Ráadásul az egészségügyben akár végzetes is lehet, ha a hibázik az a technológia, amire rábíztuk magunkat.

Csúnyán befürödhetett az, aki chatbotra bízta annak eldöntését, hogy a koronavírus tünetei jelentkeztek-e rajta. Mint a bostoni STAT című egészségügyi szaklap írta, azok az amerikai egészségügyi intézményekben telepített mesterségesintelligencia-alapú chatbotok, amiket kifejezetten az koronavírus-fertőzések előzetes szűrésére fejlesztettek, meglehetősen keveset érnek: ugyanazokat a tüneteket ugyanis a különböző chatbotok eltérően értékelték.

Jó ötletnek tűnt, de így semmire sem jó

Amikor az USA-ban is elkezdett terjedni a koronavírus, az egészségügyi intézmények tömegesen álltak át olyan intelligens chatbotok alkalmazására, melyek a páciensek elmondásai és kérdésekre adott válaszok alapján valószínűsítették, hogy a telefonáló megbetegedett-e.

A STAT két újságírója érdekesnek találta a kezdeményezést, és egy előre összeállított tünetegyüttessel (láz, gyulladt torok, orrfolyás, köhögés stb.) elkezdték tesztelni több jónak tartott orvosi chatbot működését. Arra voltak kíváncsiak, hogy az egyes botok válaszai között van-e konzisztencia.

Az eredmény minimum aggasztó. A Betegségvizsgálati és Megelőzési Központ (CDC – Centers for Disease Control and Prevention) nevű kormányügynökség önellenőrző botja például azt javasolta a tünetegyüttesre, hogy az újságíró vonuljon önkéntes karanténba, és 24 órán belül vegye fel a kapcsolatot egy orvossal, mert legalább egy olyan tünete van, ami súlyos koronavírus-fertőzésre utal.

Ezzel szemben a webes Buoy Health orvosi szolgáltatás intelligens ellenőrző botja, ami elvileg szintén a CDC ajánlása szerint működik, úgy értékelte a tüneteket, hogy a súlyos koronavírus-fertőzés kockázata jelenleg alacsony, és azt javasolta az újságírónak, hogy kövesse figyelemmel a tüneteit, majd jelentkezzen ismét, ha változást észlel.

Az Ohio államban működő Cleveland Clinic botja, amely szintén a CDC irányelvei szerint működik, közepes kockázatúnak ítélte a tünetegyüttest, és további vizsgálatokat javasolt (online orvosi kérdőív, telefonos egyeztetés orvossal stb.).

Az Alphabet leányvállalatának, az egészségügyi területre MI-eszközöket fejlesztő Verily nevű cégnek a chatbotja, amit egyes kaliforniai megyékben használnak a fertőzöttek előszűrésére, azt mondta a hozzá forduló újságírónak, hogy nincs szükség semmiféle tesztre. És hogy a dolog még kacifántosabb legyen, hozzátette: hogy a megállapításai nem tekinthetők ajánlásnak arra vonatkozólag, hogy a pácienst kell-e tesztelni.

Az eltérés természetes – és kockázatos

Mint a STAT írja, a különbségek egyfelől érthetők: a botok más metódus alapján dolgoznak. Egyik például maximum tíz kérdést tett fel, míg a Buoy Health chatbotja, amely súlyos fertőzést "diagnosztizált", harmincnál is többet. A botok eltérő módon voltak felkészítve: egyikük például csak arról érdeklődött, hogy az illető volt-e Kínában vagy Iránban – tehát nem volt még felkészítve az újabb, európai fejleményekre –, a másik még Olaszországot is kérdezte, néhány robot viszont már egész Európát. És az sem könnyíti meg a botok dolgát, hogy nehéz megkülönböztetni a koronavírus-fertőzést a gyakrabban előforduló betegségektől.

Erre hívja fel a figyelmet a Stanford Egyetem egy tanulmánya is. A tanulmány szerint a fertőzés felismerésére fejlesztett tünetellenőrző rendszerek részben azért nem működnek megfelelően (konzisztensen), mert a koronavírus kezdetben egy sor olyan tünetet okoz, ami akár egy sima megfázás következménye is lehet.

A STAT egy 2015-ös kutatást is felidéz, ami arra jutott, hogy a betegségek tünetegyütteseinek beazonosítására megtanított intelligens rendszerek gyakran jutnak téves következtetésre. De ettől még hasznosak lehetnek, például kiválaszthatják a további vizsgálatra javasolt pacineseket.

Mint egy a Harvardon tanító járványügyi szakértő és MI-kutató, Andrew Beam nyilatkozta a lapnak, nagyon veszélyes, ha egy ilyen helyzetben a potenciálisan veszélyeztetett emberek félrevezető információkat kapnak. A bizonytalanság, netalántán pánik olyan tömegeket szabadíthat rá az egészségügyi ellátó rendszerre, amekkora terhelést az már nem tud kezelni.

Beam szerint a járványügyi kérdéseket központilag kell kezelni, mert az csak a pánikot növeli, ha az emberek ezerféle üzenetet kapnak egy kérdésről. Ugyanakkor szerinte ebben az MI-nek nagyon is van helye, csak épp integrálni kell a hagyományos járvány- és közegészségügyi technikákkal.

Cloud & big data

42. Körkapcsolás: Mi és az MI

Mekkora teret hagy a projektmenedzsereknek a mesterséges intelligencia? Többek között erre az aktuális kérdésre keresték a választ a PMSZ rendezvényén.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.