Az amerikai gyártó ügyfelei és partnerei még javában a novemberben bejelentett Red Hat-felvásárlás hatásait latolgatták, amikor újabb akvizícióról szóló hír látott napvilágot az IBM-mel kapcsolatban.
Nemcsak vásárol, el is ad
A Big Blue ezúttal nem a vevő, hanem az eladó pozíciójába került, a december 6-ai bejelentés szerint ugyanis 1,8 milliárd dollárért eladja szoftverportfóliójának egyes elemeit az indiai HCL-nek. Az IBM olyan, mára már emblematikussá vált márkától is megválik, mint a Lotus/Domino csoportmunkaeszköz vagy a 2011-ben megszerzett BigFix biztonsági- és rendszermenedzsment megoldáscsomag.
Szoftvereszköz-gazdálkodási szempontból külön pikantériája a dolognak, hogy a BigFix technológiára épül az IBM License Metric Tool (ILMT), amelynek használata kötelező abban az esetben, ha az IBM szoftverek használói élni kívánnak a sub-capacity licensing kedvezményének lehetőségével (az ILMT-ről itt írtunk bővebben). Ez a licencelési forma teszi lehetővé, hogy a felhasználók a virtuális szerverkörnyezeteik licencigényét a virtualizált processzormagok PVU-értéke (Processor Value Unit) alapján határozhassák meg.
A felvásárlási sztori érdekessége, hogy a HCL 2017. óta stratégia partnere az IBM-nek. A két cég együttműködésére 2017-től egyfajta "IP joint venture" (Intellectual Property in Joint Ventures) volt jellemző, a BigFix fejlesztését például eddig is a HCL fejlesztőcsapata végezte. Mindenképpen jelentős és az IBM partnerei által sem várt fordulat azonban, hogy az akvizíció 2019 közepére datált várható lezárása után az érintett szoftverek vagyoni jogai és támogatása teljes egészében a HCL-hez kerül.
A bejelentés tételesen felsorolja azokat az IBM–szoftvereket amelyekkel HCL-termékként találkozhatunk majd:
– IBM Appscan – biztonsági megoldás;
– IBM BigFix – biztonsági- és rendszermenedzsment eszköz;
– IBM Unica – felhőalapú vállalati marketingmegoldás;
– IBM Websphere Commerce – többcsatornás B2B és B2C kereskedelmi eszköz;
– IBM Websphere Portal – internetes portálok fejlesztése és üzemeltetése;
– IBM Notes, Domino és Collaboration kliens és szerveroldali eszköz, illetve platformmegoldások.
Az akvizíciótól a HCL a megítélése szerint nagy növekedési potenciállal rendelkező commercial security és marketing megoldásainak gyors bővülését várja. A partneri csatornákon történő értékesítésben nem lesz számottevő változás. A technológiákkal együtt a rendszermérnöki, fejlesztői és kereskedelmi kapacitás is átkerül HCL-hez. Az is biztos, hogy a felsorolt termékek valamiféle szeparációval lesznek jelen a HCL portfóliójában, és mindinkább SaaS (Software as a Service) konstrukcióban lesznek elérhetők.
Dobhatjuk a kukába az ILMT-t?
Ahogy arról az ITAMreview is beszámol december 13-i cikkében, a felsorolt szoftverek transzferjének nyilvánvalóan lesznek szoftvergazdálkodási szempontból is jelentős kihatásai.
Az ILMT használatára vonatkozó kötelezettség nem szűnik meg, az eszközhöz támogatást pedig várhatóan ugyanaz a csapat fog nyújtani – immár HCL-es sapkában –, amely addig is végezte ezt a munkát. Az azonban biztos, hogy egy újabb szereplő megjelenése nem fogja egyszerűbbé tenni a helyzetet.
Különösen igaz ez az ILMT-vel kapcsolatban nyitott hibajegyekre, amelyek az egyetlen, a gyártó által is akceptált „kifogást” jelentették egy audit során abban az esetben, ha az ügyfél valamilyen technikai jellegű probléma miatt nem tudott a megfelelő módon riportolni. A támogatással kapcsolatos kérdések természetesen valamennyi érintett IBM szoftver esetében felmerülnek.
Ezeket a lépéseket érdemes elvégezni
Mivel a felvásárlás lezárása után a szoftverek tulajdonjoga is változik, az alábbi három lépést minden felhasználónak érdemes megtennie a későbbi viták elkerüléséhez.
1. Az akvizíció előtt és után is célszerű meggyőződnie az ügyfeleknek arról, hogy a gyártó nyilvántartása szerint az érintett termékekből milyen licencekkel rendelkezik, és vannak-e eltérések a saját információihoz képest.
2. Célszerű ellenőrizni, hogy megfelelő licencek kerültek transzferálásra, és ezek megfelelően nyilván vannak-e tartva a HCL-nél.
3. Érdemes tisztázni a HCL-hez kerülő szoftverek támogatására vonatkozó lehetőségeket és annak feltételeit a transzfer után.
4. A transzfer után indított auditok főszabályként nem terjedhetnek ki az érintett termékekre, így mindenképpen érdemes tisztázni az audit szkópját és az auditor megbízásának terjedelmét.
Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében
"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak