Cupertino némi halogatást követően idén áprilisban élesítette azt a megoldását, amely minden App Store-ban forgalmazott alkalmazásnak kötelezővé teszi, hogy közvetlen kérdés formájában kérjen engedélyt a felhasználótól arra, hogy utóbbit appokon átívelően lehessen online követni. Mindez leginkább a hirdetési piac számára fontos, hiszen a reklámüzeneteket így tudják a lehető legpontosabban eljuttatni a kívánt célközönséghez.
A The Wall Street Journal friss beszámolója szerint a mobil felületeken futó kampányoknál máris meglátszik az App Tracking Transparency (ATT) bevezetésének hatása. A lap a Branch Metrics előzetes statisztikáira hivatkozva arról ír, hogy az Apple mobil operációs rendszerét (iOS) használók kevesebb mint harmada engedélyezi a programok fejlesztőinek a digitális nyomkövetést. Ennek egyenes következménye pedig az lett, hogy a korábbinál sokkal pontatlanabbul lehet lőni az iPhone- és iPad-tulajdonosokra.
Mindezt hűen lekövették a különböző mobil platformokra fordított reklámköltések. Az Apple rendszerében július elejére nagyjából harmadával zsugorodtak a hirdetési pénzek az egy hónappal korábbi állapothoz képest. Ezzel párhuzamosan az androidos telefonokon felpezsdült az élet, a hirdetők ugyanis több mint 10 százalékkal költöttek többet a Google operációs rendszerén futó készülékeken. Legalábbis erre jutott a reklámpiaci analitikával foglalkozó Tenjin elemzése.
Mindenki véd valakit (de főleg a saját pénztárcáját)
Az Apple szavakban mindig kényesen ügyelt arra, hogy felhasználóinak a magánéletét maximálisan védi. Tim Cook vezérigazgató például már pár éve is arról beszélt, hogy az lenne a legjobb, ha az USA-ban is bevezetnék a GDPR-t. Hivatalosan az eredetileg az iOS 14-re beígért ATT-re is természetesen az ügyfelek bizalmas adatainak védelme miatt volt szükség.
A felhasználók digitális nyomkövetéséből élő vállalkozásoknak nyilván nem tetszik, ha veszélybe sodorják legfontosabb bevételi forrásukat, a hirdetések értékesítését. A Facebook például újsághirdetésekben aggódott a kisebb cégek és az alkalmazásfejlesztők tönkretétele, az internet és az emberek életminőségének rombolása, illetve az Apple kapzsisága miatt. Más kérdés, hogy a tavaly nagyságrendileg 200 milliárd dollárt megmozgató mobil hirdetési piac jelentős részén éppen a Facebook és a Google osztozik. Tehát ha valamit igazán félt Mark Zuckerberg vállalata, az a saját bevétele.
Persze Cupertinót sem feltétlenül kell félteni. Az Apple saját alkalmazásaiban jellemzően nem értékesít reklámokat, az App Store-ban megjelenő külső alkalmazások fejlesztőitől pedig nem szed a programokon belüli hirdetések után jutalékot. Ennek megfelelően a vállalatot közvetlenül nem igazán rengeti meg, ha csökkennek az iOS-re szánt hirdetési pénzek. Annál inkább az egyre komolyabb riválisként kezelt Facebookot. Utóbbi egyébként azzal is megvádolta az Apple-t, hogy a módosításokkal csak megalapoz annak, hogy saját hirdetési megoldását hozza helyzetbe.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak