Pont azt nem sikerült elérni, ami az ambiciózus cél lett volna: bevonzani az iparági szereplők többségét.

A Maersk és az IBM bemutatta Az early adopterek nehéz élete című, digitális technikával készült 4DX moziját. Mindössze négy év kellett, hogy bebizonyosodjon: a való életben nem minden úgy működik, mint ahogy a laborban kikísérletezték. Az IBM és a világ egyik legnagyobb szállítmányozási vállalata, a dán Maersk kétévnyi fejlesztés után vitték piacra közös munkájuk gyümölcsét, egy blockchain-alapú szállítmányozási platformot.

Két napja azonban bejelentették: leállítják az egész platformot, és bezárják a platformra alapított közös céget, a TradeLenst. Az ügyfeleknek 2023 első negyedévének végéig van lehetőségük elhagyni a süllyedő hajót. A TradeLens azt ígérte, a platform kivezetésénél minden támogatást megad az ügyfeleinek, hogy ne legyen fennakadás az üzleti folyamataikban.

Az IBM és a Maersk 2018-ban azzal az ambiciózus céllal vitte piacra blockchain-alapú fejlesztéseit, hogy azokkal forradalmasítja a globális ellátási láncokat: javítja a nyomon követhetőséget, és gyorsítja a folyamatokat. A közös vállalat két megoldását egyaránt az IBM Blockchain Platform technológiai alapjaira építették. Az egyik egy ún. hajózási pipeline volt, amely lehetővé tette az áru mozgásának valós idejű, transzparens nyomon követését. A másik egy okosszerződés-rendszer, amely közvetlen, gyors, olcsó és biztonságos alternatívája szeretett volna lenni a szállítmányozáshoz kapcsolódó, idő- és papírigényes folyamatoknak.

Az áttörés azonban elmaradt, amit a projekt leállításáról szóló közleményben Rotem Hershko, a Maersk üzleti platformokért felelős vezetője azzal magyarázott, hogy nem valósult meg a globális iparági együttműködés igénye – jelentsen ez bármit is. Ezzel együtt a fejlesztést sikeresnek, a platformot pedig életképesnek nevezte. Aztán persze az is kiderül, mit ért Hershko az együttműködési igény meg nem valósulásán. A TradeLens bezárásában ugyanis tisztán üzleti megfontolások vezérelték a két nagyvállalatot: "nem érte el a kereskedelmi életképességnek azt a szintjét, amely ahhoz szükséges, hogy önálló vállalkozásként folytassa működését..." Azaz valószínűleg nem volt kellő mennyiségű megrendelésállománya, így folyamatosan finanszírozni kellett a működését.

Alap use case-nek tűnt

Amikor a kezdeményezést a két vállalat beharangozta, kevesen vonták kétségbe, hogy a megoldás sikerre van ítélve. Szakértők akkoriban egyöntetűen úgy vélték, hogy a szállítmányozási ipar, illetve az ellátási láncok működtetése egyfajta iskolapéldája lesz a blokklánc technológia alkalmazásának. És valóban: hol lenne logikusabb olyan rendszert használni, amely kriptográfiai eszközök segítségével kapcsolja össze nyilvántartások elosztott főkönyvét úgy, hogy a tranzakciók rögzítése után azok nem módosíthatók nyom nélkül? (Ha az elmúlt években konferenciáinkon valaki blockchain témájú előadást tartott, a use case-k között szinte biztosan felsorolta a szállítmányozást és az ellátási láncokat.)

A matek azonban valahogy mégsem jött ki. A TradeLens ingyenes ajánlatok, előfizetések és tranzakciós díjak keverékével kísérletezett. Eredetileg úgy számoltak, hogy konténerenként 25 dollárt kereshetnek egy úton, ami a konténerek átlagos szállítási költségének mindössze 1 százaléka. Ebből aztán már könnyen ki lehetett számítani a potenciális bevételt: a 25-öt megszorzunk az egy év alatt fuvarozott konténerek számával...

Azzal azonban valószínűleg nem számoltak, hogy a konkurens fuvarozók ódzkodnak majd attól, hogy egyik legnagyobb konkurensük rendszerét használják az üzleti folyamataikban, még ha az olyan rendkívül jó is.

Az iparág digitalizálása mindezzel együtt továbbra is fontos lesz a Maersknek. Közleményében hangsúlyozta, folytatja az ellátási láncok digitalizálását segítő fejlesztéseit, de inkább más megoldásokon keresztül innoválja majd az iparágat. A további fejlesztésekhez azonban felhasználják a TradeLensben felgyülemlett tudást is.

Piaci hírek

Arcvonásaik alapján szúrja ki az ittas vezetőket a mesterséges intelligencia

Az ausztrál tudósok által alkotott technológia ránézésre is elég pontosan megmondja, ha valaki túl részeg ahhoz, hogy járművet vezessen.
 
Nincs automatikus és egyszerű út a felhőnirvánába, pedig a buktatók többségét viszonylag egyszerűen el lehetne kerülni.

a melléklet támogatója a 4iG Nyrt.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.