A Horváth vezetési tanácsadó felmérése szerint még az érett informatikai háttérrel rendelkező cégeknek sem egyszerű S/4HANA-ra átállni.

Megszaporodtak az S/4HANA-migráció állását vizsgáló kutatások. Az SAP ERP-jét használó cégeknek 2027-ig kellene átállniuk az új rendszerre, akkor ugyanis a gyártó leállítja az ECC (ERP Central Component) és a Business Suite 7.0 támogatását (ezt követően a német szoftveróriás további három évig biztosít feláras kiterjesztett támogatást). A közelmúltban a Gartner egy globális elemzése azt prognosztizálta, hogy a legnagyobb vállalatok között is lesznek olyanok, melyek nem cserélik le ECC-jüket 2027-ig. Hasonló olvasható ki a Horváth nemzetközi vezetési tanácsadó cég európai fókuszú kutatásából.

A Business Transformation Unlocked – Maximizing the Benefits of SAP S/4HANA című tanulmányhoz 200 olyan céget kérdeztek meg a DACH régióból, Észak- és Kelet-Közép-Európából, valamint az USA-ból, melyek éves forgalma eléri a 200 millió eurót, és legalább 200 alkalmazottat foglalkoztat. A megkérdezett vállalatok közül mindössze 37 fejezte be a migrációt, 57 százalékuk az átalakítás kellős közepén tart.

A tervezettnél tovább tart és drágább

A tanulmány talán legfontosabb megállapítása, hogy kevés szervezet tudja végrehajtani az eredetileg tervezett idő alatt a migrációt. Ez még az érett informatikai háttérrel rendelkező vállalatokra is igaz. Azoknál a cégeknél, melyek már átálltak az új rendszerre, a projekt átlagosan 30 százalékkal több időt vett igénybe az eredetileg tervezettnél, és mindössze 8 százalékuk tudta tartani az eredeti ütemtervet.

A költségkeret tartása is jelentős probléma: a lezárult migrációs projektek több mint 60 százaléka túllépte a büdzsét – a cégek negyedénél "nagyon nagy mértékben", további 40 százalékuknál pedig "nagymértékben". De hiába költöttek többet a projektre, kétharmaduk súlyos vagy nagyon súlyos minőségi hiányosságokkal szembesült az átállás befejezése után.

A cégek a költség- és határidő-túllépés több tipikus okát azonosították. Például menet közben kellet a projekt scope-ját bővíteni, alulbecsülték a tesztelési és adatmigrációs fázisok munkaigényét, a koncepciók és folyamatok felülvizsgálati ciklusainak időigényét. A válaszadók gyakran említették a nem megfelelő döntéshozatalt is. A feladatokat nem priorizálták megfelelően: általában túl sok mindent minősítettek fontosnak, amit projektmenedzsment oldalról aztán nem lehetett jól kezelni.

A válaszadók olyan problémákat is említettek, mint az informatikai integráció/IT-szemlélet hiánya a teljes projektben (28 százalék), a rosszul meghatározott folyamatok (24 százalék), az SAP-hoz kapcsolódó third-party rendszerek hiányos vagy hiányzó dokumentációja (23 százalék), a projektben a szerepkörök felelősségének és feladatainak tisztázatlansága (21 százalék). Sok helyen okoztak gondot az elégtelen erőforrások (20 százalék), illetve ugyanennyien említették, hogy nem sikerült a feladathoz optimális projektcsapatokat összerakni.

Ahogy Christian Daxböck, a tanulmány vezető szerzője összegezte: a cégek a projekt összetettségét és a szükséges erőforrásokat alábecsülték, míg a szervezeti kompetenciát túlbecsülték.

Nem vágynak a felhőbe

A fentiek elsősorban azok számára szolgálhatnak tanulságul, akik most tervezik a migrációs projektjüket, vagy még dolgoznak az átálláson. De van tanulsága az SAP számára is.

A válaszokból ugyanis az rajzolódott ki, hogy a szervezetek több mint kétharmada vállalatspecifikus megközelítést alkalmaz a migrációnál. Emiatt többségük a privát felhős (48 százalék) vagy on-premise (19 százalék) tárhelyszolgáltatást preferálja. Mindössze 30 százalékuk mondta azt, hogy az SAP által meghatározott szabványt és a nyilvános felhőt választja.

A Horváth tanulmánya »

Cloud & big data

Mikrovállalkozót csinált chatbotjából az Anthropic

A házon belül lefolytatott kísérleti projekt során az algoritmus stabilan szállította a furcsábbnál furcsább megoldásokat. A cég igyekszik az itt leszűrt tapasztalatokat a modellek fejlesztésénél kamatoztatni.
 
Hirdetés

Így újult meg Magyarország leggyorsabb mobilhálózata

Közel 100 milliárd forintos beruházással, a rádiós és maghálózat teljes modernizációjával zárult le a Yettel történetének egyik legnagyobb műszaki fejlesztése.

A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.