Az elmúlt néhány hétben minden internetes frász anyaforrásán, a Redditen ismét felsűrűsödtek azok a felhasználói bejegyzések, amelyek arról számoltak be, hogy a YouTube elkezdte elhagyni / elrejteni a hirdetésekben mostanáig használt visszaszámlálóját. Utóbbi a videómegosztó oldalon azt mutatja, hogy mennyi idő múlva lehetséges átugrani az éppen futó reklámspotot (már amennyiben a hirdetés típusa ezt egyáltalán lehetővé teszi).
A témát október elején az Android Police is felkapta, majd a héten már arról számolt be a lap, hogy mobilon is hasonló változást tapasztaltak.
A beszámolók ugyanakkor abban nagyjából megegyeztek, hogy ezek a módosítások egyike sem tette lehetetlenné a hirdetés átugrását. Ettől függetlenül sokak szerint mindez csak egyet jelenthet azzal, hogy a forgalma tetemes részét reklámelhelyezéssel megszerző platform ismét csak a hirdetőket szeretné jobb helyzetbe hozni.
Éppen ellenkezőleg!
A kedélyeket a Google tulajdonában lévő közösségi hálózat egy az Anroid Police-nak küldött válasszal igyekezett lehűteni. A hivatalos közlemény szerint a cég egyáltalán nem kezdte elrejteni a visszaszámláló gombot, az ugyanúgy a spot elindulását követő 5 másodperccel jelenik meg, ahogy eddig.
Kizárólag a felhasználók érdekeinek szem előtt tartása miatt azonban folyamatosan dolgoznak azon, hogy miként lehetne még zökkenőmentesebbé tenni a videók megtekintését. Ennek része a hirdetéseket lejátszó rendszer elemeinek variálása is, hogy "a nézők egy letisztultabb élménynek köszönhetően mélyebben el tudnak mélyedni a hirdetésben”.
A mobilos és az asztali platformokon valóban változik a visszaszámláló, de nem eltűnik, hanem egy a videó alatt elhelyezett sáv formájában jelzi ugyanazt, mint eddig.
Reklámőrület
Ahogy már említettük, a YouTube számára kardinális kérdés a reklámok elhelyezése, és az is, hogy ezeket a spotokat minél többen végig is nézzék. Ennek keretében igyekszik a cég a lehető legszigorúbban fellépni a hirdetések teljes átugrására fejlesztett ad blockerek használóival szemben.
A hirdetési pénzek természetesen szoros összefüggésben vannak azzal, hogy hány darab és milyen hosszú reklámspot kerül egy-egy tartalom mellé. Ebből a szempontból a YouTube igyekszik folyamatosan feszegetni a felhasználói béketűrés határait. A kezdetben mindössze néhány másodperces hirdetések 15-20-ra híztak (sőt tévén már nem ritka az 1 perc körüli reklámblokk sem), a korábban csak egyetlen, anyag elején bejátszott hirdetésből kettő lett, megjelentek az átugorhatatlan promóciók, illetve a valamivel hosszabb videók esetében többször is reklám szakítja meg a lejátszást.
Szintén a reklámbevételeket hízlalta az a 2020-ban hozott apró módosítás a felhasználói szabályokban, miszerint a cég akkor is tehet reklámot egy platformján megjelenő anyagba, ha annak tulajdonosa nem tagja a hirdetési pénzek egy részének visszaosztására létrehozott partnerprogramnak.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak