Minél jobb az üzletmenet-folytonossággal, és minél gyorsabb a katasztrófa utáni helyreállítással, annál kisebbek a veszteségek. A cégek mégis keveset költenek erre.

Mivel ma a szervezetek működését egyre bonyolultabb IT-rendszerek segítik, alapvető elvárás, hogy az IT-szolgáltatások zökkenőmentesen működjenek, azaz az üzletmenet-folytonosság egyre inkább IT-kérdés is. Ugyanakkor – állítja a Forrester Research egy a NetIQ megbízásából készített felmérése –, az incidensek utáni helyreállítást segítő, gyorsító technológiák közel sem terjedtek el olyan arányban, mint azt a szervezetek elvárásai indokolnák. A kutatás elsősorban a katasztrófa-helyreállítási, valamint az üzletmenet-folytonossági trendeket vizsgálta.

Az IT büdzsé alig több mint huszadát költik üzletmenet-folytonosság biztosítására

A felmérés szerint a szervezetek 2010-ben az IT-kiadásaik 5,27 százalékát fordították az üzletfolytonosság és a katasztrófák utáni helyreállítás biztosítására, de még 2012-ben is csupán 6,15 százalékát, azaz az erre fordított erőforrások nem követték a követelmények és elvárások növekedését – állítják a kutatók.

A rendelkezésre állással, illetve a helyreállítás gyorsaságával kapcsolatos igények folyamatosan nőnek. Három éve még akár az is elfogadható reakcióidő volt, hogy egy kritikus rendszer helyreállítása órákat vett igénybe, manapság viszont már túl magas a költsége egy ilyen kiesésnek. 2010-ben a vállalatoknak mindössze a harmada számolt azzal, hogy egy órán belül kell helyreállítani a működés szempontjából kritikus fontosságú rendszereit katasztrófa esetén. Arányuk azonban ma már 50 százalék fölött van.

Elvárások az üzletileg kritikus rendszerek helyreállítási idejére 3 éve (belső kör) és jelenleg

Forrás: Forrster Research

A kutatás szerint az RPO-t (Recovery Point Objective), amit az üzletmenet-folytonossági terv határoz meg, radikálisan csökkent az elmúlt három év alatt: a szervezetek működése szempontjából kritikus rendszerek esetében a 2010-ben mért átlagos időhöz képest öt órával csökkent. 2010-ben még csak a vállalatok 39 százalékánál volt elvárás az, hogy a rendszerei működését egy órányinál kevesebb adatvesztés mellett kelljen helyreállítani. Idén az ezt elváró cégek aránya már 61 százalék volt.

Természetesen a katasztrófa-helyreállítási terveket, illetve az azokhoz kapcsolódó eljárásokat rendszeresen tesztelni kell, és a mindenkori infrastrukturális, szervezeti, üzleti és biztonsági környezetnek megfelelően módosítani, frissíteni kell. Ezzel kapcsolatban a Forrester a biztonsági rendszerek tesztelésének gyakoriságára is rákérdezett. Az eredmények azt mutatják, hogy azok a szervezetek, amelyek katasztrófa-helyreállítási tervekkel, illetve megoldásokkal rendelkeznek, az esetek többségében legalább évente egyszer felülvizsgálják azok hatékonyságát. Mindössze a válaszadók 12 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nem foglalkozik teszteléssel.

Ha sérül az üzletmenet-folytonosság...

Az üzletmenet-folytonosság sérülésének vannak közvetlen hatásai, ha még azok nem is mérhetők minden esetben teljesen egzaktul. Termelő vállalatok esetében persze viszonylag könnyen mérhető a közvetlen hatás: a termeléskiesés, a munkaidejüket tétlenül töltő alkalmazottak stb. jól mérhető károkat okoznak.

Vannak azonban közvetlen hatások is. A New York Times oldalát például idén augusztusban egy közel kétórás áramszünet bénította meg. Bár a két óra talán nem tűnhet soknak egy szerkesztőség életében, egy olyan időszakban, ami épp egy hírdömping időszakára esett, komoly veszteségeket okozott a lapnak. Többek között azért, mert a konkurens lapok azonnal kihasználták a lehetőséget, hogy magukhoz csábítsanak New York Times-törzsolvasókat, például azzal, hogy átmenetileg elérhetővé tettek fizetős tartalmakat is.

Könnyebben belátható a következmények súlyossága, ha például egy felhőszolgáltatónál lép fel probléma az üzletmenet-folytonosságban. A Google-nél vagy az Amazonnál például egy percnyi kiesés is dollármilliókban mérhető károkat okoz. És ez még csak a közvetlenül mérhető következmények.

Az ilyen incidenseknek azonban van egy sor közvetett, elhúzódóan jelentkező hatása is. Ilyenkor ugyanis sérülhetnek a megfelelőségi követelmények, melyek szankciókat, akár pénzbüntetést is vonhatnak maguk után, elveszhetnek kedvezmények. Szintén hosszabb távon jelentkező hatás gyakorol egy ilyen incidens az ügyfelekre és a stratégia partnerekre, de negatívan hat az alkalmazottak moráljára és az IT-vel szembeni bizalmára is. Végső soron minden szinten sérülhet a cég jó hírneve.

Adatok másolása az elsődleges és a recovery tároló között

Forrás: Forrster Research

A felmérést megrendelő NetIQ szerint a ma már virtualizációra támaszkodó technológiák sokat segíthetnek  a gyors helyreállításban. A virtuális gépek ugyanis percek alatt elindíthatók, és futtathatók közvetlenül a virtuális infrastruktúrában. Ilyen környezetben ugyanis a biztonsági másolat adathordozója egyben helyreállítási környezetként is funkcionálhat. Érdekes módon bár a virtualizáció ma már általánosan alkalmazott technológia, a disaster recovery esetében ez a megközelítés egyelőre kevésbé terjedt el: mint arra a Forrester kutatása rávilágít, továbbra is a szalagos mentések vannak túlsúlyban a helyreállítást biztosító eljárások között.

(A cikk a Biztonságportálon megjelent írás szerkesztett változata.)

Biztonság

Megérkezett és szintlépést ígér az OpenAI GPT-5 modellje

A GPT-5 állítólag önálló munkára és összetett problémák megoldására is stabilan képes, az OpenAI vezérigazgatójának év eleji jóslata alapján pedig az ilyen "MI-ügynökök" nemsokára "csatlakozhatnak a vállalati munkaerőhöz". A kritikusok szerint ehhez azért többre lenne szükség a mindig valamivel jobb GPT-kiadásoknál.
 
A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.