Az Alphabet önvezető technológiát fejlesztő vállalata, a Waymo már jövőre beindítaná Londonban robotaxi-szolgáltatását, miután az Egyesült Királyság felgyorsította a sofőr nélküli járművek engedélyezésére vonatkozó szabályozást – számolt be róla a Financial Times. Ezzel London lenne a Waymo működésének első európai helyszíne, miután a társaság korábban már öt amerikai városban beindította a robotaxizást, és tavasszal Tokióban is belevágott egy kísérleti programba.
A vállalat szerdai bejelentése szerint már megkezdte a tárgyalásokat a brit közlekedési minisztériummal és az illetékes londoni hatóságokkal, de a szükséges engedélyeket egyelőre nem szerezte meg. A Financial Times ennek kapcsán arról ír, hogy a megfelelő törvényének tavalyi jóváhagyása már keretet teremtett az önvezető autók ottani forgalomba helyezéséhez, de a gyakorlati megvalósítás a helyi hatóságok jóváhagyásától és a biztonsági követelmények jóváhagyásától is függ.
A munkáspárti kormány idén nyáron jelentett be egy olyan programot a folyamatok felgyorsítására, ami anélkül is lehetővé teszi "kis számú robotaxi és busz jellegű szolgáltatás" kísérleti beindítását a jövő évtől, hogy az érintett járművekben biztonsági sofőrökre lenne szükség a volán mögött. Ennek nyomán júniusban már az Uber és a Wayve nevű startup is bejelentette, hogy az engedélyek megszerzésétől függően 2026-ban elindítaná Londonban a vezető nélküli taxikat.
A britek is beszállnak az internetbe
A lap úgy értékeli, hogy a Waymo megjelenése tényleges lendületet adhat az Egyesült Királyság törekvéseinek az Egyesült Államokhoz vagy Kínához való felzárkózásban, ahol kis túlzással már megszokott látványnak számítanak az önvezető járművek a közutakon. Maga a Waymo már több mint 2 ezer robotaxival nyújt kereskedelmi szolgáltatást az USA különböző helyszínein, amelyek a társaság szerint összesen több mint 100 millió mérföldet tettek meg teljes önvezető módban.
A tervek szerint a Waymo Jaguar Land Rover elektromos I-Pace flottájának első tagjai a következő hetekben jelennek meg London utcáin, hogy egy 100 négyzetmérföldes területen feltérképezzék a várost, és elkezdjék kiképezni az autonóm rendszereket. A FT cikkében az Egyesült Királyság közlekedési miniszterét is idézi, aki úgy látja, hogy a Waymo megjelenése nemcsak az elérhető közlekedési lehetőségeket bővíti, hanem új munkahelyeket és beruházási lehetőségeket is teremt.
Bár a technológiát a közlekedés biztonságosabbá tételével is reklámozzák, a brit utak és különösen egy Londonhoz hasonló, sűrűn lakott város olyan kihívások elé állíthatják az Amerikában fejlesztett gépi látást (computer vision), hogy az jóval elmaradhat az ottani teljesítményétől. A Financial Times egy önvezető iparági csoport friss rendezvényének tanulságairól szólva arról ír, hogy a szakemberek egyelőre véleményesnek tartják az eddig létrehozott termékek generalizációját.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak