Vállalati oldalról folyamatosan nő az igény az IoT eszközök és szolgáltatások használata iránt, a legtöbbet mégis a szolgáltatók tehetik a dolgok internetének gyors felfuttatásáért. Ezért a hazai piacon úttörő szerepet vállaló Magyar Telekom segítségével néztünk körül, hol is tartunk ma Magyarországon ezen a téren.
Talán a legismertebb hazai IoT-szolgáltatás az online kassza, amely lehetővé teszi a NAV rendszere és a pénztárgépek közötti adatkommunikációt. Az online pénztárgépek rendszere egy olyan hálózat, amelyben mintegy 140 ezer gép csatlakozik egy központi szerverre; mobil adatátvitel biztosítja a 24 órás kapcsolatot, a tapasztalatok szerint lényegében hibamentesen. A folyamatos rendelkezésre állás mellett a biztonság volt a fő szempont, azaz, hogy az azokon átmenő adatokhoz senki nem férhet hozzá, így nem is lehet manipulálni azokat.
Kevesebb költség, hatékonyabb üzemel(tet)és
A vállalkozások üzletmenetét jelentősen javíthatják az egymással kommunikáló gépek, szinte tekintet nélkül a cég méretére, mondta Fülöp Gábor, a Magyar Telekom üzleti értékesítési igazgatója. Az energiarendszerek távfelügyelete nem várt költségektől mentheti meg a cégeket, de a kommunikáló gépek más területeken is hozzájárulhatnak a rezsicsökkentéshez.
Emellett létezik már olyan megoldás is, amelyet az önkiszolgáló automatákat üzemeltető cégek vehetnek igénybe. Míg korábban fix járatokkal töltötték a gépeket, és tízből jó néhány gépet feleslegesen kerestek fel az üzemeltetők, ha a Telekom kiváló minőségű, országosan elérhető mobil adathálózatán keresztül monitorozzuk a gépek állapotát, akkor csak oda mennek, ahol szükség van rájuk, tehát rengeteg időt és üzemanyagot meg tudnak spórolni – mesélte a szakember. Lehetséges távolról az automaták átárazása, vagy épp a be- és kikapcsolása is.
Üzletileg egyébként hamar megtérül egy ilyen komplett megoldás kialakítása, noha nem filléres dologról van szó, árulta el Fülöp Gábor. Egyre több vállalkozás havidíjas szolgáltatás keretében venné igénybe a modern megoldásokat, míg mások ragaszkodnak a saját üzemeltetéshez.
Úton, útfélen
A gépjárművekben alkalmazott csatlakoztatott eszközök terjedését segíti, hogy 2015-től kezdődően minden új, az EU területén forgalomba hozott autóba be kell szerelni egy M2M alapú automata segélyhívó rendszert. Ezen túlmenően a Telekom részt vesz az iData flotta-kommunikációs rendszer fejlesztésében. A rendszerbe kötött cégautókkal a sofőrök megszakítás nélkül használhatják a különböző funkciókat, miközben a flottamenedzserek munkáját segítik, hogy monitorozzák gépkocsiparkjuk mozgását.
Az M2M megoldások egyszerre növelik a sofőrök kényelmét és lökést adnak a járművek biztonsági teljesítményének is. A hálózatba kapcsolt autók menet közben frissítik navigációs rendszerüket a forgalmi információk alapján, és gyorsabb útvonalakat javasolnak vezetőjük számára, akik eközben biztonságosan figyelhetik az utat. A jármű-telematika figyelmeztető jelzéseket küld abban az esetben, ha az autónál működési rendellenességet tapasztal, sőt még a szervizbe is szerez időpontot, amikor fogadni tudják a javításra váró autót, részletezte a rendszer működését Fülöp Gábor.
Az M2M adatok folyamatosan online elérhetők bárhonnan a Telekom hálózatának köszönhetően, tette hozzá az értékesítési igazgató. .
Üzleti appok
A dolgok internetének terjedését szolgálta a Telekom Üzleti appok versenyének idei témája. A nyolc, régiós országban meghirdetett esemény az Internet of Things lehetőségeivel foglalkozott, és célul tűzte ki, hogy a kis- és közepes vállalkozások felismerjék, milyen sokféle innovatív IoT megoldás áll rendelkezésre mindennapi munkájuk egyszerűsítésére, segítésére.
A közel félmillió látogatót és negyvenezer szavazatot hozó versenyre 28 hazai pályázó nyújtotta be jelentkezését. A legjobb hazai üzleti app díjat az Accessium Kft. e-Access felhőalapú beléptető rendszerének ítélte oda a zsűri. Az E-Access egyben a Deutsche Telekom nemzetközi – 160 pályázattal lezajlott - versenyének fődíját, a Legjobb Nemzetközi IoT megoldás címet is megnyerte.
"Idén is számos innovatív, értékes ötlettel találkozhattunk a pályázatok között, reméljük, hogy a kis- és közepes vállalkozók is egyre nyitottabbak lesznek a munkájukat a mindennapokban is segítő legmodernebb technológiákra" – mondta a Magyar Telekom üzleti értékesítési igazgatója.
Az IoT szolgálatában
Az M2M rendszeren belül a Telekom egykapus kapcsolatként működik a számos kis szoftver és hardverszolgáltató, valamint az end-to-end alkalmazásokat kereső ügyfelek között. Több mint 142 millió mobil ügyféllel, helyi jelenléttel mintegy 50 országban, valamint a T-Systems vállalaton keresztül informatikai és integrációs képességei révén, a vállalat M2M portfólióját a nagy kapacitású mobil kommunikációs hálózat, az informatikai know-how, valamint a helyi értékesítési, szolgáltatási és üzemeltetési jelenlét teszi teljessé.
A Gartner Magic Quadrant felmérése szerint a menedzselt gép-gép közötti, machine to machine szolgáltatásokat nyújtó vállalatok között vezető Deutsche Telekom arra is felhasználja szakértelmét és kapcsolatrendszerét, hogy különböző partnereket összehozzon az M2M rendszerén belül, ezért is indította el tavaly októberben European M2M Partner Programját, amelynek célja a helyi szinten sikeres M2M megoldások európai piacra történő bevezetése.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak