A bénázás költségeit a Birmingham City Council, pontosabban az önkormányzatnak adót fizetők állják.

Egy IT-projekt definíció szerint akkor sikeres, ha adott határidőre és a becsült költséget nem meghaladva valósítja meg célkitűzését. De mint korábban is foglalkoztunk vele, ezeknek a kritériumoknak a teljesítése nem magától értetődő. Egy brit önkormányzatnak sikerült is összehoznia az IT-projektek állatorvosi lovát.

Az Egyesült Királyság második legnagyobb önkormányzata, a Birmingham City Council (BCC) már lassan 120 millió dolláros (kb. 100 millió font) költségnél tart egy olyan Oracle-projektnél, amit eredetileg kevesebb mint 50 millió dollárra becsültek. A 2018-ban elindított projektet 2020-ra kellett volna befejezni, de még mindig nem látszik a vége.

SAP-t Oracle-re, hogy olcsóbb legyen

Az önkormányzat 2018-ban úgy döntött, hogy két évtized után lecseréli az addig használt SAP rendszerét az Oracle felhőalapú ERP-rendszerére, a Fusionre. A Financial and People néven futó projekt célja az volt, hogy az önkormányzati feladatok ellátását – mindenekelőtt a HR- és a pénzügyi folyamatokat – hatékonyabbá és olcsóbbá tegyék. Az önkormányzati ERP-ben kezelik többek között az iskolákat, a szociális ellátó rendszert, de még az útkarbantartásokat is.

Csak hogy jobban érzékeljük, milyen méretű szervezet is választotta az Oracle rendszerét: a BCC évente 4,2 milliárd dollárnyi fontból gazdálkodik, és több mint 4 millió ember életét szervezi. Döntése egyébként az Oracle számára is jelentős fegyvertény volt. Larry Ellison 2021 márciusában a negyedéves jelentés utáni konferenciahíváson az SAP-nak címzett győzelmi jelentésében tételesen is említett két nagy brit önkormányzatot, köztük a BCC-t, melyeket sikerült elcsábítani a Fusionnel az SAP-tól, emlékeztet a The Register.

A projekt mindaddig nem kapott különösebb figyelmet, míg tavasszal egy iskoláról ki nem derült, hogy nem tudja fizetni a számláit, mert valami hiba lépett fel a Fusionben.

Hibákat hibára...

Ilyen esetben mindig beindul az egymásra mutogatás. De valójában mi okozta a kudarcot? Nézzük sorban.

1. A The Registernek egy névtelenül nyilatkozó szakértő azt mondta, hogy a Fusion nem igazán alkalmas az önkormányzati igények kielégítésére. Az ERP-t ugyanis elsősorban a gyártó és kereskedelmi vállalatokra tervezték. Persze, tette hozzá a szakértő, ugyanez igaz az SAP-ra is, ám utóbbit az idők folyamán a BBC olyannyira saját céljaihoz szabta, hogy – leszámítva a kisebb problémákat –, maradéktalanul ellátta a rá bízott feladatokat.

Persze a Fusiont is igyekeztek testre szabni, ám az önkomrányzat számára fontos funkciókat olyan bonyolult módon tudták megvalósítani, hogy a fellépő hibákat szinte lehetetlen volt javítani.

2. Mindenki megfeledkezett arról, hogy egy merőben új rendszer bevezetésekor nagyon komoly képzésben kell részesíteni a felhasználókat. Az önkormányzati alkalmazottak emellett azzal is szembesültek, hogy azok az automatizált folyamatok, amik a két évtized alatt letisztult formában megvalósultak, teljes mértékben elvesztek. Ezeket egy sor bonyolult manuális folyamattal kellett helyettesíteni egy nem kellően ismert rendszerben, ami miatt nőtt a hibalehetőség.

3. Hiányzott a belső kompetencia. Bár volt dedikált csapat a Fusion üzemeltetésére, egy idén tavasszal készített belső jelentés arra jutott, az önkormányzati IT-oszálynak nem volt meg a rendszer zavartalan működtetéséhez szükséges tapasztalata és tudása.

4. Kialakult egy súlyos single point of failure (SPOF) is (azaz olyan pont, amelynek meghibásodása a teljes rendszer leállását eredményezi): az Oracle rendszerében egyetlen ember menedzselhette a szerepköröket.

Innen csak egy irányba vezet út

Ez egy olyan projekt, ahol már nincs visszaút. Az önkormányzat működésének fenntartásához tovább kell vinni, és most az a cél, hogy minél előbb kiküszöböljék a rendszer működési anomáliáit.

Aminek persze további költségei lesznek, és nem fog menni egyik napról a másikra. A problémák eddig (kisebb fennakadásoktól eltekintve, lásd a fenti példát) nem akadályozták az önkormányzatot feladatai ellátásában, de ez nem volt ingyen. Például több mint 6 millió dollárjába (5,1 millió font) került az önkormányzatnak, hogy az Fusion bevezetésének csúszása miatt biztosítsa az SAP R/3 rendszerhez való hozzáférés.

És végül, de nem utolsósorban: a városatyák valószínűleg lemondhatnak azokról a megtakarításokról, amelyeket a rendszercserétől reméltek.

Cloud & big data

Sztrájkba kezdenek a videójátékok szinkronszínészei az MI miatt

A hollywoodi színészek és a játékkészítő stúdiók képviselői közel álltak a megállapodáshoz, ám a generatív algoritmusok jelentette problémákat egyelőre nem sikerült megnyugtatóan rendezni.
 
Általános jelenség a hazai nagyvállalatok körében, hogy a szükségesnél jelentősen többet költenek nyilvánosfelhő-szolgáltatásokra. Utánajártunk, mi a pontos helyzet, és mit lehet tenni a költségek optimalizálásáért.

a melléklet támogatója a 4iG Nyrt.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.