A 21. századi vállalatok legjobbika is csak félkarú óriás informatika nélkül, rugalmasság és hatékonyság tekintetében azonban jelentősek a különbségek ezen a téren. Vajon az évtized végén hogyan néz ki egy jól működő IT szervezet?

Nincsen két egyforma vállalat, és így nincsen két egyforma informatikai megoldás sem. Szükség van-e egy komplett IT-csapatra, vagy a tevékenységek némelyike kiszervezhető; központosított struktúrában dolgozzanak a szakemberek vagy decentralizáltan; rá lehet-e a felhőre bízni az adatainkat, vagy helyben kell megoldani a feladatokat – csak néhány az eldöntendő kérdések közül.

Cikkünkben áttekintjük, milyen érvek szólnak a modern IT-infrastruktúra különböző lehetőségei mellett és mik azok a kihívások, amiket figyelembe kell venni.

Itt az IT-s, hol az IT-s?

A VMware és a Vanson Bourne kutatói érdekes ellentmondásra hívták fel a figyelmet. Miközben a vezetőség több mint kétharmada helyeselte az IT decentralizálását, addig az informatikusok majdnem ugyanekkora arányban inkább a központosított működés mellett tették le voksukat. Érvelésük szerint a decentralizáció megnöveli annak esélyét, hogy nem biztonságos megoldásokat szereznek be, az alkalmazásfejlesztés a vállalati vagy állami szabályozásoknak nem megfelelő módon zajlik, és 56 százalékuk az adatvédelem tekintetében is aggályosnak tartotta a trendet.

Problémát okozhat a központosítás feladását követően a tulajdonviszonyok és az IT felelősségének/hatáskörének világos meghatározása. Ráadásul pénzügyi szempontból sem feltétlenül jó döntés a decentralizáció: a fenti felmérés szerint átlagosan 5,7 százalékkal növelte meg a kiadásokat. Az informatikusok közel kétharmada hiszi, hogy ez az IT-költések duplázódásával jár a szervezeten belül.

Persze a kérdés javarészt okafogyottá válik az IT kiszervezésével. Ettől a szervezetek két dolgot várnak el: a számukra gyakran csupán terhet jelentő informatika nyűgjének ledobásával egyszerre akarnak költséget csökkenteni és rugalmasabb IT-megoldásokat kapni. Egy Nagy-Britanniában végzett felmérés szerint az előbbi indokot az oursourcingot választók 69 százaléka hozta fel, az üzleti transzformáció érve pedig 64 százalékuk esetében nyomott sokat a latba.

A kiszervezés további előnye, hogy olyan tudás és képességek birtokába kerül a vállalat, amiket folyamatos fenntartás mellett egyébként nem engedhetne meg magának. Kellően jól megválogatott partnerek esetén javulhat a kiberbiztonság szintje és modernebb informatikai környezet biztosíthatja az üzletmentet folytonosságát. Felszabadulhatnak belső erőforrások, tehát a szervezet fő tevékenységére fókuszálhat.

Mindez azonban együtt jár az ellenőrzés elvesztésével (vagy legalább is visszaszorulásával), ami nem ritkán azt jelenti, hogy a szolgáltatás elvárt és ténylegesen megvalósult minősége között jelentős eltérés alakul ki. Ezt a helyzetet tetézi, hogy az informatikai kompetenciák kiszervezése szinte sosincs jó hatással a kommunikáció gördülékenységére. Ráadásul, ha az outsourcing nem csak a másik irodaházban levő IT-cég választásának lehetőségét jelenti, hanem a világ bármelyik szolgáltatója szerepet játszhat a folyamatban, akkor könnyen kulturális vagy szabályozási problémák is felüthetik a fejüket. Ez pedig negatívan befolyásolhatja a vállalati kultúrát, ami végső soron rontja a hatékonyságot és így a nyereségességet.

Biztonság és rugalmasság

A szervezetfejlődés, a felhasználói létszám növekedésével óhatatlanul bekövetkezik az a pillanat, amikor az informatikai eszközök és szolgáltatások hatékony védelme már csak központosított felügyelet mellett valósítható meg. Az ezt kiszolgáló csapat gyűjtőhelye a security operations center, ahonnan a vállalat aktuális biztonsági helyzetét követik figyelemmel. A SOC-ban dolgozók célja, hogy műszaki megoldások és hatékony szabályozás együttesével észleljék, elemezzék a kiberbiztonsági incidenseket és reagáljanak azokra.

Egy jól összeválogatott csoport elsősorban IT-biztonsági elemzőkből áll, de helyet kaphat benne kriptoanalízissel, fejlett kiberbűnözési-elemzéssel vagy éppen malware-visszafejtéssel foglalkozó szakember is. Hatékonyan működő SOC alkalmazásával javulhat a biztonsági incidensek észlelése. A folyamatos, 7/24-ben zajló monitorozásnak köszönhetően a szervezetek hatékonyabban védhetik meg magukat a kiberbiztonsági fenyegetésekkel szemben.

A SOC használata tisztán on-premise rendszerben mutatja meg igazi erejét. Napjainkban azonban már szinte nagyítóval kell keresni azokat a szervezeteket, ahol az adatok tárolásának és a feladatok elvégzésének egy része nem nyugszik felhőalapokon. És azokat is, amelyek kizárólag felhőre támaszkodva végzik tevékenységüket. A hibrid megoldások korát éljük, a helyszínen használt informatikát kiegészítő felhőszolgáltatások biztosítják azt a rugalmasságot, amire a legtöbb szervezetnek szüksége van, párosítva azzal a biztonsággal, amit a kritikus adatok házon belül tartása jelent.

A hibrid megoldások legmodernebb változatai képesek együtt élni a vállalkozásokkal, fejlődési görbéjük lekövetésével mindig alkalmazkodva aktuális informatikai igényeikhez. Az olyan lehetőségekkel, mint amit például a HPE GreenLake Flex Capacity kínál, minimálisra szoríthatók a beruházási költségek, elkerülhető a költséges túlméretezés, és a működési kiadások is kordában tarthatók. A pár évente bekövetkező rendszermegújítások révén pedig folyamatosan modern technikai környezet áll a szervezetek rendelkezésére.

Agilisen az IT-ban

Az infrastruktúra rugalmassága azonban nem ér sokat, ha az abban dolgozók nem rugalmasan végzik munkájukat. Az agilitás ezért fontos szerepet tölt be a hatékonyság fokozásában. A jellemzően önszerveződő, heterogén csoportok közötti együttműködés megágyazhat az alkalmazkodó tervezésnek és az evolúciós fejlesztésnek, lerövidítheti a piacra lépés idejét (legyen ez akár szoftverfejlesztés, akár egy más termék vagy szolgáltatás bevezetése) és magától értetődővé teszi a rendszerek folyamatos továbbfejlesztését. Gyors és rugalmas reakciókat képes adni a szervezet az agilis módszertanok alkalmazásával.

A kulcs a jó csapatmunkában, az összes résztvevő bevonásában rejlik, a többi pedig jön magától, ahogy mondani szokták. Nem könnyű ugyanis elsőre eltalálni, hogy az adott szervezetnek pontosan milyen keretekre van szükség. Például, hogy a sprintek hossza egy, kettő vagy három hét legyen – bár kezdetben érdemes rövidebb időszakokban gondolkodni.

Ha azonban a feladatokra gyors és nem várt reakciókat adnak a csapatok, akkor jó az irány. Már a fejlesztés közben módosíthatóvá válik az eredeti elképzelés, nem pedig utólag, a projekt legvégén kell a megváltozott körülményekhez igazodni. Ez a rugalmasság javítja a versenyképességet, a szervezet kompetitív környezetben is helyt tud állni.

Számos előnye van annak, ha az agilitás elfogadása a vezetés legfelsőbb szintjéig jut. A stratégiaalkotás nem szűk határok közé szorított folyamat lesz, hanem folyamatos finomhangoláson eshet át. Az alkalmazottaknak elég bátorsága lesz döntést hozni még a kihívást jelentő projektekben is. A kétértelmű és bizonytalan helyzetek rugalmassággal és gyorsasággal kezelhetővé válnak, illetve a váratlan változások nem nehézségként, hanem az átalakulás lehetőségeként lesznek kezelve.

Ezek a képességek az IT-csapat hatékonyságát jelentősen megnövelik, többek között azáltal, hogy fokozzák a más részlegekkel való együttműködésük készségét. Cikksorozatunk következő részében azt fogjuk kivesézni, melyek az ehhez szükséges, az innovatív szervezeti kialakítást segítő technológiák.

Cloud & big data

Így nyomaszt majd minket a technológia 2020-ban

A CB Insights kutatása azokat a technológiai trendeket veszi sorra, amelyeket ebben az évben már nem csak elméleti lehetőségként, hanem valós tényezőként vagy problmaként kell kezelnünk.
 
Nem elég beszélni róla, tenni is kell azért, hogy jövőállóbbak legyenek a vállalatok. Szerencsére ebben rengeteg technológia áll már a rendelkezésre, csak győzzünk válogatni közöttük.

a melléklet támogatója az Invitech

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2020 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.