Mostanra szinte menetrendszerűen érkeznek a pletykák az OpenAI berkeiben felmerülő tervekkel kapcsolatban. Ha hinni lehet a sajtóértesüléseknek, akkor a közeli tőzsdére lépést fontolgató, mostanság 500 milliárd dollárra taksált fejlesztőműhely hirdetések elhelyezésével próbálhatja meg felpumpálni bevételtermelő képességét.
A Financial Times riportja alapján a ChatGPT-vel világhírűvé vált cégnél ötéves időtávban hozzávetőleg 1000 milliárd dollárt szeretnének elkölteni. Ennek a gigantikus összegnek a nagy része a modellek fejlesztésére és üzemeltetésére menne, hiszen a mesterséges intelligencia futtatásához hatalmas adatközponti kapacitásra van szükség.
A grandiózus kiadásokat nem lehet kizárólag a láthatólag még mindig lelkesen áramló befektetői tőkéből fedezni, a vállalati bevételek azonban egyelőre teljesen más dimenzióban mozognak. A pénzügyi lap forrásai szerint a ChatGPT 800 millió felhasználójából mindössze 5 százalékot sikerült fizetős csomagokba terelni, összességében pedig évente 13 milliárd dollárnyi bevételt tud felmutatni a cég. Ez nemhogy a profitábilis működéshez, de a rapid módon terebélyesedő veszteséghalom érdemi csökkentésére sem elég. A résztulajdonos Microsoft pénzügyi jelentése alapján az OpenAI a legutóbbi negyedévben 11,5 milliárd dollárnyi mínuszt hozhatott össze.
Csak vegyék és vigyék!
A nehéz helyzetből az egyik lehetséges kilábalást a reklámok bevezetése jelentheti, amivel kapcsolatban éppen folynak a megbeszélések az OpenAI berkein belül. A The Information múlt héten megjelent cikke szerint a vállalat által megrendelt fókusz csoportos felmérések azt mutatják, hogy a felhasználók egy része már most is azt gondolja, a generatív algoritmus válaszait befolyásolni lehet szponzorpénzekkel. Ennek mentén pedig házon belül azzal érvelnek, hogy akkor abból sem lehet nagy probléma, ha tényleg elkezdik hirdetésekkel túzdelni a ChatGPT szövegeit.
A lap úgy tudja, már 630 egykori Meta-alkalmazott dolgozik az OpenAI-nál, ami hozzávetőleg a teljes állomány ötödét adja. A Mark Zuckerberg birodalmát megjárt szakemberekkel pedig lehetőség adódhat a Metához hasonló üzleti modell kiépítésére, ahol a fókusz egyértelműen a Facebookon, Instagramon és társain futó hirdetési platformon és az abból kisajtolható maximális bevételhalmon van.
Mindezektől függetlenül az előfizetési pénzek feltornázása sem került le a napirendről. Ezt bizonyítja, hogy az 5 dollárért kínált legolcsóbb, eredetileg csak a fejlődő régiókra tervezett Go csomagot elkezdték egyes európai országokban árulni. A többek között Ausztriában, Csehországban, Dániában és Lengyelországban elérhető konstrukcióval az ingyenes változathoz képest enyhébb korlátozásokat, napi limiteket kapnak az ügyfelek, ám bizonyos fejlettebb modelleket, szolgáltatásokat ezzel sem lehet használni.
(Kép: OpenAI)
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak