A Yettel 2019-ben bekapcsolt 5G-s teszthálózatát a Széchenyi István Egyetem kutatóműhelyei használták a gyakorlatban is alkalmazható business case-ek kidolgozására.

Bár ma már az ország több kiemelt területén elindult a kereskedelmi 5G szolgáltatás, az új mobiltechnológia üzleti hasznosításának a lehetőségeit egyelőre még keresi a piac. A Yettel (akkor még Telenor néven) 2019-ben kapcsolt be egy kísérleti 5G-s hálózatot Győrben, a Széchenyi István Egyetemmel együttműködésben. A hálózat az egyetem oktatási és kutatás-fejlesztési projektjeit is támogatta.

Az eredményeket ma mutatták be a sajtó képviselőinek. Volt közöttük okos közlekedési rendszerrel kombinált, energiahatékonyságra optimalizált kísérleti önvezető jármű éppúgy, mint a gyakorlatban akár már most is hasznosítható vadriasztó drón és precíziós mezőgazdasági alkalmazás is. (A bemutatóra a vállalat Millenáris Parkba szervezett Hack it your way elnevezésű fejlesztőversenyének keretében került sor.)

Önvezetéstől a vadriasztásig

Az egyetem Gépészmérnöki, Informatikai és Villamosmérnöki Karán a hallgatókból és kutatókból álló csapat önvezető Nissan Leaf gépjárművet kapcsolt be a kommunikációs hálózatba, a Digitális Fejlesztési központ pedig okos közlekedési rendszert fejlesztett. A demo jármű érzékeli a 2G, 4G és 5G hálózatok közti különbséget, illetve a csapat fejlesztésének köszönhetően észleli a mobilhálózaton kommunikáló okostáblát és okos útlezárást, valamint egy beláthatatlan gyalogátkelőt is hiba nélkül teljesít. A rendszer látványosan mutatta az 5G előnyeit a vezetéstámogató rendszerek esetében: a tesztautó azonos útviszonyok mellett, azonos útszakaszon mérve 36 százalékkal rövidebb fékutat eredményez ahhoz képest, ha csak 2G-s, és 27 százalékkal rövidebbet, amennyiben csak 4G-s kommunikáció áll rendelkezésre az adatok továbbítására.

Ugyanez a csapat egy vadkár ellen bevethető, 5G hálózaton működő autonóm drónt is bemutatott. A védendő ültetvényben egy kamerarendszer érzékeli a vadak megjelenését. A rendszer ennek hatására aktiválja a közeli, zárt állomáson folyamatos készenlétben álló drónt, ami GPS koordináták alapján az incidens helyszínére repülve fény- és hangjelzésekkel kitereli a vadat a védett területről.
 

A projekteket bemutató videó


Szintén mezőgazdasági célú az a fejlesztés, melyet az egyetem Agrár és Élelmiszeripari Kutatóközpontja az ENVI-AGRO Consulting Kft. közreműködésével fejlesztett. Olyan rendszert hoztak létre, amely IoT eszközökkel valós időben monitorozza a szántóföldi növénytermesztés CO2-kibocsátását. (Ez globálisan is fontos terület, mivel az elmúlt 30 évben közel 17 százalékkal nőtt a mezőgazdaságból és élelmiszer-termelésből származó üvegházhatású gázok globális kibocsátása.) Az 5G-n kommunikáló szenzorrendszer méri a talaj szén-dioxid-kibocsátását, nedvességtartalmát, a levegő- és a talaj hőmérsékletét, a légnyomást, a páratartalmat, és ezeket az adatokat folyamatosan továbbítja egy feldolgozó rendszerbe.

1 kWh energia közel 300 km-re

Az egyetem bemutatott egy önvezető képességekkel felruházott, energiahatékonyságra optimalizált járművet is. A diákokból és kutatókból verbuválódott SZEnergy nevű csapat évek óta fejleszt egy autót a Shell Eco-marathon energiahatékonysági és autonóm futamaira. Az autóban megvalósuló önvezető technológia szintén 5G-n alapul: a jármű egyfajta kísérleti terepe a kommunikációs technológia hasznosíthatóságának. Az autó idén júniusban világcsúccsal, 284 km/kWh-ás energiamérleggel nyerte meg Hollandiában Európa legnagyobb energiahatékonysági versenyét.

Bár az együttműködési megállapodás lezárult, a bemutatón az érintettek arról is beszéltek, hogy nem szakad meg a közös munka a telekommunikációs cég és az egyetem között.

Mobilitás

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.