A San Francicó-i városi metró 26 év után cseréli le flopialapú automatikus vonatbefolyásoló rendszerét. Már túl kockázatosnak találják az ötvenéves technológiát.

Valószínűleg kevesen gondolták, hogy a Szilícium-völgyben sem minden fenékig technológiai tejföl. Ahol olyan cégek dolgozói rohanják meg reggelente a tömegközlekedési vonalakat, mint az Apple, a Microsoft, a Tesla vagy az OpenAI, nyilván a metró-busz-villamos is olyan, hogy ott a Sinkanszen csak jelenthetne.

Ám a valóság nagyon is más: San Francisco városi metrója ugyanis 1998 óta egy olyan automatikus vonatbefolyásoló rendszert használt (Automatic Train Control System, ATCS), amely 5 1/4 colos flopiról fut. Hajlékonylemezről bootol a szerver, indítják a programokat, töltik be a szükséges adatokat stb. Igen, jól olvassa, egy olyan adathordozóról fut az emberi és műszaki hibából fakadó balesetek, vonatütközések, kisiklások megelőzésére is szolgáló rendszer, amit 1976-ban mutattak be, biztonságosan mindössze 360 kilobájt adat tárolható raja, és már a 80-as évek végén kezdte kiszorítani a kisebb, 3 1/2 colos, jellemzően kemény műanyag tokba csomagolt utódja, amin 720 kilobájt adat fért el.

Utóbbit egyébként sokan kevésbé tartósnak és megbízhatónak tartották, mint az 5 1/4-est. Igaz, erre a vélekedésre Japán alaposan rácáfolt. A kisebb formátumú flopikat, melyeket a Sony gyártott legtovább, egészen 2011-ig, csak idén vonták ki teljesen a japán kormányzati rendszerekből. (Hobbisták egyébként még mindig gyűjtik – és használják! – ezeket.)

26 év után illik váltani...

A kaliforniai város BKK-ja, az SFMTA (San Francisco Municipal Transportation Agency) most úgy döntött, két és fél évtized elég volt, és korszerűbbre cseréli a digitális világ e kőkorszakinak számító technológiáját. A 212 millió dolláros (közel 80 milliárd forint) projektet a Hitachi Rail nyerte el.

Az egyébként, hogy a flopis ATCS eddig kitartott, nem valamiféle hanyagság vagy pénzhiány következménye: üzembe állításakor eleve azzal számoltak, hogy legalább 20-25 évig lesz szolgálatban. Áprilisban azonban, miután a rendszer már a 26 évébe lépett, az SFMTA igazgatója, Jeffrey Tumlin azt nyilatkozta a helyi abc7news hírportálnak, hogy bár a rendszer tökéletesen működik, egyre nagyobb a kockázata, hogy a lemezeken bekövetkező adatsérülések valamilyen katasztrofális következményekkel járó meghibásodást idéznek elő.

A DOS-alapú rendszer egyébként a korához képest fejlett. A szerelvények a metróalagutakban teljesen automata üzemmódban futnak, a masiniszták csak felügyelik a folyamatot, és csak a felszíni pályaszakaszokon kell átkapcsolniuk kézi irányításra. A technológiának azonban komoly korlátokat szab, hogy kicsi a sávszélessége, és elavult-elöregedett a rendszer hálózati része (a kábelezés) is.

Emellett fenntartása is egyre drágább. Olyan programozókat kell alkalmazni a működtetéséhez, akik profik a 90-es évek programozási nyelveiben és az azokhoz köthető programozási metódusokban. Ilyen speciális tudással azonban egyre kevesebben rendelkeznek, és ezért jellemzően drágán dolgoznak.

Az új ATCS már Wi-Fi-n és mobilhálózaton kommunikál majd. A rendszer lecseréléséhez (beleértve a kommunikációs hálózatot) kb. négy évre lesz szükség.

Piaci hírek

Hogy jönnek ki Trump győzelméből a legnagyobb techvállalatok?

A technológiai részvények erősödésnek indultak az amerikai választásokat követő napon, de a változások aránya arra utal, hogy a befektetők szerint egyik-másik vállalat komolyabb kihívásokkal nézhet majd szembe az elnök második ciklusa során.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.

a melléklet támogatója a Clico Hungary

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.