Hat év múlva már közel 630 milliárd dollárt költünk erre globálisan.

Van még hova nőnie a digitális hirdetések piacának. Bár a különböző piackutatók becslései még a múltbeli piacméretről sem egységesek, a trend mindegyik kutatás szerint egyértelmű: a digitális hirdetési piac hamarosan a teljes reklámpiacot benyeli. A jelenleg 600-630 milliárd dollár közé becsült globális piacnak már most is minden piackutató szerint legalább a felét adják a digitális hirdetési formák, miközben a a nyomtatott felületeken megjelenő hirdetések marginalizálódnak. A tévés hirdetések piaca lassabban, de szintén zsugorodik. (Az idei év a globális járványhelyzet következtében átmeneti visszaesést hoz az egész reklámpiacon.)

Még mindig Amerika viszi a prímet

Abban azonban egyetértés van, hogy ezt a piacot lényegében az amerikai és a kínai techóriások uralják. Egyelőre itt érvényesül az amerikai dominancia, aminek oka lehet az is, hogy a globális piac jelentős részét adja Észak-Amerika, azon belül is az USA. Az UniDatos becslései szerint tavaly az USA adta a globális piac 42 százalékát, illetve még mindig a Google-Facebook (duopólium) párosé a globális piac több mint fele. Azon belül kb. 60-40 százalék a megoszlás a Google javára.

Az amerikai cégek közül az eMarketer adatai szerint a Google hirdetési bevétele 2019-ben meghaladta a 103 milliárd dollárt, a második helyezett Facebook pedig közelített a 70 milliárdhoz. Utána nagy szünet követezik: az Amazon 14 milliárd dollárral (viszont  Bezos cége növeli a leggyorsabban a hirdetési bevételeit). Számottevő szereplője még ennek a piacnak a Microsoft (6,5 milliárd dollár), a Verizon (4,8 milliárd) és a Twitter is (3 milliárd).

A kína versenyzők egyelőre még alacsonyabb szinten vannak. Az Alibaba 29,2 milliárdos bevételét azonban nem feltétlenül a Google 103 milliárdjához, hanem az azonos piacon mozgó Amazon 14 milliárdjához kellene hasonlítani. Az is figyelemre méltó a jövő szempontjából, hogy Kína legnagyobb keresőportálja, a Baidu csak a második legnagyobb kínai cég a globális rangsorban (12,6 milliárd). Számottevő bevétellel a Tencent (11,4 milliárd), illetve a legnagyobb kínai mikroblog-oldalt, a Weibót is üzemeltető Sina (2,4 milliárd) rendelkezik.

Az UniDatos szerint a digitális hirdetési piac 2020-ban a nehézségek ellenére is növekszik, és idén meghaladhatja a 300 milliárd dollárt. A koronavírus miatt ugyanis a vállalatok olcsó, rugalmas hirdetési alternatívát kerestek, és a csökkenő büdzsékből többet szántak ezekre a csatornákra. A szegmens növekedési tempója a kutatócég szerint olyan gyors, hogy három éven belül a teljes piac kétharmadát adja majd, értékben pedig 2026-ra elérheti a 626 milliárd dollárt. Ez azt jelenti, hogy nem is marad más jelentősebb hirdetési csatorna.

A növekedésnek a legnagyobb nyertese a keresési hirdetési forma lesz (ez a Google, az Amazon, az Alibaba és a Baidu számára jó hír). 2026-ra ez adja a teljes digitális piac 40 százalékát. Emellett látványosan növekszik az igény az ún. automatizált hirdetési formákra is.

Már most is a mobil a legfontosabb felület

Már most is a mobil platform az elsődleges hirdetési felület. Bár a végfelhasználói 5G-szolgáltatások beindulása a mobil hirdetési piacnak is új lendületet adhat, a mobilos hirdetések részaránya már nem változik jelentősen a következő hat évben. Tavaly a piac 60 százalékát adta, de 2026-ban is csak 62 lesz a részesedése (kb. 391 milliárd dollárt jósol az UniDatos).

Jelenleg Észak-Amerika a legnagyobb reklámpiac: 42 százalék. A maradék 58 százalékon osztozik Dél-Amerika, az EMEA régió, valamint a nagy kínai techcégek fő piacát jelentő APAC régió. Ugyanakkor a következő hat évben épp az utóbbi régióban lesz a legdinamikusabb a piacbővülés.

Piaci hírek

Egyre gyorsabban öntik a dollármilliárdokat az önvezető autókba

Ahogy egyre közelebbinek tűnik az autonóm járművek kereskedelmi forgalomba kerülése, a Microsoft is összeállt a General Motors önvezető autókat fejlesztő részlegével.
 
Jó hír: ehhez rendelkezésre állnak a megfelelő eszközök. Az általánossá váló távmunka még jobban ráirányította a figyelmet, hogy az adatok biztosítása nem csak a cloud szolgáltatók, hanem legalább akkora részben a megrendelők felelőssége is.
Nem általában a távmunkáé, hanem a mostani tipikus távmunka-helyzeteké. A szervezetek arra nem voltak felkészülve, hogy mindenki otthonról dolgozik.

Alapjaiban kell megújítani a biztonságról kialakított felfogásunkat

Tavaly január végétől megszűnt a Java SE 8 ingyenes frissítése, és a Java SE 11 sem használható ingyenesen üzleti célra. Tanácsok azoknak, akik még nem találtak megoldást. Hegedüs Tamás (IPR-Insights) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2021 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.