Közel két évtizedes működés után leállítja az Xbox 360 alkalmazásboltját a Microsoft. A vállalat tegnap jelentette be, hogy 2024. július 29. után nem lehet új játékokat, DLC-ket (downloadable content) és egyéb szórakoztató tartalmakat vásárolni sem az Xbox 360 Store-ból, sem az Xbox 360 Marketplace-en. A már megvásárolt játékok és DLC-k az alkalmazásbolt leállítása után is működnek. Sőt a közlemény FAQ részében a Microsoft kiemeli: ha valaki véletlenül törölt egy megvásárolt játékot, azt újra letöltheti. Tegyük hozzá: mivel az Xbox 360-hoz fizikai adathordozókon is elérhetők játékok, a rajongókat a használt piac szintén sokáig ellátja majd.
Marad a többjátékos mód is, azaz a konzolt kiszolgáló online szervereket nem állítják le – egyelőre. A játék állása menthető marad a felhőben, és ez elmentett játékmeneteket akár Xbox One-on, akár a három éve piacra dobott Xbox Series X-en és Series S-en is lehet folytatni. A Microsoft ugyanis arra ügyelt, hogy konzolja újabb kiadásai a régebbi játékokat is támogassák. Redmondban is rájöttek ugyanis: a nosztalgiát meglovagolva még egy bőrt le tudnak húzni azokról a játékokról, melyek már sokszorosan kitermelték a költségeiket. Sőt a jobb élmény érdekében turbózzák is azokat például a képminőséget javító FPS Boost és Auto HDR opcióval.
De azért lesznek veszteségek is: az Xbox Movies and TV-tartalmakhoz jövő július végétől nem férnek hozzá a felhasználók Xbox 360-ról. A szolgáltatás csak a támogatott konzolokon és PC-n vehető igénybe. A Movies Anywhere szolgáltatás keretében megvásárolt film- és TV-tartalom értelemszerűen bármikor streamelhető és letölthető marad.
Népszerű, de évek óta nem bővült a piaca
A döntés mögött két megfontolás is állhat. A Microsoft szeretné új platformjára terelni a játékosokat. Bár a 2020 végén kiadott Series X és S értékesítése enyhén növekszik (a Statista adatai szerint 2021-ben 8 milliót, 2022-ben 8,7 milliót adtak el), sikere elmarad az Xbox 360-étól, amelynek piaca még a 2010-es években is dinamikusan bővült (lásd a grafikont).
A másik inkább a játékpiac változásaival függ össze. A játékok egyre inkább elmentek a többjátékos mód felé, illetve a méretük is növekedett. Ma már sok játék meghaladja a 100 gigabájtos méretet, amit felhőből sokkal egyszerűbb elérhetővé tenni (és akkor még nem említettük a járulékos előnyöket, pl. hogy a fejlesztőnek közvetlen információi lesznek a játékosigények változásairól). Az Xbox One és az Xbox Series X ugyan még kapott fizikai meghajtót, de a Series S már csak felhős működésre képes.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak