A Yettel 2019-ben bekapcsolt 5G-s teszthálózatát a Széchenyi István Egyetem kutatóműhelyei használták a gyakorlatban is alkalmazható business case-ek kidolgozására.

Bár ma már az ország több kiemelt területén elindult a kereskedelmi 5G szolgáltatás, az új mobiltechnológia üzleti hasznosításának a lehetőségeit egyelőre még keresi a piac. A Yettel (akkor még Telenor néven) 2019-ben kapcsolt be egy kísérleti 5G-s hálózatot Győrben, a Széchenyi István Egyetemmel együttműködésben. A hálózat az egyetem oktatási és kutatás-fejlesztési projektjeit is támogatta.

Az eredményeket ma mutatták be a sajtó képviselőinek. Volt közöttük okos közlekedési rendszerrel kombinált, energiahatékonyságra optimalizált kísérleti önvezető jármű éppúgy, mint a gyakorlatban akár már most is hasznosítható vadriasztó drón és precíziós mezőgazdasági alkalmazás is. (A bemutatóra a vállalat Millenáris Parkba szervezett Hack it your way elnevezésű fejlesztőversenyének keretében került sor.)

Önvezetéstől a vadriasztásig

Az egyetem Gépészmérnöki, Informatikai és Villamosmérnöki Karán a hallgatókból és kutatókból álló csapat önvezető Nissan Leaf gépjárművet kapcsolt be a kommunikációs hálózatba, a Digitális Fejlesztési központ pedig okos közlekedési rendszert fejlesztett. A demo jármű érzékeli a 2G, 4G és 5G hálózatok közti különbséget, illetve a csapat fejlesztésének köszönhetően észleli a mobilhálózaton kommunikáló okostáblát és okos útlezárást, valamint egy beláthatatlan gyalogátkelőt is hiba nélkül teljesít. A rendszer látványosan mutatta az 5G előnyeit a vezetéstámogató rendszerek esetében: a tesztautó azonos útviszonyok mellett, azonos útszakaszon mérve 36 százalékkal rövidebb fékutat eredményez ahhoz képest, ha csak 2G-s, és 27 százalékkal rövidebbet, amennyiben csak 4G-s kommunikáció áll rendelkezésre az adatok továbbítására.

Ugyanez a csapat egy vadkár ellen bevethető, 5G hálózaton működő autonóm drónt is bemutatott. A védendő ültetvényben egy kamerarendszer érzékeli a vadak megjelenését. A rendszer ennek hatására aktiválja a közeli, zárt állomáson folyamatos készenlétben álló drónt, ami GPS koordináták alapján az incidens helyszínére repülve fény- és hangjelzésekkel kitereli a vadat a védett területről.
 

A projekteket bemutató videó


Szintén mezőgazdasági célú az a fejlesztés, melyet az egyetem Agrár és Élelmiszeripari Kutatóközpontja az ENVI-AGRO Consulting Kft. közreműködésével fejlesztett. Olyan rendszert hoztak létre, amely IoT eszközökkel valós időben monitorozza a szántóföldi növénytermesztés CO2-kibocsátását. (Ez globálisan is fontos terület, mivel az elmúlt 30 évben közel 17 százalékkal nőtt a mezőgazdaságból és élelmiszer-termelésből származó üvegházhatású gázok globális kibocsátása.) Az 5G-n kommunikáló szenzorrendszer méri a talaj szén-dioxid-kibocsátását, nedvességtartalmát, a levegő- és a talaj hőmérsékletét, a légnyomást, a páratartalmat, és ezeket az adatokat folyamatosan továbbítja egy feldolgozó rendszerbe.

1 kWh energia közel 300 km-re

Az egyetem bemutatott egy önvezető képességekkel felruházott, energiahatékonyságra optimalizált járművet is. A diákokból és kutatókból verbuválódott SZEnergy nevű csapat évek óta fejleszt egy autót a Shell Eco-marathon energiahatékonysági és autonóm futamaira. Az autóban megvalósuló önvezető technológia szintén 5G-n alapul: a jármű egyfajta kísérleti terepe a kommunikációs technológia hasznosíthatóságának. Az autó idén júniusban világcsúccsal, 284 km/kWh-ás energiamérleggel nyerte meg Hollandiában Európa legnagyobb energiahatékonysági versenyét.

Bár az együttműködési megállapodás lezárult, a bemutatón az érintettek arról is beszéltek, hogy nem szakad meg a közös munka a telekommunikációs cég és az egyetem között.

Mobilitás

A vámtárgyalások miatt csúszhat az amerikai cégek EU-s büntetése

Az Európai Bizottságnak elvileg a héten kellett volna bejelentenie a Meta és az Apple ellen tavaly indított vizsgálatok eredményét, ám sajtóértesülések szerint Brüsszel az USA-val folytatott kereskedelmi tárgyalások miatt jegeli az ügyeket.
 
Hirdetés

Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban

A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.

A mesterséges intelligencia új korszakába léptünk. A generatív MI nem csupán kísérleti technológia. Sok cég stratégiai eszköznek tekinti, amely segít a versenyképesség megőrzésében, javításában.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.