A Reacty Digital kutatása szerint a webáruházak magyarországi forgalma 2021-ben nettó 1275 milliárd forintra rúgott, ami 22 százalékos növekedést jelent a 2020-as adatokhoz képest. Ezzel az e-kiskereskedelem részaránya a teljes (üzemanyagok nélküli) kiskereskedelmi forgalomhoz képest 11 százalékra nőtt. (Az összbevétel és a szegmens súlyának most becsült szintje nagyjából egybevág a GKI Digital március végén közzétett adataival. A korábbi kutatás bő 1200 milliárdos forgalmat mutatott ki.)
A Reacty Digital elemzése alapján a megrendelések száma tavaly tovább emelkedett: a közel 87 millió e-kiskereskedelmi rendelés 26 százalékos éves növekedést jelent, egyben történelmi rekord is a hazai online kereskedelemben. Ugyanakkor mindezt az átlagos fogyasztói kosárérték már nem tudta követni, ennek szintje minimális csökkenést mutat. Az okok között a jelentés a vásárlások gyakoribbá válását és a fogyasztói kosár összetételének megváltozását említi.
A Reacty Digital felmérésének főbb megállapításai
A legnagyobb forgalmú termékkategória 2021-ben a ruházat lett, de továbbra is kiemelt szerepet kapnak a számítástechnikai termékek. A legnagyobb mértékben ugyanakkor az építkezés és felújítás, az élelmiszer, az egészség-wellness, autó-motor és alkatrész, valamint az étel-ital kategóriák nőttek. Utóbbinál nem csupán a tavalyi év elején érvényben lévő korlátozások, hanem a fogyasztói szokások átalakulása is szerepet játszott.
A kínált szállítási módok tekintetében a futárszolgálatok piacvezető szerepe továbbra is megkérdőjelezhetetlen, a webáruházak 90 százaléka kínálja ezt a szállítási módot, míg az összforgalom közel háromnegyede ezen a csatornán keresztül jut el a vásárlókhoz. Általános trend, hogy az online boltok egyre nagyobb mértékben veszik igénybe külső szereplők szolgáltatásait, míg a saját stábbal történő átadás vagy kiszállítás részaránya csökkent. Csomagautomatán keresztüli szállítást már csaknem minden ötödik webáruház kínál. A személyes átvétel igénye a kereskedő telephelyén történő átadásra csökkenést mutat.
Pozitív kilátások
Ami az előttünk álló éveket illeti, a jelentés 2026-ra előretekintve az online kereskedelem jelenlétének további erősödésére számít Magyarországon. Az optimista forgatókönyv szerint négy év múlva a hazai webáruházak forgalma meghaladhatja a 3200 milliárd forintot. Ez a teljes kiskereskedelmi forgalmon belül akár 16 százalékos arányt is jelenthetne. A pesszimistább változat szerint amennyiben a világgazdaságban meglévő problémák (infláció, logisztikai nehézségek, csiphiány, ukrajnai konfliktus stb.) hosszabb távon is fékezőleg hatnak a folyamatokra, a hazai e-kereskedelem "csak" nagyjából duplázódni fog öt év alatt, részaránya pedig nem éri el a 14 százalékot a hazai kiskereskedelmi tortából. A két véglet között elhelyezkedő realista forgatókönyv 140 százalékos növekedéssel és 15 százalékos "tortaszelettel" számol.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak