Az NMHH éves médiapiaci jelentése szerint itthon is az Alphabet és a Meta párosa söpri be online a felhasználói figyelem és a hirdetői forintok többségét.

Kiadta a hazai médiapiac helyzetéről szóló éves jelentését a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH). A több mint 200 oldalas kiadvány [PDF] címében ugyan a 2024-es évszám szerepel, de az anyag jellemzően 2023-ra vonatkozó kutatási adatok alapján von le következtetéseket. 

Utóvédharcot vívó tévé

Az internetezéssel, az online platformok használatavál töltött idő növekedésével párhuzamosan a legtöbb hagyományos médiacsatorna veszít jelentőségéből. Az NMHH szerint ugyanakkor az online szolgáltatások népszerűségének növekedése ellenére a televízió továbbra is megkerülhetetlen médium Magyarországon, hiszen a háztartások 95 százaléka 2023-ban is rendelkezett televíziókészülékkel, és a lakosság 71 százaléka tévézett kisebb-nagyobb rendszerességgel.

A nyomtatott sajtó a tévéhez képest is rosszabb helyzetben van: immár hosszú idő óta tartó trend szerint az emberek egyre kevesebben és kevesebbszer vesznek kézbe újságot, magazint. Ugyanez nem igaz a rádióra, hiszen a jelentés alapján a hazai lineáris rádiós kínálatban 2023-ban nem történt érdemi változás, ugyanakkor szinte minden korosztályban nőtt a rádióhallgatásra fordított idő.

Mindent felfaló online óriások

Ami az online használatot és tartalomfogyasztást illeti, a legnagyobb platformok üzemeltetőinél csapódik le szinten minden pozitívum. 2023-ban már a 15 éves vagy az annál idősebb lakosság 84 százaléka volt internethasználó. Az internetezéssel töltött átlagos idő több mint 10 százalékkal nőtt tavaly, napi 4,3 órára emelkedett. Ez a növekedés azonban nem volt általános: a felmérési adatokból az látszik, hogy tavaly még a legnépszerűbb hazai online sajtótermékek is elveszítették az olvasótáboruk átlagosan 9,2 százalékát. A jelentést ezt arra vezeti vissza, hogy a felhasználók egyre inkább megelégednek a közösségi média felületein megjelenő egysoros hírekkel.

Mindez az egyensúlytalanság látványosan kirajzolódik a reklámbevételek eloszlásánál is. Tavaly az ezermilliárd dolláros globális reklámpiaci torta több mint fele öt nagy technológiai céghez folyt be: Alphabet (Google, YouTube), Meta (Facebook, Instagram) Amazon, ByteDance (TikTok, Douyin) és Alibaba. Csak az online költéseket nézve az Alphabet és a Meta kettőse a forgalom 60 százalékát tette zsebre. Itthon még aránytalanabb a helyzet: a 120 milliárd forintosra becsült 2023-as online hirdetési piac mintegy négyötödét az Alphabet és a Meta szerezte meg.

Nem valószínűsíti a helyzet gyors megváltozását a kiadvány új, a mesterséges intelligencia és a médiapiac kölcsönhatásait elemző fejezete sem, amely szerint az MI-alapú megoldások alkalmazásával az egyébként is technológiai előnnyel bíró óriásplatformok további előnyhöz jutnak.

Közösség & HR

CIO Klub Podcast #62: Aki felkészül, az győz, avagy a kiberbiztonság buktatói

A CIO Hungary 2025 első napjának zárásaként a vállalatok biztonsági kihívásainak kezelési lehetőségeit vitatták meg szakemberek. A beszélgetés felvételével segítünk felidézni a tanulságokat.
 
Hirdetés

A kifizetett energia
60%-a elvész, de egy audit feltárja, hol folyik el a pénzünk

A Schneider Electric energiahatékonysági szolgáltatása átfogó megoldást kínál, amely támogatja a cégek energiahatékonyság-növelési programjaik megvalósításában, az iparágban vezető megoldások, szolgáltatások és szakértők segítségével.

A vállalati IT-rendszerek egyik legnagyobb kihívása ma már nem a hardver beszerzése vagy a szoftverek integrációja, hanem az üzemeltetés. A modern storage-megoldások válasza erre az automatizáció és a menedzsment egyszerűsítése.

a melléklet támogatója az EURO ONE

Hirdetés

Hatékony adattárolás, biztonságosabb működés: HPE storage az EURO ONE szakértelmével

Az adatmennyiség rohamos növekedése, a kritikus üzleti alkalmazások rendelkezésre állási követelményei és a kiberbiztonsági fenyegetések mind olyan tényezők, amelyek túlmutatnak a hagyományos storage-megoldások képességein.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.