Az OpenAI nagyon sok pénzt szeretne költeni a közeljövőben, az előfizetésekből azonban egyelőre nem csörög be elég a kasszába. A hirdetések viszont lehetőséget adnának a 800 milliós felhasználói bázis "termőre fordítására".
Hirdetés
 

Mostanra szinte menetrendszerűen érkeznek a pletykák az OpenAI berkeiben felmerülő tervekkel kapcsolatban. Ha hinni lehet a sajtóértesüléseknek, akkor a közeli tőzsdére lépést fontolgató, mostanság 500 milliárd dollárra taksált fejlesztőműhely hirdetések elhelyezésével próbálhatja meg felpumpálni bevételtermelő képességét.

A Financial Times riportja alapján a ChatGPT-vel világhírűvé vált cégnél ötéves időtávban hozzávetőleg 1000 milliárd dollárt szeretnének elkölteni. Ennek a gigantikus összegnek a nagy része a modellek fejlesztésére és üzemeltetésére menne, hiszen a mesterséges intelligencia futtatásához hatalmas adatközponti kapacitásra van szükség.

A grandiózus kiadásokat nem lehet kizárólag a láthatólag még mindig lelkesen áramló befektetői tőkéből fedezni, a vállalati bevételek azonban egyelőre teljesen más dimenzióban mozognak. A pénzügyi lap forrásai szerint a ChatGPT 800 millió felhasználójából mindössze 5 százalékot sikerült fizetős csomagokba terelni, összességében pedig évente 13 milliárd dollárnyi bevételt tud felmutatni a cég. Ez nemhogy a profitábilis működéshez, de a rapid módon terebélyesedő veszteséghalom érdemi csökkentésére sem elég. A résztulajdonos Microsoft pénzügyi jelentése alapján az OpenAI a legutóbbi negyedévben 11,5 milliárd dollárnyi mínuszt hozhatott össze.

Csak vegyék és vigyék!

A nehéz helyzetből az egyik lehetséges kilábalást a reklámok bevezetése jelentheti, amivel kapcsolatban éppen folynak a megbeszélések az OpenAI berkein belül. A The Information múlt héten megjelent cikke szerint a vállalat által megrendelt fókusz csoportos felmérések azt mutatják, hogy a felhasználók egy része már most is azt gondolja, a generatív algoritmus válaszait befolyásolni lehet szponzorpénzekkel. Ennek mentén pedig házon belül azzal érvelnek, hogy akkor abból sem lehet nagy probléma, ha tényleg elkezdik hirdetésekkel túzdelni a ChatGPT szövegeit.

A lap úgy tudja, már 630 egykori Meta-alkalmazott dolgozik az OpenAI-nál, ami hozzávetőleg a teljes állomány ötödét adja. A Mark Zuckerberg birodalmát megjárt szakemberekkel pedig lehetőség adódhat a Metához hasonló üzleti modell kiépítésére, ahol a fókusz egyértelműen a Facebookon, Instagramon és társain futó hirdetési platformon és az abból kisajtolható maximális bevételhalmon van.

Mindezektől függetlenül az előfizetési pénzek feltornázása sem került le a napirendről. Ezt bizonyítja, hogy az 5 dollárért kínált legolcsóbb, eredetileg csak a fejlődő régiókra tervezett Go csomagot elkezdték egyes európai országokban árulni. A többek között Ausztriában, Csehországban, Dániában és Lengyelországban elérhető konstrukcióval az ingyenes változathoz képest enyhébb korlátozásokat, napi limiteket kapnak az ügyfelek, ám bizonyos fejlettebb modelleket, szolgáltatásokat ezzel sem lehet használni.

(Kép: OpenAI)

Piaci hírek

Az ingatlanosok is felfedezték, hogy milyen klassz dolog a mesterséges intelligencia

Szaporodnak a hamisított videós bejárások, tágulnak a lakások, néha pedig felbukkan a semmiből egy-egy hallucinált lépcső is – a lakáskeresők pedig vadászhatnak a generatív MI jeleire a hirdetésekben, ha van hozzá kedvük és idejük.
 
A vállalati IT-költések a hagyományos, tőkebefektetésen alapuló modellről egyre inkább a szolgáltatásalapú, üzemeltetési költségekre épülő megközelítés felé tolódnak el. Utóbbi rugalmasabb, azonban a teljes birtoklási költség sokszor csak utólag válik láthatóvá.

a melléklet támogatója a 4iG

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.