Egy amerikai cég után egy magyar pénzügyi startup, a Barion keltette fel az egy éve kockázati befektetőként is működő cseh Home Credit Group figyelmét. A hazai fintech cég online- és mobilfizetési szolgáltatását 2600 webáruház használja, illetve több mint 700 ezer ügyfél fizetett már a rendszerrel, többmilliárd forintos éves forgalmat lebonyolítva.
Termékfejlesztésre és létszámbővítésre is jut a pénzből
A hazai társaság a most bejelentett tőkeinjekció első ütemében kapott két millió euróval termékfejlesztésbe és létszámnöveléssel járó régiós terjeszkedésbe kezd, az elsők között éppen Csehországban, ahol jóval több 35 ezret is meghaladó a webáruházak száma és másfélszer annyian vásárolnak online mint nálunk.
A magyar fintech vállalkozás a Sense/Net Zrt.-ből vált ki 2015-ben. Az azóta eltelt két év alatt a társaság két lépcsőben mintegy 150 millió forint befektetéshez jutott a technológiai szektorból is jólismert hazai üzleti angyaloktól. Egyikük Pecsenye Roland, aki az eddigi legnagyobb hazai fintech akvizíciót, az IND csoport felvásárlását bonyolította le. Mint korábban megírtuk a miskolci székhelyű társaságot a londoni székhelyű Misys vette meg mintegy 18 milliárd forintért. A másik befektető Nemes Dániel, aki az egyik első magyar internetszolgáltató, a Telnet alapítója.
Aztán jött Csehország leggazdagabb üzletembere, Petr Kellner, aki fantáziát látott a magyar cégben. A Forbes által mintegy 14,5 milliárd dollárra becsült vagyonnal rendelkező Kellner befektetői csoportja, a PPF Group a többségi tulajdonosa a Barionban az első körben 20 százalékos tulajdont szerző Home Credit Groupnak.
A cseh befektetőnek tetszett a szokatlan üzleti modell
A cseh cégről annyit mindenképpen tudni kell, hogy Csehországban és Oroszországban piacvezető a lakossági pénzügyi szolgáltatások területén, de Kínában, Indiában, Dél-Kelet Ázsiában és az Egyesült Államokban is van érdekeltsége.
Bíró Tamás, a Barion társalapítóka és marketing vezetője a bejelentéssel kapcsolatban elmondta, hogy a nemzetközi terjeszkedés finanszírozásához olyan külföldi kockázati tőkebefektetőt kerestek, aki hisz a növekedés-orientált modellükben. Reméli, hogy a befektetéssel a tőkeinjekción túlmenően ki tudják majd használni a Home Credit Group kiterjedt nemzetközi kapcsolatrendszerét és a pénzügyi szektorban megszerzett tapasztalatát is.
Kiss Sándor társalapító, vezérigazgató szerint a cseh befektető figyelmét főként az innovatív üzleti modelljükkel hívták fel magukra. A Barion nem a tranzakciós díjakból akar elsősorban megélni, hanem az e-kereskedelemben rejlő adatbizniszből. Nem kisebb célt tűztek ki maguk elé, mint hogy létehozzák a világ legnagyobb vásárlói adatbázisát. A szolgáltatását egyelőre Magyarországon kínáló társaság szolgáltatásáért a kereskedőktől csak kisebb jutalékot számít fel, de emellett a vásárlások adataihoz is hozzájut a cég. Az így megszerzett adatokat azonban nem továbbértékesítési céllal gyűjti, hanem, ahogy a vezérigazgató fogalmazott, a vásárlóknak kedvező további személyre szabott marketingszolgáltatásokat tervez rájuk.
A kontinensen első körben a cseh, a dán, az osztrák, a szlovák és a szlovén piacon indulnak el. Későbbi cél a teljes Európai Gazdasági Térségre kiterjesztett tevékenység, amire már most megszerezték a szükséges engedélyeket. A Barion rendszert egyébként a cég, Magyarország eddigi egyetlen elektronikuspénz-kibocsátó engedéllyel rendelkező intézményeként üzemelteti.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak