Sőt még az óvatosakat is. A nagy befektetők már nem csak a pénzügyi gyorsjelentések adatait elemzik mesterséges intelligenciával, hanem a vezetők szóbeli megnyilvánulásait is beszédelemző technológiákkal boncolgatják.

A vállalatok pénzügyi beszámolóit már évekkel ezelőtt is legnagyobb részben szoftverek töltötték le, amivel mára a pénzügyi jelentések kiadására kötelezett szervezetek is tökéletesen tisztában vannak, így az ilyen anyagokat igyekeznek a gépi elemzés működéséhez igazítani. Ahogy az év elején írtuk, ez nem csak az anyagok szerkesztését jelenti a könnyebb értelmezhetőségre törekedve, de kihat még a beszámolók szóhasználatára is, mivel tudatosan kerülik az olyan kifejezéseket, amelyeket a természetes nyelvek feldolgozását (NLP) végző rendszerek negatívan értékelhetnek.

Van olyan becslés, amely szerint a részvénytranzakciók 80, a határidős kötéseknek pedig 90 százalékában automatizált rendszerek hozzák meg az adás-vételi döntéseket, amelyeket az emberi munkaerő csak leköveti. Így egyrészt az adatfeldolgozás sebességén is múlik, hogy az adott cég papírjaival mikor kezdenek ügyletekbea jelentések közzétételét követően, másrészt a vállalatok egyre kifinomultabb szövegalkotási módszerei egyre jobban elmossák a határokat a pozitív benyomások közvetítése és a konkrét csalás között.

A természetes nyelveket feldolgozó algoritmusok persze nem csak a pénzügyi riportokat szedik darabokra, hanem a cégvezetők más megnyilvánulásait is analizálják. Ez nem csak az olyan érdekességeben nyilvánul meg, mint a milliárdos üzletemberek nyelvhasználatának és érzelmeinek elemzése, hanem a CEO-k és más menedzserek megnyilvánulásait is mikroszkóp alatt vizsgálják, mivel egyes befektetők mesterséges intelligenciát használnak nyelvi mintáik és hangnemük tanulmányozására, ezen keresztül pedig az akaratlan elszólások felfedezésére.

Utólag mindenki okos

A Reuters egyik összeállítása erre aktuális példának hozza fel az idei évet meghatározó, globális csiphiányt. 2020 végén az informatikai iparágban is sok vezető próbálta elvenni a dolog élét, és megnyugtatni a befektetőket az ellátási láncok küszöbön álló zavarairól szólva. A hírügynökség által idézett tanácsadó szerint azonban már akkor magas fokú bizonytalanságra következtettek a megszólalások gépi intelligenciára épülő elemzéséből, ami nem állt összhangban a nyilatkozatok szövegszerű pozitív üzeneteivel.

Ennek alapján az is elmondható, hogy az ilyen technológiai értékelésekhez hozzáférő üzleti szereplők jobb helyzetben voltak (vagy lettek volna), hogy felkészüljenek a későbbi felfordulásra. A beszédelemzés pontosságának megítéléséhez persze azt is tudni kellene, hogy az egyes vezetők túlzottan optimisták voltak-e a kezdetekkor, vagy a körülmények változásával ők is változtattak saját nézeteiken. Az NLP technológiákat mindenesetre sokan tekintik új és hatékony eszköznek a riválisokkal szembeni versenyelőny megszerzéséhez.

Mindebből az is következik, hogy a hagyományos pénzügyi adatokat és a vállalati kimutatásokat manapság olyan lelkesen "bányásszák", hogy azok önmagukban egyre kevésbé értékesek. Az érdemi információt már nem is a jelentések szövegéből, hanem az olyan strukturálatlan adathalmazokból próbálják kinyerni, mint amilyenek az elemzőknek nyújtott szóbeli tájékoztatások, konferenciahívások, a befektetői kérdés-válasz szekciók, a médiainterjúk és más, előre meg nem fogalmazott megnyilvánulások.

Zavarok az erőben

Ez új problémákat vet fel a technológia alkalmazásával kapcsolatban: egyrészt komoly hendikepet jelent, ha valaki nem tudja megfizetni az ilyen fejlesztéseket vagy szolgáltatásokat, másrészt maguk a technológiák sem teljesen kiforrottak, és nem is igazán állnak rendelkezésre mindenki által hozzáférhető adatok a hatékonyságukkal és hasznosságukkal kapcsolatban. A Reuters által megkérdezett befektetők sem voltak hajlandók információt adni az NLP megtérüléséről, érzékeny üzleti információnak minősítve azt.

A következő lépés viszont már az élő megszólalások leiratai után a hangelemzés lenne, olyan megfoghatatlan dolgokat is számszerűsítve, mint amilyen a vállalati kultúra és annak változása. Az MI-modellek szervezeti "személyiségprofilokat" készítenek, és értékelik a "célorientált" működést, összevetve azt például a Glassdoor oldalain található munkavállalói véleményekkel. A piaci szereplők megfelelő kulturális értékekhez való ragaszkodása befolyásolja az üzleti teljesítményt, és a megfigyelések szerint az idioszinkratikus vállalati kultúra (pl. Apple) is ebbe az irányba mutat, szemben a toxikusnak nevezett céges környezetekkel.

Érdemes megjegyezni, hogy a trend a vállalatvezetők figyelmét sem kerüli el, akik igyekeznek tudatosan felkészülni az ilyen tesztekre: ez a Reuters beszámolója alapján jól megfigyelhető a kiadott szövegek egyre magasabb minőségű szerkesztésében is. Itt azonban nincsenek meg azok a szabályok, mint mondjuk az önvezető autóknál, ahol az irányítórendszerek menet közben tanulhatnak, az pedig a szabályozók, az elemzők és a mesterségesintelligencia-szakértők közös felelőssége, hogy megvédjék a piacokat a bármilyen irányú manipulációtól.

Cloud & big data

Nincsenek csodák, a Teslánál is készülhetnek a robotaxik távoli irányítására

Egy álláshirdetésből következtetnek rá, hogy ha beindul a járműgyártó saját szolgáltatása, akkor sem fog senki teljes autonómiával közlekedő Cybercab taxikban utazgatni.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.