Újabb felmérés látott napvilágot a hazai online kereskedelem teljesítményéről. A friss elemzés szerint csúcsot döntött a megrendelésszám, az átlagos kosárérték viszont csökkent 2020-hoz képest.

A Reacty Digital kutatása szerint a webáruházak magyarországi forgalma 2021-ben nettó 1275 milliárd forintra rúgott, ami 22 százalékos növekedést jelent a 2020-as adatokhoz képest. Ezzel az e-kiskereskedelem részaránya a teljes (üzemanyagok nélküli) kiskereskedelmi forgalomhoz képest 11 százalékra nőtt. (Az összbevétel és a szegmens súlyának most becsült szintje nagyjából egybevág a GKI Digital március végén közzétett adataival. A korábbi kutatás bő 1200 milliárdos forgalmat mutatott ki.)

A Reacty Digital elemzése alapján a megrendelések száma tavaly tovább emelkedett: a közel 87 millió e-kiskereskedelmi rendelés 26 százalékos éves növekedést jelent, egyben történelmi rekord is a hazai online kereskedelemben. Ugyanakkor mindezt az átlagos fogyasztói kosárérték már nem tudta követni, ennek szintje minimális csökkenést mutat. Az okok között a jelentés a vásárlások gyakoribbá válását és a fogyasztói kosár összetételének megváltozását említi.

 

A Reacty Digital felmérésének főbb megállapításai

 

A legnagyobb forgalmú termékkategória 2021-ben a ruházat lett, de továbbra is kiemelt szerepet kapnak a számítástechnikai termékek. A legnagyobb mértékben ugyanakkor az építkezés és felújítás, az élelmiszer, az egészség-wellness, autó-motor és alkatrész, valamint az étel-ital kategóriák nőttek. Utóbbinál nem csupán a tavalyi év elején érvényben lévő korlátozások, hanem a fogyasztói szokások átalakulása is szerepet játszott.

A kínált szállítási módok tekintetében a futárszolgálatok piacvezető szerepe továbbra is megkérdőjelezhetetlen, a webáruházak 90 százaléka kínálja ezt a szállítási módot, míg az összforgalom közel háromnegyede ezen a csatornán keresztül jut el a vásárlókhoz. Általános trend, hogy az online boltok egyre nagyobb mértékben veszik igénybe külső szereplők szolgáltatásait, míg a saját stábbal történő átadás vagy kiszállítás részaránya csökkent. Csomagautomatán keresztüli szállítást már csaknem minden ötödik webáruház kínál. A személyes átvétel igénye a kereskedő telephelyén történő átadásra csökkenést mutat.

Pozitív kilátások

Ami az előttünk álló éveket illeti, a jelentés 2026-ra előretekintve az online kereskedelem jelenlétének további erősödésére számít Magyarországon. Az optimista forgatókönyv szerint négy év múlva a hazai webáruházak forgalma meghaladhatja a 3200 milliárd forintot. Ez a teljes kiskereskedelmi forgalmon belül akár 16 százalékos arányt is jelenthetne. A pesszimistább változat szerint amennyiben a világgazdaságban meglévő problémák (infláció, logisztikai nehézségek, csiphiány, ukrajnai konfliktus stb.) hosszabb távon is fékezőleg hatnak a folyamatokra, a hazai e-kereskedelem "csak" nagyjából duplázódni fog öt év alatt, részaránya pedig nem éri el a 14 százalékot a hazai kiskereskedelmi tortából. A két véglet között elhelyezkedő realista forgatókönyv 140 százalékos növekedéssel és 15 százalékos "tortaszelettel" számol.

Piaci hírek

Rövid nekibuzdulással zökken ki a gödörből a telefonpiac

A tavalyi mennyiséghez képest idén várhatóan 6,2 százalékkal több okostelefont szállíthatnak le globálisan. Ez rá is fér az előző két évet hátramenetben töltő szektorra.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.