Szerdán egy rövidke bejegyzés jelent meg a YouTube fórumán arról, hogy pár ponton módosulnak a felhasználás feltételei. Általában az ilyesmit nem sok figyelemre méltatja az ember, hiszen sokszor csak valami homályos jogászkodási szándék áll ezek hátterében. Most is el kellett telnie pár órának, amíg az internet népe rájött, hogy ebben az esetben a kis változtatásnak jelentős következményei lesznek.
Mindent és mindenkit csatasorba állítanak
A feltétlek közé ugyanis bekerült egy Right to Monetize (kb. bevételszerzés joga) rész, ami szerint a hálózat akkor is pénzzé teheti az alkotók videóit, ha azok nem tagjai a cég partnerprogramjának, ez alól pedig semmiféle kibúvó nem lesz. Mi több, az ilyen esetekben a hirdetési bevétel 100 százaléka a YouTube-ot (pontosabban a mögötte álló Google-t) illeti. Praktikusan ez azt jelenti, hogy innentől kezdve bármelyik anyag elé/közé beszúrhatnak reklámokat, amiből azok készítője egy centet sem lát, ha nem tagja a YouTube Partner Progamnak (YPP).
A vállalat igyekszik a változtatást elkenni azzal, hogy időben és térben is eltolva lépnek életbe a módosítások. Az Egyesült Államokban már éles az új rendszer, míg a világ többi részén később, valamikor 2021 derekán várható mindez. A YouTube bejelentésében az is szerepel, hogy csak lassan és limitált számban kezd majd reklámokat tenni az eddig tabunak számító anyagokba.
Az indoklás szerint minderre azért van szükség, hogy a szolgáltatás fejlesztéseit támogatni tudják, amelyek egyébként jelen esetben azt jelentik, hogy a hirdetők még több helyen és módon jelenhetnek majd meg a YouTube platformján. Ezzel kapcsolatban sietnek is megnyugtatni a fizetős ügyfeleket, miszerint a promócióiknál továbbra is figyelnek arra, hogy "brand safe" helyeken jelenjenek meg, illetőleg az sem változik, hogy a hirdető kedve szerint alakíthatja azokat a témákat, amelyek illenek a brandjéhez. Utóbbi befolyásolja ugyanis, hogy milyen jellegű tartalmaknál találkozhat a néző ezekkel a reklámokkal.
A kicsiknek nem osztanak lapot
A YouTube ezidáig csak olyan csatornákon jelenített meg hirdetéseket, amelyek felvételt nyertek a cég partnerprogramjába. A 2018-ban bevezetett YPP-be azonban nem olyan egyszerű bekerülni. Egyfelől legalább 1000 feliratkozóra és egy éven belül számított 4000 órányi publikus megtekintésre van szükség ahhoz, hogy egyáltalán felmerüljön a csatlakozás lehetősége. Másrészt viszont még ezeknek a szinteknek az elérésével sem garantált a tagfelvétel, mivel a cég saját hatáskörben dönt a jelentkezőkről. Ha például nem ítélik elég eredetinek, vagy minőséginek a csatorna anyagait, akkor egyszerűen elutasítják a kérést.
A változásokkal kapcsolatban természetesen elsöprő arányban érkeztek negatív, nem egyszer vulgáris reakciók az érintettek részéről. A kritikák között gyakran felbukkanó elem a cég mérhetetlen kapzsisága, miszerint a jelenleg összegereblyézett évi 15 milliárd dollár nem elég. Másoknak az bántja a szemét, hogy csatornájuk nézőit zavarni fogják a reklámok, így hosszabb távon akár közönséget is veszíthetnek.
Azért akadnak más megközelítések is. Többen felhívják a figyelmet arra, hogy más internetes szolgáltatók esetében is bevett gyakorlat az, hogy minden ingyenes használatú alkalmazás, platform esetében reklámokkal fedezik a fejlesztéshez, fenntartáshoz szükséges költségeket. Tehát most nem történt más, mint az, hogy a YouTube egy a felhasználók számára eddig kedvező állapotot nem kíván tovább fenntartani, és üzletpolitikáját az iparágban megszokott változathoz igazítja.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak