És állítólag az ügyfelei is... A szoftvergyártó 2024. február 15-én leállítja szervertermékei támogatását.
Hirdetés
 

Az Atlassian vezetői soha nem idegenkedtek a radikális stratégiáktól. Úgy robbantak be a világpiacra, hogy nem volt egyetlen értékesítőjük sem. 2020-ban pedig úgy döntöttek, hogy közeljövője sincs az on-premise-nek.

A vállalat eredetileg minden termékét háromféle "kiszerelésben" értékesítette: volt Server, Data Center és Cloud verzió. A Server változatok értékesítését már 2021 februárjában, mindössze egy szűk évvel a döntés bejelentése után leállították, 2024 február 15-től pedig támogatás sem lesz hozzájuk.

Amikor az Atlassian úgy döntött, hogy cloud-native vállalattá válik, azzal érvelt, hogy így sokkal jobb élményt nyújthat az ügyfeleinek. A döntés azon a tapasztalaton alapult, hogy amikor az on-prem és a felhős rendszert egyaránt ki akarta szolgálni, voltaképpen mindenki rosszul járt: lassabb volt a fejlesztés, és nehéz volt a funkciókat úgy összehangolni, hogy gördülékeny legyen az együttműködésük egy hibrid ökoszisztémában.

A szerver és a felhős vonal kódbázisát már 2016-ban szétválasztották (ezt amúgy sok cég meglépte), de mindkettőt vitték tovább, mert az ügyfelek egy része compliance okokból (pl. az USA-ban a egészségiparra érvényes HIPAA miatt) nem vihetett ki felhőbe olyan adatokat, melyeket az Atlassian rendszerei kezeltek. Számukra februártól a Data Center csomagok maradnak.

De milyen áron?!

Az ügyfelek azonban árazás szempontjából kényszerhelyzetbe kerülnek. Az Atlassian ugyanis nem változtatott a Data Center csomagok árazásán: 500 felhasználóig a felhasználói számtól függetlenül ugyanannyit kell fizetni – ráadásul fajlagosan is ez a legdrágább csomag. Ez azt jelenti, hogy a kisebb szervezetek vagy lemondanak az Atlassian-termékekről, vagy mondjuk száz felhasználó esetén vállalják a felhasználónkénti extém magas éves árat – vagy: áttérnek felhőre (már ha tehetik).

Az Atlassian revenue managere, Cameron Deatsch a The Registernek nem is rejtette véka alá: azért így áraznak, mert a Data Center csomagokkal csak a legnagyobbakra lőnek. Azokra a nagy szervezetekre, melyeknél akár technikai oka is lehet annak, hogy nem tudják az Atlassian termékeit SaaS modellben használni.

Amúgy a felhős kivitel sem olcsó, de Deatsch szerint a legalább 200 Atlassian-felhasználóval rendelkező szervezeteknél a SaaS-nak alacsonyabb a TCO-ja, mint a Data Center licencelésnek. A Gartner egy elemzője szerint azonban a kisebb felhasználók úgy érezhetik, csapdába kerültek. Ezt tetézi az is, hogy az Atlassian – más szoftvergyártókkal ellentétben – nem kínált kiterjesztett támogatást on-prem termékeihez.

A Data Center csomagokkal kapcsolatban egyelőre nincsenek radikális tervei a cégnek. Ugyanakkor figyelmeztető jel, hogy a közelmúltban megszerzett Loomot például már csak a felhős Jirába fogják integrálni.

Atlassian: a vártnál jobban áll az átállás

Az Atlassian szerint az ügyfelek gyorsan reagáltak, és már sokkal nagyobb arányban tértek át a Data Center vagy a Cloud kiadásokra, mint a gyártó számított rá. Legalábbis ez a hivatalos kommunikáció.

Ám a befektetői tájékoztatójában a két vezérigazgató, Scott Farquhar és Mike Cannon-Brookes arra hívta fel a figyelmet, hogy a 2024-es üzleti évnek két jelentős pénzügyi kockázata van: a makrogazdasági környezet, valamint a Server kiadások támogatásának leállítása. Utóbbi azt jelenti, hogy az ügyfelek egy része várhatóan nem áll át 2024-ben Data Center vagy Cloud verzióra, sőt akár el is hagyhatják az Atlassiant.

Cloud & big data

Trump a nem létező robothadseregnek is keresztbe tett

Eddig sem volt könnyen hihető, hogy az egyre nagyobb bajban lévő Tesla már az idén ezerszám gyártja majd a humanoid robotokat, de a kínai kereskedelmi korlátozásokkal alapanyag sem feltétlenül lesz a gyártásukhoz.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.