértékben a jogi szabályozásnak megfelelően járt el, és maximálisan megfelelt a GDPR előírásainak. Ezzel együtt a vállalat igazgatótanácsa úgy döntött, hogy bezárják a leányvállalatot. Ezt Vlcek azzal magyarázta, hogy a Jumpshot tevékenysége még törvényes keretek között sem összeegyeztethető az Avast alapvető célkitűzésével, amely a felhasználók védelme.

De hogy érzelmi húrokat is megpendítsen, annyit azért még hozzátett: a bezárás munkavállalók százaira fog hatni (értsd: elveszítik az állásukat) a vállalat öt globális irodájában.

A Jumpshot 2015-ben alapította az Avast, amely teljesen önálló irányítással, lényegében marketingelemzőként és egyfajta adatbróker cégként működött. Jól csinálhatták a dolgukat, mert tavaly nyáron egy brit adatmarketinggel foglalkozó cég, a Ascential bevásárolta magát a cégbe: több mint 60 millió dollárt fizettek 35 százalékos tulajdonrészért, amit az Avast a TechCrunch értesülései szerint már vissza is vásárolt ugyanazon az áron. Ez arra utal, hogy bár a bezárást csak most jelentették be, a döntés már korábban megszülethetett.

A botrány megtépázta az Avast árfolyamát, a botrány kirobbanása óta 11 százalékot estek a részvények.

Biztonság

Emberszerű robotok csatlakozhatnak az indiai katonákhoz

Indiában is nagy lehetőséget látnak a humanoid gépek katonai alkalmazásában, és be is mutattak egy évek óta fejlesztett rendszert, ami a tervek szerint 2027-re készülhet el.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.