Termékként értékesíti a pénztár nélküli boltjaiban alkalmazott technológiát az Amazon. Mint a Reuters írja, az Amazon Go üzletekben alkalmazott Just Walk Out technológia annyiban módosul majd az azt alkalmazó partnereknél, hogy a vásárolók nem mobilalkalmazással, hanem bankkártyájukkal azonosítják magukat a boltba lépéskor.
Akadálymentesített vásárlás
Az Amazon 2018-ban indította első pénztárgép nélküli kísérleti boltját Seattle-ben. A vevők egy appon keresztül azonosítják magukat, amikor belépnek egy Amazon Go boltba. Utána csak össze kell pakolniuk a megvásolni kívánt termékeket, és már mehetnek is tovább. A rendszer automatikusan leemeli a pénzt a számlájukról, vagy megterheli az összeggel a hitelkártyájukat.
A mögöttes rendszer persze rendkívül összetett. Kamerák és szenzorok sokasága figyeli a vásárlókat és tevékenységüket. Az adatokat mesterségesintelligencia-alapú rendszer dolgozza fel, és határozva meg a vevők és az árucikkek közti kapcsolatot. Az MI-nek kulcsszerepe van, hiszen pontosan meg kell különböztetnie egymástól a vásárlókat, és kezelnie kell olyan eseteket is, amikor vásárló meggondolja magát, és visszatesz egy terméket a polcra, sőt esetleg nem is oda, ahonnan elvette.
A Just Walk Out üzleti modelljéről – azaz hogy az Amazon milyen konstrukcióban értékesíti – egyelőre nem árultak el semmit. A Reutersnek a vállalat fizikai boltokért felelős alelnöke csak annyit mondott, hogy nem lesz listaár, hanem egyedi megállapodásokat kötnek a kiskereskedelmi cégekkel. (Logikusan az következne ebből, hogy valamiféle forgalomalapú konstrukcióban gondolkodhatnak.) A technológiát az Amazon fogja telepíteni, és 7×24-es ügyfélszolgálat is jár, ami a számlázási problémákat is kezeli majd.
A technológiát egyébként akár a riválisoknak (Walmart, Target) is eladhatják, bár egyelőre nem ez a fő csapásirány. Első körben főleg olyan helyekben gondolkodnak, mint a reptéri áruházak, ahol sok utas a becsekkolás után bevásárlással tölti az idejét a beszállásig. Iparági szakértők szerint ezzel a lépéssel szintet lép a fizikai kiskereskedelem, és gyorsan elterjedhet. Egy befektetési társaság szerint ez a piac csak az USA-ban nagyon rövid idő alatt elérheti az 50 milliárd dolláros értéket.
Itt is a legfontosabb kérdés: kié az adat?
A rendszer adatgyűjtésre is alkalmas: a felhasználókról (nem, kor stb.), mind a vásárlói szokásokról még pontosabb adatokat lehet gyűjteni a rendszerrel, mint az online áruházakban. Kérdés, hogy ezt ki és mire használja. Kumar a Reutersnek azt mondta, hogy a rendszerrel gyűjtött információkat kizárólag a Just Walk Out boltok támogatásához használhatják.
Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel
Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak