Az Európai Unió irányt mutatna a világnak, hogy milyen etikai normák mentén használja a mesterséges intelligenciát. Más kérdés, hogy a világ az illetékes bizottsági elnök szerint is kénytelen lesz várni még erre egy-két évet.

Az Európai Bizottság tavaly dolgozta ki a mesterséges intelligencia európai uniós szabályozásának legelső tervezetét, amely azzal előzné meg egy disztópikus rendszer kialakulását, hogy szigorú keretek közé szorítaná a magas kockázatúnak minősített MI-alkalmazások felhasználását. Miközben az Egyesült Államok és különösen Kína már egyértelműen uralja a mesterséges intelligencia fejlesztését hatalmas gazdasági erejével és a fejlesztéseket támogató szabályozásával, addig az európai riválisok az MI etikai normáinak lefektetésével próbál vezető szerepet kiharcolni magának.

A tervezet folyamatosan alakul, a jelenlegi formájában már 30 millió eurós vagy az érintett szervezetek globális forgalmának 6 százalékát kitevő pénzbírsággal sújtanák a visszaéléseket (amelyik nagyobb). Az Európai Unió nehézkességéből azonban az is következik, hogy a szabályozással kapcsolatos viták és halogatás miatt úgy tűnik, hogy az idén már semmiképpen, de lehet, hogy még jövőre sem születik megegyezés a tagállamok között.

A parlament legkorábban novemberben állapodhat meg a közös álláspontról, ami azonban csak azt jelentené, hogy megkezdődhetnek a tárgyalások a tagországokkal. Ez a folyamat pedig akár másfél évig is eltarthat – mondta Dragos Tudorache, a mesterséges intelligenciával foglalkozó különbizottság elnöke a Reutersnek adott interjúban. A képviselő ehhez hozzátette, hogy nem hisz az MI-technológiák általános tiltásában, sokkal hatékonyabbnak tartaná a megfelelő szabályok megalkotását.

Szerinte az arcfelismerő alkalmazások jelentik az egyik kulcsfontosságú témát, ami nem mellesleg ideológiai vitával jár az európai jobb- és baloldal között is. A Bizottság engedélyezné, hogy a bűnüldöző szervek felhasználhassák azt a terrortámadásokkal vagy súlyos bűncselekményekkal összefüggésben, a polgárjogi aktivisták azonban attól tartanak, hogy ez elősegítheti a diszkriminációt és a kormányzati vagy akár vállalati megfigyelést.

Ekapkodni biztosan nem fogják

Az EB egyébként alacsony, magas és elfogadhatatlan kockázati kategóriákba sorolná az MI-rendszereket. Az első csoportot, ahová például a chatbotok, készletező alkalmazások, spamszűrők vagy videojátékok tartoznak, csak minimális felügyelet alá vonnák, míg a legutolsót bármiféle mérlegelés nélkül törvényen kívül helyeznék. A probléma tehát azokkal a kockázatosnak, de adott esetben hasznosnak tekintett megoldásokkal van, mint amilyenek az automtizált hitelképesség-elbírálástól a toborzáson át az igazságügyi adminisztrációig és a közösségi terekben végzett biometrikus azonosításig terjedő felhasználások.

Az ilyen rendszereket telepítő szervezeteknek egy nagy csomó követelménynek kellene megfelelniük, úgy mint az emberi felügyelet biztosítása, a kockázatkezelési rendszer, a nyilvántartás és a naplózás, a felhasználók felé biztosított átláthatóság, az uniós adatkezelési szabályok betartása, a megfelelősségi értékelés vagy a kormányzati regisztráció. Az EB a szabályok érvényesítésében valamiféle hibrid megközelítésre törekszik, ahol az alapvető végrehajtás nemzeti szinten, a nemzeti szabályozókon keresztül történne, de bizonyos kérdések megmaradnának a Bizottság hatáskörében – hasonlóan mondjuk az európai versenyjogi gyakorlathoz.

Az innovációt fojtogató túlszabályozás és az etikát veszélyeztető alulszabályozás közötti egyensúlyt valószínűleg lehetetlen vállalkozás lesz pontosan belőni, így a hangsúly az európai és a kontinensen túli modellek közti különbségeken lesz. A bírálatok között szerepel például a magas pénzbírságok kockázata, ami a kritikusok szerint egyszerűen elriasztja majd az MI-vonatkozású befektetéseket. Még érdekesebb az EU-tól nem teljesen függetleníthető, de saját ambíciókkal rendelkező Egyesült Királyság helyzete, amelyik a mesterségesintelligencia-befektetéseinek harmadik legnagyobb célországa a világon, ebben a tekintetben túlszárnyalva Németország, Franciaország és Izrael együttes teljesítményét is.

Piaci hírek

Linus Torvalds eligazította a generatív mesterséges intelligenciát

Már nagyon hiányzott a megfelelő iránymutatás a linuxos közösségnek.
 
Hirdetés

Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében

"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.

Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.

a melléklet támogatója a Clico Hungary

Hirdetés

Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni

A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.