A kijárási korlátozások és a tömeges otthoni munkavégzés miatt egyes régiókban közel nyolcszorosára ugrott Redmond cloudos szolgáltatásainak igénybevétele. A nem éppen szokványos időszak kezelésére a cég több eszközt is bevet, melyek célja az alapvető cloudos szolgáltatások zökkenőmentes biztosítása.
775 százalékos élénkülés
Miközben globálisan az egészségügyi vészhelyzet mellett a súlyos gazdasági visszaesés lehetősége fenyeget, bizonyos területeken sosem látott fellendülést tapasztalnak. Ide tartozik a Microsoft cloudos üzletága is. A vállalat már korábban világossá tette, hogy bizonyos alkalmazásokat és ügyfeleket kiemelten fog kezelni a kritikus időszakban. Ide tartoznak az egészségügyhöz köthető témák, illetve általánosságban azok a szervezetek, amelyek működése elengedhetetlen a járvány okozta krízisben.
A múlt hét szombaton megjelent újabb blogbejegyzésben a Microsoft egyrészt tájékoztatást ad az elmúlt napok tapasztalatairól, másrészt több konkrét intézkedést is említ, amelyekkel igyekeznek biztosítani az infrastruktúra működését. Természetesen minden, a távmunkát támogató szolgáltatás esetében látni a felívelő görbét. Így például fokozódott a Microsoft Teams, vagy a Windows Virtual Desktop igénybevétele is. Elöbbinek immár 44 millió naponta aktív felhasználója van, akik 900 millió percet töltöttek az elmúlt héten online videokonferenciákkal és hanghívásokkal. A Windows Virtual Desktop több mint háromszoros növekedést mutat, ám ennél is jelentősebb, konkrétan 775 százalékos volt a cloudos szolgáltatások általános növekedése azokban a régiókban, ahol szigorú korlátozásokat léptettek életbe a járvány megfékezésére.
A lámpák zölden tartása végett a cég kénytelen volt bizonyos korlátozásokat bevezetni. Ide tartozik egyes ingyenes szolgáltatások felfüggesztése, illetve az új előfizetőknél is életbe lépett egyfajta "puha korlát", ami néhány erőforrás esetében csak igénylést követően ad lehetőséget a használatra. Amíg a kapacitások bővítése zajlik a háttérben, a vállalat néhány nem létszükségletű funkciót is alacsonyabb fokozatra kapcsol. A Teams esetében például ritkábban ellenőrzi a rendszer a felhasználók elérhetőségi státuszát, illetve a videó minőségéből is visszavesznek egy kicsit.
Bár a Microsoft support fórumán szép számmal találni például SQL-problémákról beszámoló Azure-ügyfeleket, a cég blogposztja szerint a megnövekedett terhelés ellenére sikerült "jelentős kiesések nélkül" kiszolgálni a cloudos igényeket. Ugyanakkor azt a hivatalos tájékoztatás is megemlíti, hogy egyes helyeken bizonyos feladatokat nem sikerült tartani a szokásos, 99,99 százalékos szolgáltatási szintet.
Nincsenek egyedül
Nem a Microsoft az egyetlen cég, ahol hasonló problémák adódtak. A Facebooknál például úgy kell a vírus miatt csúcsra járatott alkalmazásait és közösségi platformjait egyben tartani, hogy a céges kultúrában eddig valóságos szitokszóként szerepelt a távmunka.
Végső soron persze a leglényegesebb elem az, hogy maguk a helyi távközlési szolgáltatók és az adott térség internetes hálózata képes-e megbirkózni a nem várt terheléssel. Szerencsére ebből a szempontból Magyarország kifejezetten jól áll. A jellemzően sűrűn kiépített, nagy sávszélességet biztosító infrastruktúra egyelőre megfelelő alap arra, hogy komolyabb technikai probléma, üzemkiesés nélkül lehessen otthonról is dolgozni.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak