Hat év múlva már közel 630 milliárd dollárt költünk erre globálisan.
Hirdetés
 

Van még hova nőnie a digitális hirdetések piacának. Bár a különböző piackutatók becslései még a múltbeli piacméretről sem egységesek, a trend mindegyik kutatás szerint egyértelmű: a digitális hirdetési piac hamarosan a teljes reklámpiacot benyeli. A jelenleg 600-630 milliárd dollár közé becsült globális piacnak már most is minden piackutató szerint legalább a felét adják a digitális hirdetési formák, miközben a a nyomtatott felületeken megjelenő hirdetések marginalizálódnak. A tévés hirdetések piaca lassabban, de szintén zsugorodik. (Az idei év a globális járványhelyzet következtében átmeneti visszaesést hoz az egész reklámpiacon.)

Még mindig Amerika viszi a prímet

Abban azonban egyetértés van, hogy ezt a piacot lényegében az amerikai és a kínai techóriások uralják. Egyelőre itt érvényesül az amerikai dominancia, aminek oka lehet az is, hogy a globális piac jelentős részét adja Észak-Amerika, azon belül is az USA. Az UniDatos becslései szerint tavaly az USA adta a globális piac 42 százalékát, illetve még mindig a Google-Facebook (duopólium) párosé a globális piac több mint fele. Azon belül kb. 60-40 százalék a megoszlás a Google javára.

Az amerikai cégek közül az eMarketer adatai szerint a Google hirdetési bevétele 2019-ben meghaladta a 103 milliárd dollárt, a második helyezett Facebook pedig közelített a 70 milliárdhoz. Utána nagy szünet követezik: az Amazon 14 milliárd dollárral (viszont  Bezos cége növeli a leggyorsabban a hirdetési bevételeit). Számottevő szereplője még ennek a piacnak a Microsoft (6,5 milliárd dollár), a Verizon (4,8 milliárd) és a Twitter is (3 milliárd).

A kína versenyzők egyelőre még alacsonyabb szinten vannak. Az Alibaba 29,2 milliárdos bevételét azonban nem feltétlenül a Google 103 milliárdjához, hanem az azonos piacon mozgó Amazon 14 milliárdjához kellene hasonlítani. Az is figyelemre méltó a jövő szempontjából, hogy Kína legnagyobb keresőportálja, a Baidu csak a második legnagyobb kínai cég a globális rangsorban (12,6 milliárd). Számottevő bevétellel a Tencent (11,4 milliárd), illetve a legnagyobb kínai mikroblog-oldalt, a Weibót is üzemeltető Sina (2,4 milliárd) rendelkezik.

Az UniDatos szerint a digitális hirdetési piac 2020-ban a nehézségek ellenére is növekszik, és idén meghaladhatja a 300 milliárd dollárt. A koronavírus miatt ugyanis a vállalatok olcsó, rugalmas hirdetési alternatívát kerestek, és a csökkenő büdzsékből többet szántak ezekre a csatornákra. A szegmens növekedési tempója a kutatócég szerint olyan gyors, hogy három éven belül a teljes piac kétharmadát adja majd, értékben pedig 2026-ra elérheti a 626 milliárd dollárt. Ez azt jelenti, hogy nem is marad más jelentősebb hirdetési csatorna.

A növekedésnek a legnagyobb nyertese a keresési hirdetési forma lesz (ez a Google, az Amazon, az Alibaba és a Baidu számára jó hír). 2026-ra ez adja a teljes digitális piac 40 százalékát. Emellett látványosan növekszik az igény az ún. automatizált hirdetési formákra is.

Már most is a mobil a legfontosabb felület

Már most is a mobil platform az elsődleges hirdetési felület. Bár a végfelhasználói 5G-szolgáltatások beindulása a mobil hirdetési piacnak is új lendületet adhat, a mobilos hirdetések részaránya már nem változik jelentősen a következő hat évben. Tavaly a piac 60 százalékát adta, de 2026-ban is csak 62 lesz a részesedése (kb. 391 milliárd dollárt jósol az UniDatos).

Jelenleg Észak-Amerika a legnagyobb reklámpiac: 42 százalék. A maradék 58 százalékon osztozik Dél-Amerika, az EMEA régió, valamint a nagy kínai techcégek fő piacát jelentő APAC régió. Ugyanakkor a következő hat évben épp az utóbbi régióban lesz a legdinamikusabb a piacbővülés.

Piaci hírek

Jövőre érkezik az első egyemberes 1 milliárd dolláros üzlet?

Legalábbis ezt állítja az Anthropic vezére, aki a héten a vállalat legújabb generációs modelljeit is bemutatta a cég első fejlesztői konferenciáján.
 
Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.