Pont két hónappal a Demandware felvásárlása után újabb céget kebelezett be a Salesforce.com. Most egy kisebb, ám némileg meglepő akvizíciót jelentettek be: a csoportmunka-támogató eszközt fejlesztő Quip nevű stratupért fizettek 750 millió dollárt: a vételár jelentősebb részét, közel 582 milliót részvényben, a többit készpénzben.
A felvásárlás érdekessége, hogy a 2012-ben alapított Quipba a Salesforce vezérének, Marc Benioffnak is volt részesedése: három éve fektetett kisebb összeget a cégbe. A Quip egyébként eddig mindössze 45 millió dollár befektetést gyűjtött két körben: az elsőben, melyben Benioff is benne volt, 15 millió dollárt kaptak öt befektetőtől, majd tavaly ősszel 30 milliót, amit a Greylock Partners és a Benchmark Capital dobott össze.
A startup olyan felületet fejleszt, amely a különböző dokumentumok (szövegek, táblázatok, képek) egységes, csoportmunkában történő kezelését és csapattagok kommunikációját segíti. A biztonságot kiterjedt hozzéférés-kezelés és titkosítás is segíti. A rendszerhez gyakorlatilag minden platformot hozzá lehet kapcsolni, beleértve az iOS-es és androido okostelefonokat, sőt az Apple Watchot is.
Eddig főleg analitikai vonalon nyomultak
A Salesforce a Quip aktuális értékeléséhez képest jelentős felárat fizetett: a tavaly októberi 30 milliós befektetés alapján ugyanis a Greylock Partners vezette konzorcium 346 millió dollárra becsülte a piaci értékét. Ez az alapítóknak nyilván megéri. De milyen haszna van a Salesforce-nak?
A CRM-et kínáló cég, amely ott van a legnagyobb felhős cégek között, 2014 óta mintegy tucatnyi céget vásárolt fel. Csak azoknak a felvásárlásoknak az értéke is meghaladja 3 milliárd dollárt, melyek vételára nyilvános. Persze ennek nagy részét a Demandware vitte el a maga 2,8 milliárd dolláros árával. (A LinkedIn-ről lemaradt, mivel a Microsoft izmosan rálicitált.)
Míg a korábbi években a marketing volt a csapásirány (2011-ben a Radina6 326 millióért, 2012-ben a Buddy Media 745 millióért, 2013-ban az ExactTarget 2,5 milliárdért), az utóbbi időben Benioffék bevásárlásainak jelentős része közvetve vagy közvetlenül az analitikához kötődött. Az időben visszafelé haladva: a múlt hónapban megszerzett Coolan analitikai megoldásokkal segíti az adatközponti infrastruktúra teljesítményének optimalizálását. A májusi beszerzés, az Implisit nevű startup CRM-re ültethető prediktív analitikát fejlesztett. Az áprilisban 33 millió dollárért felvásárolt MetaMind mesterségesintelligencia-alapú képfelismeréssel foglalkozott. Februárban vették meg a PredictionIO-t, amely gépi tanulás megoldásokon dolgozott.
A decemberben 360 millió dollárért megvásárolt SteelBrick üdítő kivétel a sorban: a startup kifejezetten a Salesforce CRM rendszeréhez fejlesztett end-to-end üzleti folyamatok automatizálását segítő ún. Quote-to-Cash natív appot. A cég egyébként részben a Salesforce tulajdonában volt a Salesforce Venturesön keresztül. A MinHash megszerzésével, melyet szintén tavaly decemberben vásároltak fel, ismét adatelemzéssel és mesterséges intelligenciával foglalkozó céggel bővültek. De ugyanebbe a kategóriába sorolható a tavaly májusban megszerzett Tempo AI (intelligens személyi asszisztens), de még a 2014 nyarán 390 millió dollárért megszerzett RelateIQ is.
Nehéz hova tenni ebben a sorban a Quipot
A Quip felvásárlása azonban nemcsak azért meglepő, mert kilóg a sorból, hanem azért is, mert olyan funkciókat kínál, melyek egy része már megvan a Salesforce rendszereiben. A Business Insider éppen ezért megkérdezte Beniofftól, mi volt az oka, hogy ennyit költött egy viszonylag kicsi, mindössze 45 főt foglalkoztató startupra. A Salesforce-vezér válasza némileg meglepő: a Quip vezérigazgatója, Bret Taylor (a fenti képen jobbra).
Amellett, hogy a Salesforce-nak nagy gyakorlata van abban, hogy a felvásárolt kisebb startupok eszközeit és technológiáit integrálja meglévő rendszereibe – valószínűleg ez lesz a sorsa a Quipnak is –, Benioff törekszik arra, hogy minél több tehetséges embert gyűjtsön össze a cégében. Mint azt a Business Insidernek elmondta, Taylorral is több éve kapcsolatban van, és lenyűgözte a felhővel kapcsolatos mély tudása és víziója.
Egy értékes ember
Taylor mindössze 37 éves, mégis hatalmas múltja van. A Stanfordon szerzett számítástechnikai diplomát, ahonnan egyenesen a Google-höz katapultált. Mindössze négy évet töltött a vállalatnál, de közben olyan projektek fűződtek a nevéhez, mint a Google Maps és a Google Maps API. 2007-ben otthagyta a keresőóriást, és hamarosan már egy saját közösségi oldalon dolgozik. A FriendFeed azonban csupán két éve élt, mert a Facebook felvásárolta – Taylorral együtt. Ráadásul nagyon fontos pozíciót kap a közösségi oldal szervezetében: 2012-ig ő a Facebook technológiai igazgatója. Mindössze három évet töltött ott, de mégis fontos nyomot hagyott a közösségi oldalon. Még 2007-ben a FriendFeednél vezették be az like gombot, amelyet aztán a Facebook átvett.
Az, hogy a felhős világban Taylor tekintélye megkérdőjelezhetetlen, az is mutatja, hogy két hónapja beválasztották a nehézségekkel küzdő Twitter boardjába.
Nem mellesleg Benioff a felvásárlással még egy értékes emberre is szert tett, ugyanis a Quip másik alapítója, Kevin Gibbs (a fenti képen balra) sem akárki. Diplomáját ő is a Stanfordon szerezte, majd hamarosan, bár kis kerülővel (az IBM-nél töltött három évet) szintén a Google-höz ment dolgozni. Ott viszont hamarosan nagyon fontos feladatokat kapott: ő indította, majd hét éven át vezette a Google App Engine projektet. Ahogy Taylor a Facebookot, ő is a Quip kedvéért hagyta ott a Google-t.
(Fotó: The New York Times)
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak