A Salesforce egy kollaborációs startupot vásárolt. Benioff az állította, hogy igazából a Quip CEO-ja, Bret Taylor ért meg ennyit.

Pont két hónappal a Demandware felvásárlása után újabb céget kebelezett be a Salesforce.com. Most egy kisebb, ám némileg meglepő akvizíciót jelentettek be: a csoportmunka-támogató eszközt fejlesztő Quip nevű stratupért fizettek 750 millió dollárt: a vételár jelentősebb részét, közel 582 milliót részvényben, a többit készpénzben.

A felvásárlás érdekessége, hogy a 2012-ben alapított Quipba a Salesforce vezérének, Marc Benioffnak is volt részesedése: három éve fektetett kisebb összeget a cégbe. A Quip egyébként eddig mindössze 45 millió dollár befektetést gyűjtött két körben: az elsőben, melyben Benioff is benne volt, 15 millió dollárt kaptak öt befektetőtől, majd tavaly ősszel 30 milliót, amit a Greylock Partners és a Benchmark Capital dobott össze.

A startup olyan felületet fejleszt, amely a különböző dokumentumok (szövegek, táblázatok, képek) egységes, csoportmunkában történő kezelését és csapattagok kommunikációját segíti. A biztonságot kiterjedt hozzéférés-kezelés és titkosítás is segíti. A rendszerhez gyakorlatilag minden platformot hozzá lehet kapcsolni, beleértve az iOS-es és androido okostelefonokat, sőt az Apple Watchot is.

Eddig főleg analitikai vonalon nyomultak

A Salesforce a Quip aktuális értékeléséhez képest jelentős felárat fizetett: a tavaly októberi 30 milliós befektetés alapján ugyanis a Greylock Partners vezette konzorcium 346 millió dollárra becsülte a piaci értékét. Ez az alapítóknak nyilván megéri. De milyen haszna van a Salesforce-nak?

A CRM-et kínáló cég, amely ott van a legnagyobb felhős cégek között, 2014 óta mintegy tucatnyi céget vásárolt fel. Csak azoknak a felvásárlásoknak az értéke is meghaladja 3 milliárd dollárt, melyek vételára nyilvános. Persze ennek nagy részét a Demandware vitte el a maga 2,8 milliárd dolláros árával. (A LinkedIn-ről lemaradt, mivel a Microsoft izmosan rálicitált.)

Míg a korábbi években a marketing volt a csapásirány (2011-ben a Radina6 326 millióért, 2012-ben a Buddy Media 745 millióért, 2013-ban az ExactTarget 2,5 milliárdért), az utóbbi időben Benioffék bevásárlásainak jelentős része közvetve vagy közvetlenül az analitikához kötődött. Az időben visszafelé haladva: a múlt hónapban megszerzett Coolan analitikai megoldásokkal segíti az adatközponti infrastruktúra teljesítményének optimalizálását. A májusi beszerzés, az Implisit nevű startup CRM-re ültethető prediktív analitikát fejlesztett. Az áprilisban 33 millió dollárért felvásárolt MetaMind mesterségesintelligencia-alapú képfelismeréssel foglalkozott. Februárban vették meg a PredictionIO-t, amely gépi tanulás megoldásokon dolgozott.

A decemberben 360 millió dollárért megvásárolt SteelBrick üdítő kivétel a sorban: a startup kifejezetten a Salesforce CRM rendszeréhez fejlesztett end-to-end üzleti folyamatok automatizálását segítő ún. Quote-to-Cash natív appot. A cég egyébként részben a Salesforce tulajdonában volt a Salesforce Venturesön keresztül. A MinHash megszerzésével, melyet szintén tavaly decemberben vásároltak fel, ismét adatelemzéssel és mesterséges intelligenciával foglalkozó céggel bővültek. De ugyanebbe a kategóriába sorolható a tavaly májusban megszerzett Tempo AI (intelligens személyi asszisztens), de még a 2014 nyarán 390 millió dollárért megszerzett RelateIQ is.

Nehéz hova tenni ebben a sorban a Quipot

A Quip felvásárlása azonban nemcsak azért meglepő, mert kilóg a sorból, hanem azért is, mert olyan funkciókat kínál, melyek egy része már megvan a Salesforce rendszereiben. A Business Insider éppen ezért megkérdezte Beniofftól, mi volt az oka, hogy ennyit költött egy viszonylag kicsi, mindössze 45 főt foglalkoztató startupra. A Salesforce-vezér válasza némileg meglepő: a Quip vezérigazgatója, Bret Taylor (a fenti képen jobbra).

Amellett, hogy a Salesforce-nak nagy gyakorlata van abban, hogy a felvásárolt kisebb startupok eszközeit és technológiáit integrálja meglévő rendszereibe – valószínűleg ez lesz a sorsa a Quipnak is –, Benioff törekszik arra, hogy minél több tehetséges embert gyűjtsön össze a cégében. Mint azt a Business Insidernek elmondta, Taylorral is több éve kapcsolatban van, és lenyűgözte a felhővel kapcsolatos mély tudása és víziója.

Egy értékes ember

Taylor mindössze 37 éves, mégis hatalmas múltja van. A Stanfordon szerzett számítástechnikai diplomát, ahonnan egyenesen a Google-höz katapultált. Mindössze négy évet töltött a vállalatnál, de közben olyan projektek fűződtek a nevéhez, mint a Google Maps és a Google Maps API. 2007-ben otthagyta a keresőóriást, és hamarosan már egy saját közösségi oldalon dolgozik. A FriendFeed azonban csupán két éve élt, mert a Facebook felvásárolta – Taylorral együtt. Ráadásul nagyon fontos pozíciót kap a közösségi oldal szervezetében: 2012-ig ő a Facebook technológiai igazgatója. Mindössze három évet töltött ott, de mégis fontos nyomot hagyott a közösségi oldalon. Még 2007-ben a FriendFeednél vezették be az like gombot, amelyet aztán a Facebook átvett.

Az, hogy a felhős világban Taylor tekintélye megkérdőjelezhetetlen, az is mutatja, hogy két hónapja beválasztották a nehézségekkel küzdő Twitter boardjába.

Nem mellesleg Benioff a felvásárlással még egy értékes emberre is szert tett, ugyanis a Quip másik alapítója, Kevin Gibbs (a fenti képen balra) sem akárki. Diplomáját ő is a Stanfordon szerezte, majd hamarosan, bár kis kerülővel (az IBM-nél töltött három évet) szintén a Google-höz ment dolgozni. Ott viszont hamarosan nagyon fontos feladatokat kapott: ő indította, majd hét éven át vezette a Google App Engine projektet. Ahogy Taylor a Facebookot, ő is a Quip kedvéért hagyta ott a Google-t.
 

(Fotó: The New York Times)

Cloud & big data

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.