A Samsung Electronics a valaha volt legerősebb termékeként reklámozza a Dél-Koreában február legvégén piacra dobott Galaxy S22 okostelefonokat. A gyártó állításával azonban a korai felhasználók egy része nagyon nem ért egyet. A probléma súlyossági fokát jelzi, hogy a mobilokat áruló telekommunikációs szolgáltatók alig néhány héttel a prémium termék megjelenését követően drasztikus árcsökkentésre kényszerültek. A Reuters beszámolója szerint a "korrekció" mértéke megközelíti az 50 százalékot is.
Döcög a proci
A fogyasztói panaszok legfőbb forrása egy a cég által már korábban is alkalmazott teljesítménykezelő szoftver, amely a beszámolók szerint drasztikusan lassítja a készüléket a processzorigényes alkalmazások használatakor. Az ügyben időközben a tisztességes piaci viszonyok felett őrködő helyi hatóság is vizsgálatot indított.
Ahogy március elején mi is megírtuk: a Game Optimizing Service (GOS) applikáció elvben kizárólag a játékok teljesítményét optimalizálja (az akkumulátor élettartamának javítása és a hőtermelés csökkentése érdekében) az androidos telefonokon, de a beszámolók szerint a program hatóköre ennél lényegesen nagyobb. A felhasználók arra panaszkodtak, hogy rengeteg alkalmazás és szolgáltatás, például a Netflix, a Samsung Pay és még a telefon tárcsázója is rosszul fut, amikor a GOS aktív. A Geekbench mérései alapján a szoftver akár 46 százalékkal is lelassíthatja az S22 processzorát.
A vásárlóknak nagyon nem tetszik, hogy minderről nem tájékoztatták őket a hivatalos reklámanyagokban, illetve az is problémaként merült fel, hogy a programot nem lehet letiltani. Mint fentebb írtuk, maga a GOS alkalmazás nem új funkció: már 2016-tól feltűnt a Galaxy okostelefonok korábbi generációinál. Ezeken a régebbi készülékeken a felhasználók bizonyos trükkökkel megkerülhették a "felügyeletet", de a kiskaput a One UI 4.1-es frissítésével a Samsung bezárta.
A Samsung a március legelején feltámadó népharagot azzal igyekezett csillapítani, hogy gyorsan összedobott egy szoftverfrissítést, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy a teljesítményt prioritásként kezeljék.
Mindez legalább 1885 fogyasztót nem győzött meg, akik csoportos keresetet nyújtottak be azzal érvelve, hogy a Samsung marketingkampánya túlságosan rózsás képet fest az S22 teljesítményével kapcsolatban. A vásárlókat képviselő ügyvéd a problémát egy kérdéssel érzékeltette: "Ha a Porsche sebességhatára 100 kilométer/óra lenne, akkor is megvennéd?" A dühös emberek mindenesetre gyűlnek, mert az ügyvéd azt is hozzátette, hogy mintegy 1500-an csatlakoztak már csatlakoztak egy második csoportos kereset benyújtásához.
Felemás számok
A Samsung tájékoztatása szerint a megjelenést követő hatodik héten az S22-sorozat eladásai elérték az 1 millió darabos szintet. Ez két héttel kevesebb, mint amennyire az előző generációnak volt szüksége ugyanekkora forgalom eléréséhez. Úgy tűnik tehát, hogy hiába a nagy felzúdulás, magát az eladási volument ez egyelőre nem rontotta túlságosan.
Ugyanakkor potenciális PR-katasztrófáról árulkodik az, ahogy a helyi telekommunikációs szolgáltatók kezelték a készülékeket. A Reuters beszámolója szerint mindhárom nagy dél-koreai telkónál jelentősen megemelték a készülékvásárláskor biztosított támogatást. Egy S22-modell ára így 999 ezer wonról gyorsan 549 ezerre csökkent. Egy a hírügynökségnek névtelenül nyilatkozó iparági szakember szerint mindez arra utal, hogy az árcsökkentés költségét maga a gyártó állhatja.
A Samsung egyébként épp a héten jelezte, hogy április végén esedékes negyedéves jelentése több szempontból is kiemelkedő számokat hozhat. Az üzemi eredmény például várhatóan a másfélszeresére nő az egy évvel korábban elért szintnek.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak