Az amerikai Project on Government Oversight (POGO) múlt héten tette közzé újabb cikkét az ötödik generációs F-35 harci repülőgépekkel kapcsolatban, amelynek a maguk műfajában a világ legdrágább fegyvereinek számítanak, hosszú ideje zajló fejlesztésüket pedig a mai napig számos kritika éri. A kormányzati pazarlást, korrupciót és visszaéleéseket vizsgáló nonprofit szervezet anyagát ezúttal az F-35-ösök informatikai rendszerére hegyezték ki, a lényeget pedig annyiban lehet összefoglalni, hogy a POGO szerint a hipermodern vadászbombázók döbbenetesen sérülékenyek a malware-fertőzésekkel és más kibertámadásokkal szemben.
Az F-35 az USA által dominált, még 1992-ben indult nemzetközi fejlesztési program eredménye, amelyben a határidők és a költségek is enyhén elszaladtak, a már eddig is több száz milliárd dollárba kerülő projekt eredményeit pedig a befektetések arányában véleményesnek tartják. A csúcstechnológiát képviselő gépek esetében nyilvánvalóan a kiberbiztonsági szempontok is előtérbe kerülnek, miután az F-35 változatainak megfelelő működését automatizált rendszerek egész hálózata szolgálja ki, és integrált felépítése miatt a sikeres informatikai támadások is sokkal pusztítóbb hatásúak lehetnek a fejletlenebb típusokhoz képest.
A hekkerek a menő új fegyvereket sem tisztelik
Természetesen a korábbi tervezésű harci repülők is rendelkeznek szoftveresen vezérelt alrendszerekkel, de ezek – éppen a teljeskörű integráció hiánya miatt – kevésbé sebezhetők. Ha a hekkerek feltörik mondjuk az ilyen gépek GPS rendszerét, az nyilván komoly problémát jelent, de ettől a támadók még nem nyernek rögtön hozzáférést a kommunikációs rendszerhez is. Innentől érdekes, hogy az amerikai kormányzati ellenőrzési hivatal például tavaly októberben már megállapította, hogy az F-35 fegyverrendszerei nem hogy nem megfelelően védettek, de az esetleges támadók aránylag egyszerű eszközökkel és eljárásokkal irányításuk alá vonhatják őket.
Ahogy a hivatal auditja is felhívta rá a figyelmet, a rádiólokátorok sugárnyalábjának eltérítésére használt AESA, a hőképes DAS rendszer vagy a saját-idegen azonosításért és a gépek közti adatátvitelért felelős CNI is adatokat osztanak meg egymással, így bármelyik kompromittálása a többi alrendszer működését is automatikusan veszélyezteti. Ez aztán sokféle kárt okozhat a fegyverek hatékonyságának csökkenésétől a bevetések szabotálásán át a fizikai sérülésekig vagy akár az emberi élet elvesztéséig. A POGO mindehhez hozzáteszi, hogy a repülők működését figyelő és elemző logisztikai információs rendszer (ALIS) esetében létezik olyan hiba, amelyet már 2012-ben felfedeztek, de a mai napig nem javítottak ki maradéktalanul.
Az ellenőrzés nem tűnt betegesen következetesnek
Ez a cikk szerint lehetőséget ad az F-35-ösök teljes megbénítására, de a rendszer információinak módosítása olyan szabotázsra is használható, mint a gépek leszállítása valamilyen színlelt javítások szükségessége miatt. A szóban forgó hibát az amerikai védelmi minisztérium állítólag nem a saját hatáskörében vizsgálta és korrigálta, hanem visszadobta a labdát a gépeket gyártó Lockheed Martin térfelére, később pedig nagyjából bemondásra elfogadta az eredményeket.
Ez egyébként nagyon hasonló a Boeing 737 Max utaszállítók körüli aktuális botrányhoz, ahol is az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság praktikusan a Boeinggel végeztette el a cég saját gyártmányának minősítési feladatait. Az ALIS rendszer szoftvere jelenleg a 27-es verziónál tart, de a POGO beszámolója szerint több sebből is vérzik – köztük olyan banális diszfunkciókkal, mint a karbantartási folyamatok elvileg időt és pénzt spóroló kezelése, amelyben a Pentagon saját értékelése szerint is tovább tart a javításokkal kapcsolatos adminisztráció, mint maguk a javítások.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak